آفتاب: ازبکستان درصدد ایجاد مسیرهای حمل و نقل بار و مسافر به ایران از طریق کشور همسایه، یعنی افغانستان است.
در حال حاضر جابجایی بار و مسافر از ازبکستان به کشورهای آسیا و اروپا با ترانزیت از ترکمنستان و ایران انجام می شود که بسیار به نفع ترکمنستان و ایران است، چرا که اجازه می دهد سالانه سود بسیاری به ارز خارجی به خاطر ترانزیت بار دریافت کنند.
در عین حال بارهای ازبکستان از طریق گذرگاه مرزی سرخس در مرز ایران و ترکمنستان، پس از آن از طریق استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به بنادر جنوبی شهید رجایی و شهید باهنر در بندر عباس منتقل می شوند.
بازرگانان ازبک مدت بسیاری است که به این نتیجه رسیده اند که مسیر حمل و نقل از طریق ترکمنستان بسیار گران تمام شده و زمان زیادی می برد، اما مسیر کوتاهتر که از طریق افغانستان است، سال های بسیار بعلت جنگ داخلی، اوضاع بی ثبات سیاسی-نظامی و وضعیت بد جاده ها بررسی نمی شد.
اکنون اوضاع در استان های شمالی افغانستان تثبیت شده، تعمیر جاده های قدیمی و احداث جاده های جدید به سرعت با کمک فناوری های خارجی انجام می شوند. علاوه بر این ایران ساخت اولین راه آهن به هرات را آغاز کرده است.
در چنین شرایطی مقامات ازبکستان پروژه اتصال شبکه حمل و نقل خود با شبکه حمل و نقل ایران از طریق خاک افغانستان را بررسی می کنند که در آنصورت مسیر ترمز- مزار شریف- هرات بهترین مسیر شمرده می شود.
ایران، تاجیکستان و افغانستان کریدور حمل و نقلی می سازند که ایران و تاجیکستان را بواسطه جاده های اتومبیل رو و راه آهن از طریق افغانستان و بدون گذر از ترکمنستان پیوند می دهد. در چارچوب این پروژه ساخت راه آهن ایران از هرات به شمال کشور به سمت مزار شریف نیز ادامه خواهد یافت و مسلم است که ازبکستان هم در این پروژه حمل و نقل بین المللی شرکت خواهد کرد.