کد خبر: ۷۱۷۸۳۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۱

«۴۵ ثانیه» جنایت/ فیلمی از جنایت طالبان که جهان را تکان داد

سی‌ان‌ان فیلم ۴۵ ثانیه‌ای را منتشر کرد که در آن طالبان ۲۲کماندوی ارتش افغانستان را تیرباران می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد این کماندوها چگونه زنده به دست طالبان می‌افتند و درحالی‌که خلع‌سلاح شده‌اند و دستانشان بسته است، به قتل می‌رسند. کشتار این سربازان برخلاف ادعاهای طالبان است که می‌گوید تسلیم شدن سربازان را می‌پذیرد.
«۴۵ ثانیه» جنایت/ فیلمی از جنایت طالبان که جهان را تکان داد
آفتاب‌‌نیوز :

در یک فیلم ویدئویی که سر و صداهای موجود در آن آمیخته با فریاد الله‌اکبر است، این صدا به گوش می‌رسد: «تسلیم شوید. کماندوها، تسلیم شوید.» سپس چند نفر از داخل یک ساختمان بیرون می‌آیند. آنها کاملا غیرمسلح هستند. رگبار گلوله شروع می‌شود. آن مردان غیرمسلح گلوله‌باران شدند. ماجرا چه بود؟ این قربانیان از اعضای «واحد نیروهای ویژه افغانستان» بودند. آنها در حین نبرد با طالبان گلوله هایشان تمام می‌شود و داخل یک ساختمان پناه می‌گیرند. نیروهای طالبان آن ساختمان را محاصره می‌کنند و با فریاد «تسلیم شوید» کماندوها را بیرون می‌کشند و سپس آنها را به گلوله می‌بندند.

«آنا کورن»، «ساندی سیدهو» و «تیم لیستر» در گزارش ۱۳ جولای برای سی‌ان‌ان نوشتند، این کشتار تابستانه به‌دست طالبان ۱۶ ژوئن در شهر «دولت آباد» استان «فاریاب» انجام شد و فیلم آن به تازگی در فضای مجازی منتشر شد. این گزارشگران نوشتند که سی‌ان‌ان به چندین ویدئوی دیگر از این حادثه دست یافته و با شاهدان نیز سخن گفته است. این ویدئوها نشان می‌دهد که اجساد این کماندوها در بازار شهر روی زمین پخش است. پس از یک درگیری سخت برای حفظ شهر، گلوله‌های آنها «ته می‌کشد» و از سوی طالبان محاصره می‌شوند. در این ویدئوی ۴۵ ثانیه‌ای، یک ناظر به زبان پشتو می‌گوید: «آنها را نکشید. آنها را نکشید. خواهش می‌کنم.» این ناظر سپس می‌پرسد: «چطور شما پشتون‌ها، افغان‌ها را می‌کشید؟»

در پایان این ویدئو، صدای دیگری می‌گوید: «آنها را بگردید و هر چه داشتند بردارید.» فرد دیگری می‌گوید: «لباس‌های نظامی او را باز کنید.» یک ستیزه‌جوی دیگر طالبان در حالی دیده می‌شود که تجهیزات آنها را برداشته و با خود می‌برد.

صلیب سرخ اعلام کرد که آنها ۲۲ کماندوی افغان بودند. کشتار این سربازان برخلاف ادعاهای طالبان است که می‌گوید تسلیم شدن سربازان را می‌پذیرد. در برخی موارد طالبان مدعی است که به این سربازان پول داده و آنها را روانه موطن شان می‌سازد.

طالبان این ویدئو را درحالی پست کرد که نشان می‌داد خودروها و تجهیزات نظامی را غنیمت گرفته است. این ویدئو نشان می‌دهد کماندوهایی که از سوی سیا آموزش دیده بودند و در زمره نیروهای ویژه‌ای بودند که طالبان را تعقیب می‌کردند، چگونه گلوله‌هایشان ته می‌کشد و زنده به‌دست طالبان می‌افتند؛ درحالی‌که خلع‌سلاح شده و دستانشان بسته است.

طالبان در مصاحبه با سی‌ان‌ان می‌گویند که این فیلم جعلی است و این را «تبلیغات دولتی» دانسته که هدفش بدنام کردن این گروه است. طالبان مدعی است که این کماندوها را هنوز در بازداشت خود دارد اما هیچ شواهدی از آن ارائه نمی‌دهند. وزارت دفاع افغانستان ادعای طالبان را رد کرده است.

این درحالی است که با نزدیک شدن به خروج آمریکا از افغانستان و پایان دادن به جنگی ۲۰ ساله و درست در زمانی که ستیزه‌جویان طالبان درحال پیشروی هستند، یک ژنرال عالی‌رتبه آمریکایی در افغانستان به صورت نمادین استعفا کرد. در دفتر فرماندهی مرکزی آمریکا و ناتو در کابل و در یک مراسم بی‌سر و صدا، ژنرال «آستین اس. میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان با استعفای خود پایان حضور ۳ ساله خود در این کشور را اعلام کرد. وظایف او را دو افسر دیگر انجام خواهند داد. دریاسالار «پیتر جی. واسلی»، که به تازگی به عنوان مدیر عملیات برای آژانس اطلاعات دفاعی خدمت کرده است، وظایف و ماموریت‌های امنیتی در سفارت آمریکا در کابل را به عهده خواهد گرفت. او به ژنرال «کنث اف. مک کنزی جونیور»، رئیس فرماندهی مرکزی نظامی، گزارش خواهد داد که ماموریت نظامی در افغانستان را بر عهده خواهد گرفت. ژنرال میلر که انتظار می‌رود پس از ۳۸ سال خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته شود گفت: «برای من مهم است که در این مراسم خداحافظی کنم.» این مراسم خداحافظی که کمتر از یک ساعت به طول انجامید با حضور برخی مقام‌های عالی رتبه افغان از جمله عبدالله عبدالله برگزار شد که مذاکرات صلح را رهبری می‌کند.

«توماس گیبون نف» در گزارش ۱۲ جولای در نیویورک‌تایمز نوشت، ژنرال مک کنزی که روز دوشنبه به کابل رسید و پس از این مراسم سخن می‌گفت به حاضران تضمین داد که آمریکایی‌ها مردم افغانستان را در این شرایط هولناک و سخت ترک نخواهند کرد. ژنرال مک کنزی همچنین افزود: «این پایان داستان نیست بلکه پایان یک فصل است.» دریاسالار واسلی سابقه عملیات ویژه و ماموریت‌های اطلاعاتی را دارد و از اعضای سابق «SEAL Team ۶» بود که واحد سری نیروی دریایی است که با کشتن اسامه بن لادن به شهرت رسید. این مراسم پس از آن برگزار می‌شود که طالبان در برخی مناطق افغانستان بدون حتی شلیک یک گلوله توانسته‌اند بخش‌های وسیعی از این کشور را به تصرف خود درآورند. این درگیری‌ها موجب آوارگی هزاران نفر و زخمی و کشته شدن صدها غیرنظامی شد و نشانه‌ای است از ناتوانی آمریکا در ماموریت‌های خود که نتوانسته ارتش افغانستان را به‌طور موثری آموزش دهد هرچند که میلیاردها دلار از سال ۲۰۰۱ به این سو خرج کرده است.

در اقدامی برای سنگ اندازی در برابر پیشروی‌های طالبان، دولت از ظهور جنگ‌سالاران و شبه نظامیان محلی حمایت کرده است که می‌تواند خاطرات جنگ داخلی دهه ۹۰ را زنده کند. ژنرال میلر ماه گذشته در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «جنگ داخلی مسلما مسیری است که در صورت ادامه مسیری که در آن هستیم می‌توان در افق تصور کرد.» اگرچه نزاع‌های ۴۰ سال گذشته در افغانستان می‌تواند به مثابه جنگ داخلی تلقی شود اما مدت‌هاست که از بازگشت به دوران ویرانگر جنگ‌سالاران و گروه‌های مسلح ترس وجود دارد. اوایل ماه جاری، ارتش آمریکا به آرامی بزرگ‌ترین پایگاه هوایی خود در افغانستان (پایگاه بگرام) را شبانه ترک کرد که اگرچه پنتاگون دلیل این کار را نگرانی‌های امنیتی اعلام کرد اما نشانه‌ای است نمادین از عقب‌نشینی رسمی که از ماه می ‌شروع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ایراندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
63
شرطالبان پس ازمسلط شدن برافغانستان گریبانگیرایران خواهدشدکمک ومسامحه با طالبان وهابی متعصب خودکشی آگاهانه درآینده وپرورش داعشی دیگر است قتل عام دیپلماتهای مظلوم مان رابیادبیاورید ودرس بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
چرا همه فکر می کنند طالبان فقط دیپلماتهای ایرانی را کشته؟ چرا به مردم نمی گویید خاک خراسان حدود یک سال عرصه تاخت و تاز این وحشی ها بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
74
دیدن چهره های این خشک مغزها ادمی را به یاد انسان های اولیه می اندازد.
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
44
خدا به این طالبان لعنت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
1
41
اینها اینقدر خوبند که اصلا دیپلماتهای ایران در مزار شریف را حتی سرشان را نبریدند
طالبان دوست ماست ،باید از آنها در تهران پذیرایی کنیم ، اگرنه که به خاطر علاقه زیاد به شیعیان خودشان به زور به دیدار ما خواهند آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
4
11
فیلم کو پس؟
پاسخ ها
gaber
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
اگر با فیلم میخواهی شناخت پیدا کنی اینقدر امکانات هست که بشود فیلمش را هم ساخت .گویا شما مدرک میخواهی که بعداً تکذیب کنی .برو اول مکتب اینها را که بچه کشی و زن کشی و قاتل بشریتند را بشناس فیلم برای بهانه گیران و تطهیر کنندگان کافی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
40
اینها درس آدم کشی و تکفیر در مکتب طالبان آموخته اند کشتن در ذات اینهاست خدا آخر و عاقبت مارا بخیر کند...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
2
22
به تاریخ مراجعه کنید در زمان شاه سلطان حسین اینها در آن مدت کوتاهی که به ایران دست یافتند چه برسر زن و مرد کودک و پیر ما آوردند اینها از همان نسل اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
27
اینها هم مثل داعش هستند پس! اسیر را هم می کشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
2
7
متاسفانه بسیاری از سایت ها و خبرگزاری های داخلی اون فیلم رو پخش کردند. آفرین بر شما که این کار رو نمی کنید. مدیران رسانه خوب می دانند و اگر نمی دانند بدانند که پخش این تصاویر باعث تبلیغ و ترویج خشونت هست و نه برعکس
کوروش
|
Canada
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
18
شاید هیچ کشوری حاظر نیست در شرایط فعلی ارتباطات با یک گروهی که جمود فکری مثل طالبان دارد و حتی مورد تانید مردم کشورش نیست ارتباط دوستی وبرادری بر قرار کند چون این قشر تفاله افکار پوچ وهابی در سر دارنند وحتی دشمن شماره یک مسلمانان شیعه هستنند و جای تاسف که این جماعت دو باره با پولهای عربستان دارنند مردم عزیز افغانستان را میکشنند تا دو باره حاکم بر افغانستان بشونند طرز فکر اینها نسبت به کشور ما میشود مثل زمان صدام که جنگ را به کشور ما تحمل کرد وهنوز که هنوز هست آثار آن در تمام ابعاد جامعه ایران مشاهد میشود همین سوق مهاجرت مردم افغانستان مجدا به ایران چه نا بسامانی هایی که بدنبال ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
14
من وقتی این خبر را دیدم گریه کردم و گفتم هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا آنچه این نا مردمان با جان انسان میکنند
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
6
کسانیکه دنبال فیلم و مدرکند همین بس که واکسن زدن را و درس خواندن و دانشگاه رفتن را طالبان حرام می‌دانند. دیگه چی میخواهید نمیدانم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین