کد خبر: ۷۱۷۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
امکان آب پاشی از سوی بالگردها وجود ندارد

آتش "نارک" مهار شد/ "خامی" همچنان می‌سوزد

فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از مهار شعله های آتش در ارتفاعات " نارک " این شهرستان بعد از 120 ساعت تلاش شبانه روزی خبرداد.
آتش
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا اتابک در دوگنبدان گفت: با تلاش های شبانه روزی نیروهای امدادی، دستگاه‌های مختلف، بسیج و نیروهای داوطلب مردمی بعد از حدود 120 ساعت از وقوع آتش سوزی در ارتفاعات نارک شهرستان گچساران، این آتش سوزی مهار شده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه شعله های آتش به شکل نگران کننده ای منطقه حفاظت شده " خامی " را دارد در می نوردد و گرمای بالای 50 درجه و وزش بادهای شدید کار خاموش نمودن شعله های آتش را با مشکلات متعددی در این منطقه مواجه کرده است، اظهارداشت: حدود 300 نیروی انسانی هم اکنون در ارتفاعات خامی حضور داشته و یا در حال اعزام به منطقه هستند.

فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، از فعال بودن چهار فروند بالگرد برای کمک رسانی و جابجایی نیروهای امدادی در این عملیات گسترده خبرداد.

اتابک گفت: البته شرایط ارتفاعات به گونه ای است که نمی توان از بالگردها برای آب پاشی استفاده کرد و فقط نیروی انسانی آن هم در شرایط سخت می تواند از پیش روی شعله های آتش جلوگیری کند.

وی در خصوص علت و برآورد اولیه از میزان خسارات وارده آتش سوزی در ارتفاعات نارک و خامی گچساران هم یادآورشد: هنوز علت این آتش‌سوزی ها معلوم نیست و میزان خسارات وارده نیز پس از مهار آتش مشخص می‌شود.

فرماندار گچساران، اظهار امیدواری کرد که به وحوش منطقه حفاظت شده خامی در این شهرستان آسیبی وارد نشود.

به گزارش ایلنا، منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس بوده و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

بیش از این، هفت فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

اتابک گفت: باتوجه به شرایط خاص منطقه ، گرمای شدید و وزش بادهای مستمر نمی توانیم بگوییم که آیا امروز می توان آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی را مهار کرد یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین