کد خبر: ۷۱۸۹۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

نان‌های سفید بهتر است یا نان‌های تیره؟

با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالای نان‌های تهیه شده از آرد، توصیه می‌شود همه افراد جامعه در انتخاب نان مصرفی دقت کنند.
نان‌های سفید بهتر است یا نان‌های تیره؟
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا حسن زاده دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: نان، تأمین کننده بخش قابل توجهی از انرژی و ترکیبات نشاسته‌ای مورد نیاز بدن است و اگر از آرد کامل غلات مانند آرد کامل گندم یا جو تهیه شود، درصد قابل توجهی از نیاز روزانه فرد به پروتئین و فیبر نیز فراهم می‌شود. همچنین نان منبع خوبی از کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، ویتامین E و روی است.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالای نان‌های تهیه شده از آرد کامل و سبوس دار، توصیه می‌شود همه افراد جامعه در انتخاب نان مصرفی دقت کرده و انواع نان‌های سبوس دار و تیره را انتخاب کنند.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: نان‌های سفید مواد مغذی ضروری ندارند و مصرف مداوم آن خطر چاقی، دیابت، چربی خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

او افزود: اگرچه مصرف نان سبوس دار و حذف نان سفید به عنوان یک پیشنهاد برای ارتقای سلامت آحاد افراد جامعه مطرح است، این مسئله در افراد چاقی که تحت درمان کاهش وزن هستند و افراد مبتلا به دیابت ضرورت بیشتری دارد.

حسن زاده تصریح کرد: مصرف نان سبوس دار به دلیل اینکه میزان فیبر بالایی دارد در پیشگیری از یبوست، اختلالات گوارشی و سرطان روده بزرگ نقش دارد.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: علاوه بر این، به دلیل اینکه اکثر نان‌های مصرفی حاوی مقادیر بالایی از نمک است، توصیه بر این است که نان‌های کم نمک انتخاب شود.

او بیان کرد: همچنین فرایند تخمیر یا عمل آوری نان باید با استفاده از خمیرمایه انجام گیرد که موجب هضم بهتر نان و جذب بهتر املاح دوظرفیتی نظیر آهن، روی و کلسیم می‌شود. افزودن جوش شیرین روش نامناسبی در پخت نان است و به سلامت فرد آسیب می‌رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین