کد خبر: ۷۱۷۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹

بلومبرگ از تعویق مذاکرات وین گفت؛ خبرنگار وال استریت گمانی زنی خواند

شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ مدعی شد دور هفتم مذاکرات وین اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) و پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران برگزار می شود.
بلومبرگ از تعویق مذاکرات وین گفت؛ خبرنگار وال استریت گمانی زنی خواند
آفتاب‌‌نیوز :

این شبکه خبری در پایگاه اینترنتی خود به نقل از دو دیپلمات که به گفته خودش از زمان بندی مذاکرات مطلع هستند، مدعی شد مذاکرات هسته ای بین قدرتهای جهانی و ایران احتمالاً تا زمانی که رئیس جمهوری جدید ایران در ماه آینده روی کار بیاید، ادامه نخواهد یافت.

یک منبع اروپایی نیز با استناد به سخنان رئیسی رئیس جمهوری منتخب ایران به بلومبرگ گفته است الزاما به تأخیر انداختن گفت‌وگوها تا زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، شانس رسیدن به مصالحه را در وین کاهش نمی‌دهد.

در همین حال، "لارنس نورمن" خبرنگار وال استریت ژورنال مستقر در بروکسل در حساب کاربری خود نوشت بر اساس شنیده های من ، صحبت از برگزاری گفتگوها در اواسط ماه اوت ، بسیار حدسی و گمانه زنی است و هیچ برنامه ای برای مذاکرات جدید هنوز انجام نشده است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام نیز روز یکشنبه به رسانه روسی کامرسنت گفت: کار بر روی احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد تکمیل شده، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات آمریکا باقی مانده است.

وی افزود : مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا حداقل ۱۰ روز دیگر و یا دیرتر آغاز خواهد شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات وین و بیست و دومین گزارش برجامی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: به محض تعیین تاریخ برای ادامه مذاکرات، راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم او آماده بازگشت به وین برای هفتمین دور مذاکرات هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد آمادگی داریم بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم با ایران برگردیم. این ایران است که برای دور هفتم مذاکرات باید تصمیم بگیرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه به خبرنگاران در تهران گفت: باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان گفت به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. برخی موضوعات حل‌نشده کماکان باقی است، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که وزن موضوعات حل‌شده خیلی بیشتر از مسائل حل‌نشده است.

وی افزود: ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدواریم طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند، در این صورت ما نیز می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب همگان خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص پیش بینی زمان دستیابی به توافق نیز گفت: به طور حتم برای دولت های دوازدهم و سیزدهم آنچه اهمیت دارد دستیابی به منافع عالیه مردم است و زمان اهمیت ثانوی دارد. بدیهی است هرچه این مهم، سریعتر به نتیجه برسد آثار رفع تحریم‌ها زودتر در کشور نمایان می‌شود.

تاکنون شش دور مذاکرات در وین اتریش برگزار شده است. در پایان دور ششم مذاکرات هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین