کد خبر: ۷۱۸۹۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالای نان‌های تهیه شده از آرد، توصیه می‌شود همه افراد جامعه در انتخاب نان مصرفی دقت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا حسن زاده دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: نان، تأمین کننده بخش قابل توجهی از انرژی و ترکیبات نشاسته‌ای مورد نیاز بدن است و اگر از آرد کامل غلات مانند آرد کامل گندم یا جو تهیه شود، درصد قابل توجهی از نیاز روزانه فرد به پروتئین و فیبر نیز فراهم می‌شود. همچنین نان منبع خوبی از کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، ویتامین E و روی است.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالای نان‌های تهیه شده از آرد کامل و سبوس دار، توصیه می‌شود همه افراد جامعه در انتخاب نان مصرفی دقت کرده و انواع نان‌های سبوس دار و تیره را انتخاب کنند.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: نان‌های سفید مواد مغذی ضروری ندارند و مصرف مداوم آن خطر چاقی، دیابت، چربی خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

او افزود: اگرچه مصرف نان سبوس دار و حذف نان سفید به عنوان یک پیشنهاد برای ارتقای سلامت آحاد افراد جامعه مطرح است، این مسئله در افراد چاقی که تحت درمان کاهش وزن هستند و افراد مبتلا به دیابت ضرورت بیشتری دارد.

حسن زاده تصریح کرد: مصرف نان سبوس دار به دلیل اینکه میزان فیبر بالایی دارد در پیشگیری از یبوست، اختلالات گوارشی و سرطان روده بزرگ نقش دارد.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: علاوه بر این، به دلیل اینکه اکثر نان‌های مصرفی حاوی مقادیر بالایی از نمک است، توصیه بر این است که نان‌های کم نمک انتخاب شود.

او بیان کرد: همچنین فرایند تخمیر یا عمل آوری نان باید با استفاده از خمیرمایه انجام گیرد که موجب هضم بهتر نان و جذب بهتر املاح دوظرفیتی نظیر آهن، روی و کلسیم می‌شود. افزودن جوش شیرین روش نامناسبی در پخت نان است و به سلامت فرد آسیب می‌رساند.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین