کد خبر: ۷۱۸۷۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
سال گذشته درباره کم آبی در استان‌های جنوبی هشدار دادیم

هواشناسی: به دلیل تحریم‌ها در تامین تجهیزات با مشکل مواجه هستیم

ما باید دائم تجهیزات را به روزرسانی و کالیبره کنیم و اگر این اتفاق به تاخیر بیافتد مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.
هواشناسی: به دلیل تحریم‌ها در تامین تجهیزات با مشکل مواجه هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

رییس سازمان هواشناسی کشور در واکنش به وضعیت کم آبی در استان‌های جنوبی گفت: سال گذشته درباره مساله کم آبی در مناطق جنوبی کشورمان به ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب فارس هشدار داده بودیم.

«سحر تاجبخش» رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وضعیت کم آبی در استان‌های جنوبی گفت: ما در بهمن ماه سال گذشته مساله کم آبی را به خصوص در مناطق جنوبی کشورمان اعلام کرده بودیم. به ویژه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب فارس تاکید داشتیم که این اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه گفت: در حوزه کمک‌رسانی سازمان هواشناسی نقشی ندارد اما در گام پیشگیری می‌تواند در بحران‌ها کمک کند، زیرا اطلاعاتی که ما در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهیم اطلاعات پیشگیرانه است. دستگاه‌های اجرایی بر اساس این پیش بینی‌ها عملیات خودشان را مدیریت می‌کنند؛ مثلا در حوزه آب، وضعیت سدها را مدیریت می‌کنند، دریچه‌ها را باز می‌کنند یا می‌بندند یا هر تصمیم دیگری که لازم باشد می‌گیرند و یا در حوزه مدیریت بحران، انبارها را دپو می‌کند.

رییس سازمان هواشناسی در پاسخ به این سوال که باتوجه به هشداری که از سال گذشته عنوان شده بود چرا تا کنون اقدامی برای جلوگیری از وضع موجود در خوزستان و سیستان و بلوچستان انجام نشد، گفت: بله، هشدار داده بودیم ولی برخی کارها نیازمند این است که زیرساخت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم تا بتوان شرایط بسیار سخت را مدیریت کرد.

تاجبخش عنوان کرد: در هر صورت طبق آنچه که وظیفه ما بوده اطلاع‌رسانی کردیم و حتی قبل از سال ۱۴۰۰ این هشدار را داده بودیم.

وی در واکنش به سیل‌هایی که در استان‌های جنوبی کشور رخ داده است، گفت: سیلاب‌هایی که در استان‌های جنوبی کشور اتفاق افتاد، ناشی از فعالیت سیستم مونسون (MONSOON) است که عمدتا در فصل تابستان در هند و پاکستان فعال است.

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی ما این است که تا فردا همچنان در جنوب فارس، جنوب کرمان و با شدت ضعیف‌تر بخش‌هایی از بوشهر این شرایط به شکل ادامه دار وجود داشته باشد. اما موج شمالی هم در حال عبور بوده و پیش بینی می‌کنیم روی ارتفاعات البرز ناپایداری‌هایی داشته ولی احتمالا از روز چهارشنبه مساله خاصی در کشور نداشته باشیم و روند افزایش دما را مجددا شاهد خواهیم بود. پیش‌بینی ما این است که هفته آینده در کل کشور با افزایش دما مواجه بوده و هفته گرمی پیش رو داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌های هواشناسی مطابق صنعت روز دنیاست یا فرسوده هستند؟ گفت: اساسا فرسودگی در تجهیزات هواشناسی یک اتفاق روتین است؛ یعنی ما باید دائم تجهیزات را به روزرسانی و کالیبره کنیم و اگر این اتفاق به تاخیر بیافتد مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تامین تجهیزات هواشناسی گفت: بخش عمده‌ای از تجهیزات ما از خارج کشور خریداری شده است و به علت تحریم‌ها برای تامین آن‌ها مشکلاتی داریم. گاهی اوقات برای این‌که مثلا یک استان را به رادار مجهز کنیم رایزنی‌های خیلی زیادی را باید انجام دهیم و فرایندهای این خرید بسیار طولانی و طاقت فرسا خواهد بود اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با وجود همه این مشکلات بتوانیم سرویسی که لازم است به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم.

تاجبخش گفت: بر اساس سیاست‌هایی که در وزارت خانه برای ما گذاشته شده حرکت به سمت تولید داخل را از سال گذشته آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم در برخی از تجهیزاتمان از تجهیزات داخلی استفاده کنیم. در این راستا حتما باید دو نکته را مدنظر داشته باشیم که اولا داده اطلاعاتی که این تجهیزات تولید می‌کند چون در سطح بین المللی پخش می‌شود، باید استانداردهای بین المللی را داشته باشد چراکه کاربری برخی از اینها بسیار حساس است و حتی داده برخی از این تجهیزات در حوزه هوانوردی استفاده می‌شود.

وی تاکید گرد: از این رو اگر داده‌ها غلط باشد قطعا خطر آن بسیار زیاد خواهد بود و اگر سانحه‌ای رخ دهد که مربوط به داده‌های غلط باشد نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. لذا باید صحت تجهیزات و داده‌های آن کاملا از طرف کارشناسان فنی ما تایید شود. اگر زمانی داده‌هایمان غلط باشد به ما اخطار می‌دهند تا اطلاعات اصلاح شوند، بنابراین تجهیزاتی که با استفاده از ظرفیت‌های بومی تولید می‌شود باید کف استانداردها را داشته باشد.

رییس سازمان هواشناسی ادامه داد: نکته دوم مربوط به فاصله زمانی می‌شود که قرار است یک محصول تولید شود. مثلا حدود ۳۶ ماه برای ساخت یک رادار هوایی نیاز است و حال پرسش این است که از هم اکنون تا سه سال آینده را باید چه کار کرد؟! ما باید این زمان را بتوانیم از همین مسیری که می‌رویم پوشش دهیم تا به آن تولید برسیم و بتوانیم از آن تولید بهره برداری کنیم. ما مشتاق‌ترین کسانی هستیم که بتوانیم با شرایط بهتر و امکانات راحت‌تری تجهیزات را فراهم سازیم و شبکه ایستگاه‌هایمان را تجهیز کنیم.

تاجبخش درباره تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تولید تجهیزات مورد نیاز هواشناسی در کشور گفت: ما تولید چند مورد از تجهیزات را با شرکت‌های دانش بنیان شروع کردیم البته نه به صورت مستقیم به خاطر این که منابع ما اجازه نمی‌دهد و از طریق معاونت فناوری ریاست جمهوری منابع مالی تامین می‌شود. همکاران ما در مورد اطلاعات فنی به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنند. اکنون در حوزه رادارها، تجهیزات گرد و خاک و تجهیزات هوانوردی همکاری‌هایی را آغاز کردیم که امیدواریم به نتیجه برسیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
19
مگر کاغذ پاره نیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
12
3
از آب گل آلود ماهی نگیرید لطفا
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
2
1
نمیخاید کم آبی را هم به تحریم ربط بدین؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
1
1
ابرها هم تحریمن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
1
1
تکرار ماجرای زمین کج و نابلدی عروس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
اصلا نیاز به دستگاه خاصی نیست مثل روز روشن بود با مشکل مواجه می شویم . حتی برای سایر نقاط کشور .
فرافکنی نکنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین