کد خبر: ۷۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱

پوتین و یارانش پیروز می شوند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سید بهزاد اخلاقی: در حالی که روسیه بعد از یک بحران 10 ساله، در دهه اول قرن بیست و یکم با چالش های متفاوتی در روابط خارجی و همچنین مسائل داخلی اش مواجه است مردم روسیه امروز پای صندوق های رای خواهند رفت تا در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تازه کشورشان سومین رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

چرایی انتخاب ولادیمیر پوتین در دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری در روسیه را کارشناسان مختلف بررسی و عوامل آن را به تفسیر تحلیل کرده اند.

در گزارشی که پیش روی شماست سعی خواهیم کرد به اختصار توضیح دهیم چرا دیمیتری مدویدیف در انتخابات پیروز خواهد شد.

پوتین در دوره 8 ساله  ریاست جمهوری اش چالش اجتماعی فراروی روسیه را خوب درك ‌كرد. او از تئوری «به موازات ارتقای سطح زندگی، خواست‌های مردم نیز رشد می‌كنند» استفاده کرد و مردم روسیه را همراه با افزایش در آمدشان در راستای افزایش توقعاتشان همراهی کرد .

بدیهی است كه در مبارزات  انتخاباتی  سال 2008 موضوعات اجتماعی در اولویت  قرار داشته  و کاندیداهای سعی کردند تا شعار های اصلی خود را به موضوع افزایش سطح درآمد ها وسطح زندگی قرار دهند. ولی این تنها مسأله انتخابات ریاست جمهوری روسیه نبود.

رشد دستمزدهای کارمندان  بخش‌های دولتی، نظامیان و اقشار دیگر در روسیه باید جای خود را به اجرای دائمی اصول جامعه عادلانه می داد، از جمله كمك به فقرا، توجه به افراد با ابتكار، مسئولیت قشر پر درآمد جامعه  در قباب اجتماعی که در آن زندگی می کنند و همبستگی اجتماعی.

روسیه آینده، زمان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در توسعه نهاد های مدنی است اما با نگاه روسی آن . مدودیف به عنوان سرپرست طرح‌های ملی كه ماهیت اجتماعی آنها مورد توجه قرار دارد، بهتر از دیگران می تواند  مشکلات اجتماعی مردم را حل کند.

پیروزی دمیتری مدودیف در انتخابات از قبل تعیین شده است. در شرایط جدید او باید «طرح پوتین» را در امور اجتماعی مشخص‌تر تشریح كند، او همچنین باید:
 
1- تجهیز نیروهای انتخاباتی را تقویت كند.

2- با گروه‌های مختلف انتخاب كنندگان همكاری داشته باشد.

با این وجود، چند سئوال در رابطه با انتخابات هنوز بی‌جواب باقی مانده است.

آیا دور دوم انتخابات لازم خواهد شد؟

به نظر می‌رسد با توجه به آمار های منتشر شده این احتمال بسیار پایین است زیرا در حدود 71٪ از واجدین شرایط اعلام کرده اند که انتخاب آنها دیمیتری مدودیف خواهد بود.

زوگانوف تنها در صورتی كه به كاندیدای واحد همه مخالفان تبدیل شود، می‌تواند بیش از 15% آرای رأی‌دهندگان را دریافت كند كه این امر از نظر روان‌شناختی اهمیت دارد. اگر ژیرینوفسكی در همین حال حدود 10% آرا را كسب كند، احتمال برگزاری دور دوم انتخابات تقویت خواهد شد. با خروج كاسیانوف از مبارزه انتخاباتی، احتمال تبدیل زوگانوف به نامزد واحد مخالفان افزایش می‌یابد.

چه كسی به عنوان كاندیدای لیبرال معرفی خواهد شد؟ 

نیروهای سیاسی موجود خواهان آن هستند که گروهی در بین سیاست مداران روسی وجود داشته باشد که اندیشه لیبرال را تعقیب کند ، در جامعه حفظ شده است. طبق داده‌های «لوادا سنتر» در ژانویه سال 2007 11% مردم حاضر بودند به لیبرال‌ها رأی بدهند، در ماه می 6% و در دسامبر فقط 3%. ولی هیچ تضادی وجود ندارد. اكثریت جدید طرفداران پوتین دربرگیرنده بخش لیبرال هم است.

در انتخابات پارلمانی كسانی كه در زندگی جای مشخص دارند و طرفدار توسعه جامعه مدنی و دمكراسی هستند، عمدتاً به حزب «روسیه واحد» رأی دادند.

یكپارچه كردن انتخاب كنندگان لیبرال، هدف آشكار مدودیف است كه او در این زمینه در حد معینی موفق می‌شود چرا كه مدودیف تنها «جانشین» بالقوه پوتین بود كه سیمای سیاسی لیبرال داشت.

با توجه به توضیحات فوق به نظر می رسد مردم روسیه انتخاب خود را کرده اند و دیمیتری مدویدیف به عنوان رئیس جمهوری آتی روسیه انتخاب خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین