کد خبر: ۷۱۹۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

تمام خواص خیار را بشناسید

خیار فقط یک میان وعده یا یک ماده غذایی برای سالاد نیست. بلکه میوه ای جالیزی پر از خاصیت های تغذیه ای و آنتی اکسیدانی بی نظیر است.
تمام خواص خیار را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

خیار فقط یک میان وعده یا یک ماده غذایی برای سالاد نیست. بلکه میوه ای جالیزی پر از خاصیت های تغذیه ای و آنتی اکسیدانی بی نظیر است. میوه ای که بیشتر افراد حتی افراد مبتلا به ناراحتی های گوارش و دیابت بدون نگرانی می توانند از آن استفاده کنند. امروز با خواص خیار در نت‌نوشت آشنا شوید.

آب رسانی بدن

۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است. به همین دلیل بخصوص در روزهای گرم تابستان یا هنگام فعالیت بدنی شدید آب رسان خوبی است که خستگی، سرگیجه و سردرد را از بین می برد. از آن جا که بسیاری از سردردها در نتیجه کم آبی بدن به وجود می آید مصرف خیار روش درمانی خوبی برای پیشگیری از انواع سردرد است.

سلامت قلب

یک خیار متوسط ۱۵۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد. به همین دلیل مثل موز برای افراد مبتلا به فشارخون میوه ای مناسب است تا ضمن کاهش فشار خون سلامت قلب را تضمین کند. خیار می تواند حتی جایگزین خوبی به جای موز برای دریافت پتاسیم باشد.

محافظت از مغز از خواص خیار

خیار خاصیت ضدالتهابی دارد. وجود التهابات در مغز باعث افسردگی و کاهش انتقال پیام های عصبی در مغز می شود. خیار به دلیل خاصیت ضد التهابی به دلیل داشتن ماده ای به نام فیستین fisetin تاثیر مطلوبی در انتقال پیام های عصبی مغز دارد. به همین دلیل افرادی که از خیار بیشتر استفاده می کنند کمتر دچار مشکلات ناشی از بیماری های عصبی می شوند.

سلامت پوست

این میوه جالیزی قدرت عجیبی در سلامت پوست دارد. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک از خیار و عصاره آن در تولید انواع ماسک و کرم ها از خواص خیار بهره می گیرند. خیار باعث آب رسانی پوست، درخشان شدن و رفع چین و چروک آن می شود.

خاصیت ضد التهابی

وجود التهابات در هر عضو بدن بیماری های مختلفی به دنبال دارد. خوردن خیار و هضم ساده آن به دلیل وجود موادی مثل پولی فنول polyphenols و کوکوربیتاسین cucurbitacins باعث شده تا خیار یک ماده ضد التهابی و ضد سرطانی قوی باشد.

مسکن دردها

خوردن خیار باعث تسکین درد می شود. این را هم باید مدیون موادی مثل فلاوونوید flavonoids و تانن یا تانین tannins دانست که در خیار به وفور یافت می شود. این مواد خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارد که با از بین بردن رادیکال های آزاد اثرات ضد التهابی و ضد درد دارد.

رفع بوی بدن دهان

خیار میوه ای است که باکتری ها را از جمله باکتری های دهان را از بین می برد. آب فراوان موجود در خیار باعث تولید بزاق دهان می شود که مثل محلول شست و شوی دهان عمل می کند.

محکم کردن استخوان ها

باورش شاید سخت باشد ولی یک خیار متوسط ۲۲ درصد آن از ویتامین K تشکیل شده است. این ویتامین عامل اصلی استحکام استخوان ها است چون باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود.

کاهش وزن

کالری کم و آب زیاد خیار آن را به سوپر غذایی برای رژیم های کاهش وزن تبدیل کرده است. از آن جا که خیار باعث آب رسانی بدن و پرکردن حجم معده می شود شخص نیاز کمتری به خوردن مواد دیگر پیدا می کند. به همین دلیل یک میان وعده خوب و سالم و بدون خطر برای افراد چاق محسوب می شود.

خیار نه تنها در سالاد و به صورت خیار شور در ساندویچ ها و چاشنی غذاها؛ بلکه میوه ای است که می تواند همیشه در کنار میوه های دیگر جزو ثابت برنامه تغذیه ای تان باشد تا هر روز از فواید بی نظیر آن برای سلامتی و طول عمر بهره بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین