کد خبر: ۷۱۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

وزیر بهداشت: در هرمزگان گرفتار پیک جدیدی از کرونا هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز در مجموعه هرمزگان گرفتار پیک جدیدی از ویروس کرونا هستیم، اقدامات انجام شده در جهت کنترل این بیماری را تشریح کرد و گفت: شاید خیلی ها ندانند که حدود دو ماه قبل اولین موارد ویروس موتاسیون یافته را در کوشکنار و عمانی مجموعه هرمزگان گزارش گرفتیم.
وزیر بهداشت: در هرمزگان گرفتار پیک جدیدی از کرونا هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای استان هرمزگان، گفت: اینجا منطقه‌ای صنعتی است و کوچکترین غفلت می‌توانست فاجعه‌آفرین شود. خوشبختانه در هیچ کدام از مراکز صنعتی مرگ و میر قابل توجهی نداشتیم که این نشان از یک همدلی، وفاق و دانایی نیروهای مدیریتی استان است. می‌گویند هرکجا خواستید ببینید که رو به توسعه است یا خیر، ببینید که حکامش چقدر خردمندند و هرکجا خواستید میزان ویرانی‌اش را ارزیابی کنید، ببینید چقدر انسان‌های بی خرد و کم دانش را بر آن مجموعه‌ها حاکم کردند. از همه عزیزانی که در ستاد استانی برای مدیریت کرونا زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. ما وزرا دل‌مان می‌خواهد که یک نماینده‌ای بیاید و ادعایی را بیان نکند، من برعکس فکر می‌کنم اگر نماینده محترمی آمد و درد مردم را بیان کرد یک تذکری است که ای آقای وزیر حواست را جمع کن، مردم این‌ها را ندارند و من آمده‌ام به عنوان بشیر و نذیر به تو این نیازمندی مردم را منتقل کنم. اگر بر این مسند نشسته‌ای و غافلی بدان که مردم نیازمند این خدمتند و فردا باید در پیشگاه خداود جواب دهی. امیر المومنین (ع) فرمود بترسید از آه کسی که جز خدا فریادرسی ندارد. وقتی عزیزی می آید و یکی از روستاهای دور افتاده این اقلیم که من از زمانیکه مسئولیت بهداشت را داشتم در این استان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و .... وقت زیادی را صرف کردم، می‌دانم که چه مردم نیازمند و نجیبی در سرتاسر کشور و به خصوص شرق کشور داریم.

وی افزود: وقتی می گویم نماینده نجیب یعنی نماینده اصیل و نازنینی که البته همه نمایندگان مردم محترمند، اما برخی ویژه اند و مسائل مردم را با زبانی حکیمانه که تمام سلول‌های آدم را به فعالیت وا می‌دارد، بیان می‌کنند که من دست این عزیزان بزرگوار را می‌بوسم که هر زمان آمدم با همین مهربانی و متانت مسائل را منتقل کردند و من هم خودم را مکلف به پیگیری می‌دانم. از دادستان محترم و گروه های قضایی، نظامی و انتظامی که تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. عزیزان در ناجا که از اولین روزها کنارمان بودند، عزیزانمان در سپاه و به خصوص بسیج که در قالب طرح مزین به نام شهید عالی مرتبه اسلام طرح شهید قاسم سلیمانی همراهی کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از همه همکاران ارجمندم در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکر می کنم که افتخار آفریدند. همچنین از مردم عزیز، صمیمی و مهربانی که صبوری کردند و در این ایام با جیب تهی کمک و همراهی کردند، حتی اگر دکه ای بود تعطیل کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از نیروهای امنیتی که همیشه کنار ما بودند و به موقع گزارشات را برایمان ارسال کردند و مراقب بودند که فضای مسمومی که می تواند موجب خدشه به این حرکت همکارانمان شود، مدیریت کنند.

نمکی ادامه داد: امروز ما در مجموعه هرمزگان گرفتار پیک جدیدی هستیم. شاید خیلی ها ندانند که حدود دو ماه قبل اولین موارد ویروس موتاسیون یافته را در کوشکنار و عمانی مجموعه هرمزگان گزارش گرفتیم. من لحظه به لحظه رصد می‌کردم و شبانه روز به مسئولان استان تلفن می زدم. هیچ گاه نشد زنگ دوم، این عزیزان بردارند. هیچ رییس دانشگاه ما زنگ دوم تلفن برنداشت، بلکه همان زنگ اول آماده پاسخ بود. ما در دوماه قبل مواردی را در کوشکنار و عمانی و بعد هم از جاهای دیگر استان داشتیم. مواردی که از قسمت‌های شرقی استان همجوار با سیستان و بلوچستان پیدا کردیم. استان با خوزستان هم همجوار است و پیک انگلیسی را از آنجا گرفت. پیک ویروس جدید هندی را هم از مرزهای آبی جنوب و قسمت‌هایی از پارسیان عسلویه و قسمت‌های همجوار با سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان که همواره در گردش است، داشتیم.

نمکی گفت: یادم است که چقدر برای تعطیلات نوروز حرص خوردیم. یک روز به رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سه بامداد زنگ زدم که گفت در اتوبوس است و دارم از مردم خواهش می کنم که رفتارشان را با پروتکل های بهداشتی همراه کنند تا بقیه گرفتار نشوند. یعنی رییس دانشگاه من سه بامداد خودش در حد یک کارشناس آموزش بهداشت رفته بود و از مردم خواهش می کرد حالا که حریف نشدیم، حداقل شما رعایت کنید.

وی افزود: به هر حال سفرهای نوروزی به این استان به گونه‌ای ما را گرفتار کرد؛ پروازهای متعدد داشت و وجود جزایر متعدد؛ به طوری که روزی بود که 60 پرواز به این استان داشتیم که کنترل آن برایمان کار ساده ای نبود. بعد از آن اتفاقی که در کشور افتاد این بود که ما در 20 نقطه کشور موارد بیماری را شناسایی کردیم. در استان یزد در یک کارخانه فولاد و در استان آذربایجان غربی در شوط در کارخانه ای که هندی ها می آمدند در استان بوشهر، هرمزگان و چند استان دیگر کانون هایی را از ویروس هندی شناسایی کردیم، اما همکاران ما با تلاش شبانه روزی و بی وقفه تمام این مناطق را محاصره کردند و واقعا زیبا عمل کردند. اگر این تلاش‌ها نبود، در اوج انتخابات گرفتار وحشتناکترین پیک با ویروس هندی بودیم. تلاش شبانه روزی همه همکاران باعث شد که بتوانند این کانون ها را به گونه ای مدیریت کنند.

نمکی ادامه داد: چند تحول جدید هم اتفاق افتاد که متاسفانه در ایام عید فطر علی رغم تقاضاها و تمناها و پیگیری ها برخی جاها رعایت نکرددند و بعد از آن هم انتخابات شوراها بود. ما در انتخابات ریاست جمهوری خیلی گرفتار پروتکل شکن نبودیم. اما در انتخابات شوراها نامه های متعدد نوشتم که دوستان سفره هایی می اندازند، شلوغ می کنند و شبانه مردم را به شام ها و ضیافت هایی دعوت می کنند و کسی هم که با ماسک غذا نمی خورد. این اتفاقات افتاد و اتفاق تلخ دیگری که افتاد، ناملایماتی بود که در کشور همسایه ما افغانستان رخ داد و فشاری که طالبان آوردند که افغانستانی ها به شدت به سمت مرزها کوچ کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین