کد خبر: ۷۱۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
تبلیغات

وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

علت بیشتر ریزش‌های ساختمانی عدم استفاده از مصالح مناسب در ساخت آن‌ها است. استاندارد بودن مصالح مورد استفاده و تناسب ویژگی‌های اجزای استفاده شده در ساخت با ویژگی‌های ساختمان و منطقه مورد نظر در مقاومت نهایی سازه بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. از جمله استاندارد‌هایی که در تهیه تجهیزات ساخت‌وساز باید به آن توجه کرد، وزن میلگرد است.
وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر
آفتاب‌‌نیوز :

­مقایسه وزن میلگرد در کارخانه‌های ذوب آهن، کاشان و نیشابور؛ میلگرد‌های ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور هر سه جزء میلگرد‌های مطرح در صنعت فولاد و آهن‌آلات کشور به‌شمار می‌روند که از اقبال خوبی نزد اهالی این صنعت برخوردارند. این سه برند اگر چه در برخی ویژگی‌ها مشابهت دارند، اما شرایط متفاوتی نیز در تولید میلگرد‌های آنان وجود دارد که موجب اندکی تفاوت در وزن میلگرد‌های ساخته شده می‌شود. به طور کلی چیزی که وزن میلگرد را مشخص می‌کند، چگالی مقطع فولادی و ابعاد میلگرد است. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

چرا وزن میلگرد‌ها اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه میلگرد‌ها به‌وفور در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، وزن آن‌ها در تعیین وزن نهایی سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. وزن سازه یکی از عوامل مشخص‌کننده استحکام آن و میزان مقاومت آن در برابر فشار‌ها و ضربات وارده است. مخصوصاً که کشور ما روی خط زلزله قرار دارد، استفاد از تجهیزات با کیفیت و استاندارد نقش زیادی در پیشگیری از خسارات احتمالی ایفا می‌کند.

علت بیشتر ریزش‌های ساختمانی عدم استفاده از مصالح مناسب در ساخت آن‌ها است. استاندارد بودن مصالح مورد استفاده و تناسب ویژگی‌های اجزای استفاده شده در ساخت با ویژگی‌های ساختمان و منطقه مورد نظر در مقاومت نهایی سازه بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. از جمله استاندارد‌هایی که در تهیه تجهیزات ساخت‌وساز باید به آن توجه کرد، وزن میلگرد است.

در صورتی که وزن میلگرد کمتر از استاندارد باشد خطای محاسباتی در میزان تحمل بار پیش می‌آید؛ چرا که چگالی فولاد ثابت است و کمتر بودن وزن میلگرد ناشی از کوچکتر بودن سطح مقطع آن است که تأثیر مستقیمی بر میزان تحمل بار توسط آن دارد. در ادامه سه نوع میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور از نظر وزن و مشخصات بررسی شده‌اند.

وزن میلگرد ذوب‌آهن

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از کارخانه‌های معتبر و نام‌آشنای تولید قطعات فولادی از جمله میلگرد است. میلگرد‌های این کارخانه از کیفیت خوبی برخوردارند و در بسیاری از کاربرد‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. هنگام خرید میلگرد‌های ذوب‌آهن با توجه به کاربرد مورد نظر باید به ویژگی‌های خاصی توجه کرد که یکی از آن‌ها توجه به وزن میلگرد است.

ذوب‌آهن میلگرد‌های خود را در وزن‌های متفاوتی ساخته است. میلگرد‌های این کارخانه در دو نوع ساده و آجدار و به دو صورت دوکی و یکنواخت تولید می‌شوند که هر کدام در مصارف خاص طرفداران خود را دارند. ذوب‌آهن محصولات خود را طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ تولید و روانه بازار می‌کند.

چگالی فولاد استفاده شده در ساخت میلگرد‌های ذوب‌آهن اصفهان و شرکت‌های دیگر که در محاسبات وزن نهایی محصول نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۳- ۱۰x ۸۵/۷ گرم بر میلی‌متر مکعب است. در جدول زیر مشخصات وزنی میلگرد‌های ساده و آجدار ذوب‌آهن با توجه به قطر اسمی و قطر زمینه آن‌ها آورده شده است.

جدول ۱- ابعاد میلگرد‌های ساده و آجدار ذوب‌آهن اصفهان و وزن آن‌ها

وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

وزن میلگرد کاشان

فولاد کویر کاشان از جمله برند‌های بزرگ در زمینه تولید میلگرد‌های شاخه و کلاف است. می‌توان گفت این کارخانه به طور تقریبی ۱۰ درصد از نیاز بازار کشور به میلگرد را تأمین می‌کند. اگر چه این کارخانه محصولات دیگری نیز تولید می‌کند، شهرت آن بیشتر به خاطر تولید میلگرد‌های با کیفیت است.

میلگرد‌های کویر کاشان علاوه بر استحکام قابلیت جوشکاری خوبی نیز برخوردارند. همچنین مقاومت بالایی که در برابر خستگی دارند، آن‌ها را برای تحمل بار‌های سیکلی و دینامیکی مناسب می‌کند. علاوه بر توجه به نوع محصول، توجه به وزن آن نیز در هنگام تهیه ابزار‌های ساختمانی اهمیت دارد.

کارخانه فولاد کاشان میلگرد‌های خود را در سایز‌ها و وزن‌های متنوعی روانه بازار کرده است. در جدول زیر وزن سایز‌های متفاوت میلگرد‌های تولیدی این کارخانه نوشته شده است.

جدول ۲- ابعاد میلگرد‌های کویر کاشان و وزن آن‌ها

وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

وزن میلگرد نیشابور

کارخانه میلگرد نیشابور به عنوان سومین قطب تولید فولاد در کشور شناخته شده است. این کارخانه توانسته میلگرد‌های ساده و آجدار در سایز‌های مختلف از ۱۰ تا ۲۳ را تولید کرده و به بازار عرضه کند. علامت اختصاری یا نمادی که بر میلگرد نیشابور حک شده، KSC است تا کاربران بتوانند میلگرد‌های این کارخانه را از دیگر کارخانجات تولیدکننده میلگرد تشخیص دهند.

کارخانه نیشابور در نزدیکی نیشابور در خراسان رضوی واقع شده است و جزء کارخانه‌هایی است که با دارا بودن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی میلگرد را با کیفیت خیلی خوبی تولید می‌کند. جدول زیر ابعاد میلگرد‌های ارائه شده توسط این کارخانه به همراه وزن و مشخصات هر کدام را نشان می‌دهد.

جدول ۳- مشخصات و وزن میلگرد‌های نیشابور

وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

فرمول محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه تقریبی وزن هر شاخه میلگرد فرمول‌های زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها با دقت تقریباً مناسبی وزن شاخه را مشخص می‌کنند. یکی از فرمول‌هایی که می‌توان از آن برای محاسبه وزن میلگرد در هر شاخه استفاده کرد، فرمول زیر است:

۷.۸/۱۰۰۰ * (mm) طول * ۳.۱۴ * (mm) شعاع * (mm) شعاع

محاسبه وزن میلگرد با محاسبه گر آنلاین

استفاده از جدول وزنی، فرمول‌های محاسبه و ... همه می‌توانند به ما برای محاسبه وزن میلگرد کمک کنند. اما تکنولوژی برای ساده‌تر کردن کارها، همیشه چیزی در آستین خود دارد! محاسبه‌گر آنلاین وزن میلگرد یکی از همین ابزار‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک دستیار همیشگی برای محاسبه دقیق وزن میلگرد روی آن حساب کرد. تنها کافی است که نوع میلگردی را که می‌خواهید وزن آن را محاسبه کنید، در این ابزار بگذارید، بعد از آن این محاسبه‌گر همه کار‌ها را انجام می‌دهد و وزن میلگرد موردنظرتان را مثل آب خوردن در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقایسه وزن میلگرد‌های ذوب‌آهن، نیشابور و کاشان

برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد اینکه میلگرد از چه کارخانه‌ای خریداری گردد، گاهی نیاز است تا وزن میلگرد‌های تولید شده با یکدیگر مقایسه و مناسب‌ترین آن‌ها انتخاب شود. علاوه بر جداول بالا که وزن‌های تولیدی هر کارخانه را نشان می‌دهند، برای راحتی بیشتر مقایسه بین کارخانه‌های مختلف، در جدول زیر نیز وزن میلگرد‌های تولید شده از سه کارخانه ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور در یک سایز ثابت (برای سایز‌های ۸ تا ۲۰) آورده شده است.

جدول ۴. مقایسه وزن میلگرد‌های ذوب‌آهن، نیشابور و کاشان در سایز ثابت

وزن میلگرد ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

از بین سه کارخانه ذوب‌آهن، کاشان و نیشابور میلگرد‌های کدام کارخانه سنگین‌تر است؟

همان طور که جدول ۴ نیز نشان می‌دهد، به عنوان مثال در سایز ۱۴ میلگرد کاشان بیشترین وزن را دارد. در سایز ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ هم همین طور. پس می‌توان گفت میلگرد‌های کارخانه کاشان از دو کارخانه دیگر سنگین‌تر هستند.

وزن میلگرد چطور به‌دست می‌آید؟

یکی از فرمول‌های معروف برای محاسبه وزن میلگرد فرمولی است که از ضرب مجذور شعاع در طول بر حسب میلی‌متر در ۱۴/۳ در چگالی فولاد (۳- ۱۰x۸/۷ گرم بر میلی‌متر مکعب) تقسیم بر ۱۰۰۰ به‌دست می‌آید.

فرمول محاسبه وزن میلگرد ساده و آجدار یکی است؟

بله. برای محاسبه وزن هر دو از یک فرمول استفاده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین