کد خبر: ۷۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
انصاری در دانشگاه شریف:

دیدگاه مجلس هشتم تكلیف ریاست جمهوری را تعیین می‌كند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با موضوع «انتخابات، ارزش و مسوولیت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، اسحاق جهانگیری و سهیلا جلودارزاده برگزارشد. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: اهمیت مجلس شورای اسلامی‌ در نظام جمهوری اسلامی‌ ایران براساس مهندسی هوشمندانه امام(ره) و متكی بر آموزه‌ها و روش‌های اسلامی‌ كه طراحی می‌كردند بر همگان روشن است و تجربه ‌٢٨ سال نظام جمهوری اسلامی‌ نشان داد كه مجلس در تحكیم پایه‌های نظام، پیشبرد كشور و تصویب قوانین و برنامه‌ها بسیار اثرگذار بوده است. 

وی با بیان این كه ابزار قانونی مهمی‌ كه در اختیار نمایندگان مجلس طبق قانون اساسی قرار گرفته این امكان را می‌دهد تا با عنوان نماینده ملت در همه امور اظهارنظر كنند، گفت: از جمله عملكرد مجلس ششم تنظیم برنامه جامع برای كشور در قالب برنامه‌های پنج ساله توسعه، قوانین ناظر به سند چشم‌انداز بیست ساله مانند اصل ‌٤٤ قانون اساسی و جذب و حمایت سرمایه‌گذاری‌های خارجی بود. 

وی افزود:‌ با توجه به نقش نظارتی بسیار قوی كه مجلس مانند استیضاح وزیران یا سوال از رییس جمهور دارد، نقش مجلس شورای اسلامی‌ به عنوان قوه اول و برتر اعمال حاكمیت ملی بر كسی پوشیده نیست و هر زمانی مجلس ، مردمی‌ و قدرتمند بوده ما مجلس خوبی داشتیم؛ مانند مجالس صدر مشروطیت. 

انصاری با بیان این كه دوره هشتم مجلس شورای اسلامی‌ از چند منظر با اهمیت است، اظهار كرد: یك امر این كه در سال آینده به استقبال انتخابات ریاست جمهوری هم باید برویم و بنابراین می‌توان گفت كه دیدگاه مجلس هشتم می‌تواند تا حدودی تكلیف ریاست جمهوری را مشخص كند و مورد دیگر قانون برنامه توسعه است كه دولت باید در سال اول مجلس هشتم آن را تدوین كند و بنابراین اگر ما از مجلس توانمند و كارشناسی برخوردار باشیم این مجلس می‌تواند برنامه پنج ساله مناسبی را به عنوان سنگ بنای سند چشم‌انداز كشور تصویب كند و همچنین سیر تصحیح روند اقتصاد پویا یا بسط عدالت تولید محور و واقعی جز از طریق نمایندگان توانا فراهم نمی‌شود.
 
وی در ادامه تاكید كرد: یك دستی سیاسی هیچ گاه در مجلس مطلوب نبوده و نمی‌تواند باشد به خصوص اگر هم با الزامات اصلی زمان حاضر در كشور منطبق نباشد.
 
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی با بیان این كه مجلس ششم و دولت اصلاحات یك جانبه مورد نقد قرار گرفت، گفت: مجلس ششم به گونه‌ای نقد شد كه فقط مطرح می‌شد كه در آن تنها دو كار قانون مطبوعات و تحصن انجام شده است. در صورتی كه باید گفت تعداد جلسات مجلس ششم به لحاظ تعداد جلسات از سایر مجالس غیر از مجلس اول و همچنین از نظر تعداد لوایح تصویب شده بیشتر از مجالس قبل از خود است و تا این تاریخ حتی از مجلس هفتم هم بیشتر است.
 
وی سیستم نظام مالیاتی، اصلاح روند بودجه نویسی كشور، فعال كردن بازار بورس، رشد صنعتی و سرمایه‌گذاری را از جمله عملكرد‌های مجلس ششم عنوان كرد و ادامه داد: این در حالی است كه می‌بینیم طرح تثبیت قیمت‌ها كه به عنوان عیدی برای مردم در نظر گرفته شده بود باعث شد كه رشد قیمت مسكن بیش از ‌١٠٠ درصد در كشور افزایش یابد و نرخ تورم در سال ‌٨٣، ‌٥/١٢ درصد بود به ‌٥/١٩ درصد در حال حاضر برسد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه در مقوله انرژی هسته‌یی مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها در سه دولت‌ هاشمی، خاتمی‌ و احمدی‌نژاد انجام شد ابراز عقیده كرد: اما به گونه‌ای صحبت می‌شود كه فقط كار‌ها در این دو سال انجام شده است. 

وی افزود: علیرغم همه كمبود‌ها در گذشته آقای خاتمی‌ حساب ذخیره ارزی را با ‌٩ میلیارد و ‌٤٠٠ میلیون دلار تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد داد و همچنین با توجه به افزایش قیمت نفت باید بخواهیم كه حساب ذخیره ارزی در حال حاضر منتشر شود.
 
انصاری همچنین گفت: با توجه به این كه مجلس ششم و دولت اصلاحات همسو بودند اما به هیچ وجه دچار ملاحظه كاری نشده‌اند به طوری كه سوال از هیات دولت در مجلس ششم دو برابر ادوار گذشته بود و همچنین مجلس ششم استیضاح‌هایی مانند وزیر بهداشت و درمان داشت كه اصلا سیاسی نبود كه باید پرسید چرا این عملكرد‌ها جز قانون مطبوعات و تحصن گفته نمی‌شود و این كه تمام چهار سال مجلس ششم را با این دو شاخص ارزیابی كنند دور از انصاف است. 

وی درباره این سوال كه بوش از اصلاح‌طلبان اعلام حمایت كرده؟ گفت: آیا شما احتمال نمی‌دهید كه این‌ها برنامه‌ای برای رد صلاحیت چهره‌های خدمتگزار مردم باشد و آیا تامین امنیت و منافع ملی در زمان آقای خاتمی‌ كارسازتر بود یا گفتمان جدید.
 
وی با بیان این كه دو جریان در كشور به دنبال منافع ملی ولی با شیوه‌های متفاوت هستند، ابراز عقیده كرد: اگر رد صلاحیت‌ها را بررسی كنیم می‌بینیم كه از میان چهره‌های شاخص اصلاح طلب مانند آقای حاجی، وزیر آموزش و پرورش، خرم، وزیر راه، الویری شهردار سابق تهران و سایر افراد، رد صلاحیت‌ها فله‌ای شده است و بنابراین حرف ما این است كه این نوع نگاه‌ها تنگ نظرانه است و به منافع ملی و حیثیت نظام لطمه می‌زند و ما باید فضای انصاف و عدالت و مهربانی را در میان خود فراهم كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین