نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از مخاطبان رادیو و تلویزیون، برنامهها و شبکههای پرطرفدار را نشان میدهد و از طرفی گویای زمان و نوعِ سلیقه و ذائقه بینندگان و شنوندگان است که در کدام ساعت بیننده شبکههای تلویزیوناند و چه زمانی رادیو گوش میکنند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل بهار 1400؛ شبکههای سه سیما (51.1 درصد)، یک سیما (45.8 درصد) و خبر معاونت سیاسی (40.9 درصد) به ترتیب در رتبههای اول تا سوم پرمخاطبترین شبکههای تلویزیونی قرار گرفتند و مشخص شد شبکه ورزش سیما با 2.4 درصد، شبکه آموزش سیما با 2.2 درصد و شبکه چهار سیما با 0.9 درصد، بیشترین رشد میزان مخاطب را نسبت به بهار 1399 داشتهاند.
بر اساس این نظرسنجی 78.1 درصد مردم در فصل بهار بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی بودهاند، 53.2 درصد بینندگان از برنامههای سیما ابراز رضایت کردهاند و بهطور میانگین سه ساعت و 11 دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، حدود 21.3 درصد از بینندگان در بهار 1400 بیش از پنج ساعت در روز و 23 درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که در میان شبکههای مختلف سیما، میزان بیننده شبکههای سه (51.1 درصد بیننده)، یک سیما (45.8 درصد بیننده)، خبر معاونت سیاسی (40.9 درصد بیننده)، آیفیلم برون مرزی (38.6 درصد بیینده) و دو سیما (34.3 درصد بیننده) از دیگر شبکهها بیشتر بوده است.
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در بهار 1400 را با نظرسنجی بهار 1399 مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکههای ورزش سیما، آموزش سیما و چهار سیما بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار بهار سال گذشته از آن خود کردهاند.
بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامههای تلویزیون، «سرگرمی و تفریح» (43.9 درصد) و «کسب خبر و اطلاع» (43.2 درصد) بوده است.
طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامهها، برنامههای نمایشی (فیلمهای سینمایی و سریالها) بیشتر از دیگر برنامهها بیننده (58.9 درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با 51.1 درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.
«احضار» از شبکه یک، «یاور» از شبکه سه و «زیرخاکی 2» از شبکه یک در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین سریالهای فصل بهار 1400 قرار گرفتند.
در میان برنامههای شاخص شبکهها هم «خندوانه» از شبکه نسیم، «مستند حیات وحش» از شبکه مستند، «مسابقات جهانی والیبال» از شبکه سه و «زندگی پس از زندگی» از شبکه چهار سیما در رتبههای اول تا چهارم پربینندهترین برنامههای شاخص فصل بهار 1400 قرار گرفتند.
از نظر 47 درصد مردم در فصل بهار، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پسازآن اینترنت با 23.2 درصد، شبکههای اجتماعی با 14.6 درصد، رادیو 6.8 درصد و روزنامه و مجلات با 1.3 درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.
دوم، رادیو: مردان بیشتر از زنان شنوندهاند
بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی 31.8 مردم در فصل بهار 1400 شنونده برنامههای صدای جمهوری اسلامی ایران بودهاند، این برنامهها 75.7 درصد از این شنوندگان را «راضی» کرده و میانگین گوش دادن به رادیو در این فصل دو ساعت و هفت دقیقه بوده است.
در بهار 1400 رادیو آوا با 14 درصد شنونده، رادیو ایران با 13.5 درصد و رادیو جوان با 12.7 درصد، بیشترین شنونده را در میان شبکههای رادیویی به خود اختصاص دادهاند.
رادیو ورزش 10.5 درصد، رادیو قرآن 9.8 درصد، رادیو پیام 9.2 درصد، رادیو سلامت 8.2 درصد، رادیو فرهنگ 6.7 درصد و رادیو معارف 6.7 درصد، در فصل بهار1400 در ردههای بعدی پرشنوندهترین شبکههای رادیویی قرار گرفتند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، از میان قالبهای برنامههای صدا، قالب خبر (52.1 درصد) و موسیقی (43.6 درصد) پرطرفدارترین قالب میان شنوندگان رادیو است.
این نظرسنجی نشان میدهد مردان بیشتر از زنان شنونده رادیو بودهاند، به طوری که 37.2 درصد شنوندگان رادیو را آقایان و 26.5 درصد را بانوان تشکیل میدهند. علاوه بر این، با افزایش سن، میزان شنونده برنامههای صدا هم افزایش یافته است، به طوری که در میان گروههای سنی مختلف، میزان شنونده برنامههای صدا در گروه سنی 50 سال و بالاتر (38.4 درصد) بیشتر بوده است.
براساس این نظرسنجی، افراد با تحصیلات عالی (34.8 درصد) بیشتر از دیگر گروههای تحصیلی شنونده رادیو بودهاند.
مرکز تحقیقات صداوسیما در این نظرسنجی دریافته است که در فصل بهار 1400 معادل 55.2 درصد مردم در بیشتر روزهای هفته یعنی چهار روز و بیشتر به رادیو گوش دادهاند. پرشنوندهترین ساعتهای گوش دادن به برنامههای صدا در اولین فصل سال هم ساعت 10 تا 11 صبح (36.4 درصد)، 9 تا 10 صبح (34.1 درصد) و بعدازظهرها ساعت 18 تا 19 (30.5 درصد) و 17 تا 18 (30.1 درصد) بوده است.
با توجه به اینکه در این نظرسنجی هر پاسخگو میتوانست بیش از یک پاسخ را انتخاب کند، مشخص شد 54.6 درصد مردم رادیو را در منزل و همین طور 51.5 درصد هم در خودروی شخصی گوش میدهند. در همین حال، رایجترین گیرنده مورد استفاده برای شنیدن برنامههای صدا، یعنی 50.7 درصد، رادیوی خودرو است.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی اینکه 82.7 درصد شنوندگان برنامههای رادیو گفتهاند برای شنیدن برنامههای صدا، خودشان رادیو را روشن میکنند، در حالی که این سهم برای کسانی که گفتهاند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو، برنامههای صدا را شنیدهاند، 17.3 درصد است.
از میان کسانی که خودشان رادیو را روشن میکنند تا برنامههای صدا را بشنوند، 66 درصد گفتهاند به صورت هدفمند برنامه یا شبکه خاصی را برای شنیدن انتخاب میکنند. در همین حال، 34 درصد این افراد گفتهاند به صورت اتفاقی برنامههای رادیو را میشنوند.
این روزها که خوزستان آب ندارد، سیستان و بلوچستان از شدت بیماری نفس ندارد و مردم کرمان گرفتار سیل و ویرانی هستند اصلا این شوخیها جائی ندارد.