کد خبر: ۷۱۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۴
مرعشی در مناظره با کوچک‌زاده:

دغدغه کفایت داریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره بین حسین مرعشی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان و مهدی کوچک زاده نماینده مجلس هفتم بعدازظهر دیروز" یکشنبه" در تالار رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، این مناظره در قالب برنامه سمینار «دمکراسی در بستر دین رحمانی» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی برگزار شد.

در ابتدای مناظره کوچک‌زاده با اشاره به رشته تحصیلی‌اش مهندسی آبیاری موضوع بحث «دولت هادی و دولت ناظر» را غلط عنوان کرد و گفت: «قانون اساسی سمت و سو را نشان داده و مانند بحث مواد غذایی است که دولت باید بر آن نظارت کندو بر همین منوال باید برآنچه که به روح مردم داده می‌شود نیز باید نظارت کند».

نماینده مجلس هفتم از جناح اصولگرا با اشاره به بحث ممنوعیت ورود نظامیان به عرصه کار سیاسی اظهار داشت: «بنده تنها هنرم در این چند سال این بود که صحیفه نور را خوانده‌ام و در صحیفه نور جلد 14 امام در جمع فرماندهان نظامی آن زمان مطالبی فرموده‌اند که به شرح زیر است «الان یک جریانی در کار است که می‌خواهد به طور خزنده کشور هل بدهند به طرف آمریکا و این جریان را در روزنامه‌ها پیش آوردند و باید آن قدر اهمیت داشته باشد در نظر، که اگر احتمال این را بدهید باید در مقابل آن بایستید».

سپس حسین مرعشی با اشاره به بحث انتخابات گفت: «نتیجه انتخابات فقط انتخاب حاکمان نیست. بلکه مراجعه به آرای عمومی کشور درباره بسته مدیریتی کشور است تا ما از این راه مدیریت کشور را بهینه کنیم و هر چه قضاوت مردم در بستر طبیعی‌تری انجام شود نتیجه برای ما ملموس‌تر خواهد بود».

مرعشی در ادامه بحث دغدغه شورای نگهبان و جناح اصولگرا را سلامت نظام عنوان کرد و ادامه داد: «این در حالی است که ما دغدغه کفایت داریم و اگر شما حضور در عرصه سیاسی را این قدر هزینه‌دار کردید مطمئن باشید که خیلی از آدمهایی که سرشان به تنشان می‌ارزد با این بگیر و بنندها دیگر به میدان نمی‌آیند».

مرعشی با اشاره به بحث نظارت استصوابی و انتقادات وارده به آن گفت: «اگر ما امروز در برابر نظارت استصوابی کاملا تسلیم شویم، فردا این نظارت گسترده‌تر خواهد شد و روزی می‌رسد که می‌گویند اصلا در نظام جمهوری اسلامی چرا مردم بی سر و پا رای بدهند؟!»

وی ادامه داد: «احزاب باید خودشان کاندیدا بدهند و کنترل ها را اعمال کنند و دغدغه کفایت و سلامت را به احزاب بسپاریم».
سپس کوچک زاده در ادامه مناظره گفت: «در مورد دغدغه کفایت و مصادیق آن باید نگاه کنید که آیا رئیس جمهور منتسب به جریان اصولگرا مدرک بالاتری دارد یا آقای خاتمی؟»

در پاسخ به سوال کوچک زاده سالن همصدا فریاد زدند آقای خاتمی. 

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه وضعیت سیاسی در کشور ما متفاوت از کشورهای اروپایی است به سخنان حضرت امام(ره) استناد کردند که ایشان فرموده‌اند «در صدر مشروطیت حزب را برای این گذاشتند که نگذارند این ملت با هم آشتی کنند».

کوچک‌زاده ادامه داد: «حزبی که از داخل آن جاسوس در می‌آید و خائن است ما سلامت و کفایت انتخابات را به این احزاب بسپاریم، شما حزب درست، درست کنید و همه چیز را به آن بسپارید».

در ادامه بحث حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «امام(ره) بینش و منششان در کلمه «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش است و هرچه ما این را دستکاری کنیم از معماری امام(ره) فاصله گرفته‌ایم».

مرعشی ادامه داد: «بین تشکیل احزاب و شروع دمکراسی در اروپا سیصد سال فاصله است و از ابتدا دمکرسی وجود داشت و بعد احزاب به وجود آمد و مطمئن باشید که روزی جمهوری اسلامی به این نتیجه می‌رسد که چند حزب را ایجاد کند».

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم گفت: «برای شاخص کفایت در مدیریت باید خروجی‌ها را در نظر بگیریم و همه شاخص‌های کلان آن وجود دارد. بعد وضعیت دو دولت خاتمی و احمدی‌نژاد را باید با هم مقایسه کنیم در زمان خاتمی نفت 11 دلار بود و در حالی که الان نفت 90 دلار است تازه دولت احمدی‌نژاد با استفاده از برنامه اصل 44 می‌تواند صنایع را بفروشد و شرکت‌ها را واگذار کند و این نیز منبع درآمد جدیدی برای دولت است در حالی که این امکان برای دولت خاتمی نبود و آیا با این وضعیت که در بهترین حالت دولت تحویل احمدی‌نژاد شده است، حق مردم ایران تورم 20 درصدی است».

سپس مجری برنامه با طرح سوالاتی از کوچک زاده و مرعشی خواست در مورد اینکه آیا یک مقام نظامی می‌تواند عهده‌دار مسئولیت اجرای انتخابات شود؟ و بحث فرمانده سپاه پاسداران در مورد دحمایت از جناح اصولگرا و قانونی نبودن حضور شیخ صادق لاریجانی در شورای نگهبان به عنوان برادر  علی لاریجانی کاندیدای انتخابات مجلس توضیحاتی را ارائه کنند.

کوچک زاده در پاسخ به این سوالات گفت: «در مورد بحث حضور آقای افشار به عنوان یک نظامی سابق در مسوولیت اجرای انتخابات هیچ قانونی نداریم که بگوید کسی از سپاه نمی‌تواند به عنوان مامور در وزارت کشور خدمت کند».

در مورد بحث حضور صادق لاریجانی در شورای نگهبان هم هیچ قانونی وجود ندارد و اظهارات فرمانده سپاه نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در موردشاخص های  اصولگرایی بوده است.

سپس حسین مرعشی در ادامه بحث گفت: «اگر این اصولگرایی که شما دارید با آنچه رهبری می‌گوید فرق دارد برای حفظ شان اصولگرایی شما اسمتان را عوض کنید تا ما تکلیف خودمان را بدانیم و مساله دخالت نظامیان احتیاج به ارجاع به فرمایشات امام(ره) ندارد و این یک بحث عقلی و منطقی است و دخالت نظامیان و خصوصا سپاه از انتخابات مجلس پنجم با سخنرانی محسن رضایی در لشکر 27 محمد رسول ا...  شروع شد».

مرعشی ادامه داد: «همه کسانی که سپاه و بسیج را تشویق می‌کنند تا وارد انتخابات شوند از این کار خودشان پشیمان خواهند شد چون بچه‌های سیاه همان بچه‌های امام(ره) هستند و این حرفها را قبول نمی‌کنند».

مرعشی ادامه داد: «آزادی ناشی از انقلاب اسلامی آنچنان عمیق است که به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند با نیروی نظامی سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد و ما با توجه به شناخت مردم قطعامجلس هشتم را خواهیم گرفت».

سپس کوچک‌زاده در ادامه بحث گفت: «شما چرا این قدر بحث دخالت سپاه و بسیج را در بوق وکرنا می‌کنید و این برنامه ای  برای زدن استوانه انقلاب بوده است وامثال آقای مرعشی ناخواسته در آن گرفتار شده‌اند».

کوچک‌زاده با ذکر مثال‌هایی در مورد انحصار واردات به بعضی افراد ثروتمند و با نفوذ گفت: «انحصار واردات ذرت با دو نفر است و میلگرد و آهن آلات نیز با شش نفر است و... افرادی که از این نوع که  با حاکمیت جمهوری اسلامی مشکل دارند باعث اختلال اقتصادی دولت نهم و تورم قیمت‌ها در آن هستند».

کوچک‌زاده این افراد بانفوذ را عوامل استکبار و اخلال گران در نظم موجود و مفسدان اقتصادی خواند.

سپس حسین مرعشی در پاسخ به تحلیل اقتصادی کوچک‌زاده در مورد مسایل تورم و ... و گرانی‌های ناشی از آن در کلیه عرصه‌های اقتصادی و معیشتی مردم گفت: «من قائل به این نوع تحلیل از اقتصاد نیستم. دوره احمدی‌نژاد اقتصاد ایران همه تحولات را پشت سرگذاشته بود و احمدی‌نژاد در مقایسه با دولت‌های قبلی دارای قیمت ارز یکسان، قانون سرمایه‌گذاری خارجی، قیمت بالای نفت و ... بود و تنها مساله باقیمانده در اقتصاد ایران بحث یارانه‌های انرژی بود. همچنین دولت احمدی‌نژاد ستانده جدیدی داشت و آن قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بود که رهبری آنرا ابلاغ کردند و یکی از مهمترین تصمیمات سیاسی - اقتصادی بعد از انقلاب است که می‌توانست یک مرتبه اقتصاد ایران را مدرن کند.

مرعشی با اشاره به 5 بار تغییر رئیس بانک مرکزی در یک روز توسط احمدی‌نژاد گفت: «با واردات 50 میلیاردی تورم کشور کنترل می‌شود و ذخایر ارزی کشور کالای مصرفی شده که جلوی تورم را بگیرد».

سپس حسین مرعشی در پاسخ به سوالی مکتوب در مورد سیاست‌های شورای نگهبان گفت: «طبق قانون اساسی موجود اگر فضای انتخابات این قدر سیاسی نمی‌شد ما می‌توانستیم فضای انتخابات را درست بگیریم».

مهدی کوچک زاده نیز در پاسخ به سوال مذکور گفت: «رقابت باید برای افرادی باشد که چارچوب نظام را قبول دارند و اگرامروز این افراد تایید بشوند شما باز می‌گویید چرا مجاهدین خلق و نهضت آزادی کاندیدا نشوند؟!». 

در پایان جلسه دانشجویی طی سوالاتی شفاهی به کوچک‌زاده متذکر شد: «شما با این تحلیل اقتصادی که مافیای اقتصادی جلوی کار احمدی‌‌نژاد می‌گیرد باعث می‌شوید که کسی امکان نظارت و نقد مشکلات اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را نداشته باشد».

در این جلسه چندین دانشجوی دانشگاه امیرکبیر نسبت به استمرار بازداشت سه دانشجوی دستگیر شده این دانشگاه با گذشت بیش از 11 ماه نسبت به عملکرد آقای کوچک‌زاده و جریان اصولگرا در مجلس هفتم اعتراض کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین