کد خبر: ۷۱۶۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۲

ریزش بورس‌های جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان ریزش کردند.
ریزش بورس‌های جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

چین در تلاش برای ثبات بخشی به بازارهای مالی و مهار بحران بدهی، محدودیت های تازه ای روی فعالیت شرکت های بزرگ این کشور وضع کرده که این مساله موجب نگرانی سهامداران آن ها شده است. از طرف دیگر آمریکا و متحدان اروپایی اش در تلاش هستند تا نرخ استاندارد مالیاتی جدیدی بر درآمد شرکت های بزرگ وضع کنند که البته برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای شرق و مرکز اروپا، موافقت خود را با آن اعلام نکرده اند.

به گزارش بلومبرگ، فشار تورمی در کشورهای توسعه یافته به سطح قابل توجهی رسیده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود اعلام کرد متوسط تورم ۳۸ کشور عضو این سازمان در دوازده ماه منتهی به می به ۳.۸ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۵ درصد بیشتر شده است. در بین بخش های مختلف، انرژی با تورم ۱۸.۶ درصدی (بالاترین تورم این بخش از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون) پیشتاز تورمی بوده و بخش انرژی نیز با تورم ۱.۴ درصدی بیشترین نقش کاهنده را داشته است.

تا پایان ماه می نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۹ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۸ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری ثبت شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چهار ماه اخیر بود. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۲۷۸ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۷۹۲ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

هرچند که معامله گران به روزهای بهتر امید دارند، اما روند صعودی تورم کشورهای مختلف و احتمال بازگشت قرنطینه ها در نتیجه بیشتر شدن مبتلایان به کرونا دو عاملی هستند که چشم انداز احیای رشد را تحت تاثیر قرار داده اند. در هفته های اخیر شرکت های فعال در حوزه انرژی، صنعت و خدمات بانکی و مالی بیش از سایر شرکت ها شاهد افزایش قیمت سهام خود بوده اند. پایان نیمه نخست امسال بهترین نیمه نخست بورسی آمریکا از سال ۱۹۸۸ش بوده و تحلیل بیشتر کارشناسان، ادامه روند صعودی کنونی بازارها است.

امیدواری ها به احیای اقتصادهای اروپایی بیش از پیش تشدید شده است. اورسلا فون در لین- رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه اقتصادهای اروپایی به تدریج در حال بازگشت به سطوح قبل از همه گیری هستند، گفت: به دنبال اتخاذ تصمیمات سخت، رویکرد حمایتی دولت ها و بانک های مرکزی و همچنین واکسیناسیون، احیای اقتصادی محقق شده و به حدود ۶۰ درصد شهروندان اتحادیه اروپا یک دوز واکسن تزریق شده است. همچنین این رقم برای کسانی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند، حدود ۴۲ درصد بوده است.

بعد از رشد ناامیدکننده بخش خرده فروشی آمریکا، حالا از چین نیز اخبار مشابهی به گوش می رسد. در ماه می رشد تولیدات کارخانه های چین برای سومین ماه متوالی عددی منفی بوده و گویا پیامدهای کرونا بر روی سفارشات مشتریان کالاهای چینی کماکان موثر است. از آنجایی که اقتصاد چین یک اقتصاد صادرات محور محسوب می شود، تداوم روند فعلی می‌تواند رشد اقتصادی را دچار وقفه کند. رشد بخش خرده فروشی این کشور نیز با کاهش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

پس از گذشت حدود دو سال از درگیری جهانی با ویروس کرونا، اکنون شاهد بازگشت مجدد شاخص های مهم بورسی به سطوح قبل از بحران و حتی رکوردشکنی تاریخی مجدد برخی از آن ها هستیم. این امیدواری در بین معامله گران ایجاد شده است که کم کم کابوس کرونا به پایان برسد و شاهد یک دوره شکوفایی جدید باشیم. با این حال هنوز کرونا جایگاه ویژه ای در محاسبات ریسک معامله گران دارد به ویژه آنکه برخلاف کشورهای توسعه یافته، وضعیت واکسیناسیون در بسیاری از نقاط هنوز مطلوب نیست.

سرانجام پس از چندین ماه بحث و جدال درباره اعتبارات مورد نیاز دولت آمریکا برای پیشبرد پروژه عظیم زیرساختی دولت، جو بایدن اعلام کرد به توافق اولیه با رهبران دموکرات و جمهوری خواه برای تصویب اعتبارات مورد نیاز رسیده است. قرار است طبق این لایحه، صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اصلی نظیر اتوبان‌ها، بنادر، جاده‌ها و تاسیسات حیاتی صورت گیرد تا اقتصاد آمریکا با دستیابی به یک رشد نیرومند، به طور کامل از دوران کرونا خارج شود.

تاکنون بیش از ۱۸۵ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۵۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و سه هزار و ۴۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۱ هزار و ۳۷۸ نفر، برزیل با ۵۲۵ هزار و ۲۲۹ نفر، هند با ۴۰۳ هزار و ۷۰۰ نفر، مکزیک با ۲۳۳ هزار و ۶۸۹ نفر و پرو با ۱۹۳ هزار و ۳۸۹ نفر بوده است.

راب هاورث - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه یو اس بنک ولث - گفت: دیدگاه کلی ما این است که در کوتاه مدت، وضعیت رشد اقتصادی و نرخ تورم شرایط را به نفع دارایی‌های پرریسک تر رقم خواهد زد. نرخ های بهره در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد و تا زمانی که شاهد بازگشت سطح تولیدات به زمان قبل از آغاز همه گیری نباشیم، بعید است که بانک های مرکزی به تغییر در نرخ های فعلی رضایت دهند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۵ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۵۲۷.۰۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۷ درصد کاهش تا سطح ۴۳۳۶.۳۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۶۳۳.۵۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۸۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۰۰.۸۸ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۹۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۱۱.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۹۱ درصدی در سطح ۶۵۰۷.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹۵ درصد پایین رفت و به ۸۸۶۰.۸۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۶ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۶۴۳.۲۱ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۷۲.۸۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" ریزش ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۸۳.۱۱ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۳ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۲۶۱.۷۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۳.۱۶ درصد ریزش به ۷۳.۴۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۲.۷۸ درصدی به ازای ۷۴.۶۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۶.۸۹ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۱۹ درصدی به ازای ۲۶.۲۶ دلار مبادله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین