کد خبر: ۷۱۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

تولید برق از زباله‌های شهر به کجا رسید؟

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: سازمان مدیریت پسماند مکاتبات خود را با نهاد ریاست جمهوری انجام داده و دستورات لازم کمک به برای تامین اعتبار راه اندازی زباله سوز ۸۰۰ تنی صادر شده است اما با توجه به این که آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم است و به دلیل آن که تعهد خارج از برنامه برای دولت آینده ایجاد نشود، اتفاقی رخ نداده است.
تولید برق از زباله‌های شهر به کجا رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

صدرالدین علیپور درباره تولید برق از زباله تاکید کرد: در مجتمع آرادکوه واحد زباله سوزی با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز وجود دارد که ۳ مگاوات ساعت در روز برق تولید می کند. این واحد از بهمن ۹۳ فعالیت خود را شروع کرد و برق تولیدی خود را به شبکه ارسال و پول آن را از وزارت نیرو دریافت می کند.

دستور نهاد ریاست جمهوری برای تولید برق از زباله
علیپور در تشریح تولید ۳ مگاوات ساعت برق روزانه گفت: برای آن که مشخص شود از زباله ها چقدر برق تولید می شود کافی است میزان تولید را در مقیاس با یک لامپ ۱۰۰ واتی بسنجیم. ۳ مگاوات ساعت در حقیقت ۳۰۰۰ کیلووات ساعت و ۳ میلیون وات ساعت است که می توان با آن ۳۰هزار لامپ ۱۰۰ واتی را روشن کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این سوال که قرار بود یک واحد زباله سوز ۸۰۰ تنی در آرادکوه شروع به کار کند، این تصمیم در چه مرحله ای است؟ اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند مکاتبات خود را با نهاد ریاست جمهوری (دفتر رئیس جمهور و دکتر جهانگیری) انجام داده و دستورات لازم به منظور کمک به تامین اعتبار راه اندازی این زباله سوز ۸۰۰ تنی صادر شده است. اما با توجه به این که آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم است و به دلیل آن که تعهد خارج از برنامه برای دولت آینده ایجاد نشود، اتفاقی رخ نداده است. سازمان مدیریت پسماند اما این مطالبه را از دولت جدید پیگیری خواهد کرد. حتی به دنبال آن است که ظرفیت خود را با ورود زباله سوزهای جدید تا ۲۵۰۰ تن در روز افزایش دهد.

دلیل متوقف شدن استفاده از پنل‌های خورشیدی در آرادکوه
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: قطعا در مقایسه با کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای منطقه در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر عقب‌تر هستیم. با توجه به اقلیم ایران می توانیم از انرژی های خورشیدی، بادی و زمین گرمایی استفاده کنیم و ظرفیت تولید انرژی را افزایش دهیم.
علیپور گفت: اگر در مجتمع آرادکوه زباله سوزی را به ۲۵۰۰ تن در روز برسانیم چیزی بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ مگاوات ساعت تولید برق می شود. از سوی دیگر می توان در آرادکوه پنل های خورشیدی نصب کرد. سازمان مدیریت پسماند در گذشته طرحی با کره جنوبی پیش برد اما به دلیل تحریم ها متوقف شد. طبق آن طرح اگر از پنل های خورشیدی استفاده می شد، چیزی بالغ بر ۲۰ مگاوات ساعت برق تولید می شد. می توان انرژی خورشیدی نیز به ظرفیت سازمان مدیریت پسماند اضافه شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها بر تجهیز کردن آرادکوه به زباله سوزهای ۲۵۰۰ تنی تاثیرگذار هستند؟ گفت: قطعا تاثیرگذار است. چند سال پیش با شرکت فرانسوی به توافق های لازم دست پیدا کردیم اما تحریم ها اجازه نداد که به مرحله امضای قرارداد وارد شویم و در سال های اخیر نیز چندین بار فراخوان های بین المللی داشتیم اما به دلیل وجود تحریم ها نتوانستیم از جذب سرمایه های خارجی استفاده کنیم.
علیپور افزود: زباله سوزی صنعت های هزینه بری است. در حقیقت در روند احداث و ابتدایی شروع به کار هزینه زیادی نیاز دارد که در ادامه فعالیت این هزینه به سرمایه گذار برمی گردد و توجیه پذیری اقتصادی پیدا می کند. مسئله این است که شهرداری از محل اعتبارات خود نمی تواند هزینه این زباله سوزها را تامین کند بنابراین یا باید سرمایه گذار جذب شود یا دولت در این راستا به شهرداری کمک کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: سال گذشته قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی قرار شد برای مشترکان پرمصرف عوارضی در نظر گرفته شود که این عوارض جهت تامین اعتبار زباله سوزها هزینه خواهد شد. امیدوار این است که در دولت آینده مطالبات بیشتر شده و تهران به یک مدیریت پسماند پایدار برسد.

بیش از ۵۰ میلیون یورو هزینه زباله سوز ۸۰۰ تنی

براساس گزارش سایت شهر، علیپور در پاسخ به این سوال که برآورد مالی تامین زباله سوزها، چقدر است؟ گفت: برای راه اندازی این زباله سوز ۸۰۰ تنی بیش از ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری اولیه برآورد شده است. البته سیستم ها متفاوت است و هر تکنولوژی قیمتی متفاوت دارد.
او در پایان افزود: در شمال و جنوب کشور آب های سطحی بالاست، زباله سوزی امکان آلودگی آب را افزایش می دهد. به همین دلیل برای رسیدن به یک مدیریت پسماند پایدار باید حتما دستگاه زباله سوز وجود داشته باشد. دولت باید به شهرهایی که اعتبارات کافی ندارند، کمک کند تا شهروندان از برق تولید شده منتفع شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین