کد خبر: ۷۱۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰

علائم گرمازدگی را بشناسید؟

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: گرمازدگی از بیماری‌های شایع فصل گرما و علائم آن در سالمندان و کودکان شدیدتر است.
علائم گرمازدگی را بشناسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

معصومی رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان همدان گفت: سلامندان، کودکان و بیماران زمینه ای در فصل گرما بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند و علائم آن در این افراد ممکن است شدید تر باشد .

او با اشاره به اینکه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ گرمای هوا بیشتر و آزار دهنده‌تر است افزود: مردم باید برای جلوگیری از گرمازدگی در این زمان در بیرون از منزل تردد نکنند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان همدان تصریح کرد: علاوه بر بی حالی، گرفتگی و انقباض‌های عضلانی، نبض سریع و ضعیف، تنفس کوتاه و سریع، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه، تهوع و استفراغ، سردرد، گشادی مردمک چشم، پوست رنگ پریده و ضربان قلب تند از علائم گرمازدگی است.

به گفته پزشکان در حالت گرمازدگی باید با انجام اقدامات مراقبتی فوری مانند انتقال فرد به محیط خنک و دارای پنکه و پوشاندن بدن با پارچه مرطوب نازک از خطر رفتن به کما جلوگیری کرد.

هوای داغ و رطوبت بالا در فصل تابستان سبب تعریق زیاد و بروز حالت گرمازدگی در افراد می‌شود که نیازمند مراقبت‌های پزشکی است.

گرمازدگی یا Hyperthermia ناکارآمدی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود.

به عبارت دیگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است، در صورت بروز افزایش دمای شدید به فوریت‌های پزشکی و درمان فوری برای جلوگیری از آسیب‌های جدی یا مرگ نیاز است.

این بیماری زمانی بروز می‌کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد می‌شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نیست و بر اثر تعریق فراوان به علت گرما مایعات و املاح از بدن خارج و شخص دچار ضعف و بیحالی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین