کد خبر: ۷۱۹۱۳۰
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
ایران کشور ثروتمندی است و حق مردم هست که با بهترین امکانات رفاهی زندگی کنند

جهانگیری: چشم همه ایران به خوزستان است/ آن چیزی که مردم خوزستان را رنج داده تبعیض است

معاون اول رئیس جمهور گفت: آن چیزی که مردم خوزستان را رنج داده تبعیض است که می‌بینند یک عده منتفع شده و استانی توسعه پیدا کرده ولی استان آنها توسعه پیدا نکرده است. ایران کشور ثروتمندی است و حق مردم هست که با بهترین امکانات رفاهی زندگی کنند ولی دشمنان نمی‌گذارند که آب خوشی از گلوی ملت پایین برود.
جهانگیری: چشم همه ایران به خوزستان است/ آن چیزی که مردم خوزستان را رنج داده تبعیض است
آفتاب‌‌نیوز :

اسحاق جهانگیری شامگاه جمعه در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان با حضور سران عشایر و نخبگان در محل استانداری اظهارداشت: هدف از سفر امروز به استان خوزستان رسیدگی و رفع مشکلات موجود در استان است و این در حالی است که در آستانه پایان دولت دوازدهم هستیم.

وی افزود: به عنوان معاون اول رئیس جمهوری، نشست های سخت زیادی را شرکت کرده ام و همواره خود را جزئی از مردم می دانم که سطوح مدیریتی را طی کرده ام.

معاون اول رئیس جمهوری خوزستان را به عنوان یک استان استراتژیک برای کشور دانست و افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند، این استان قلب تپنده کشور است. خوزستان منطقه ای است که از آن به تمام کشور، کمک های زیادی شده است؛ لذا چشم همه ایران به خوزستان است و برهمین اساس نمی توان نسبت به این استان بی تفاوت بود.

وی با بیان اینکه شخصا به خوزستان علاقه دارم و این به دلیل شهادت ۲ تن از برادران من در این منطقه است گفت: یکی از آنها در روزهای نخستین روزهای دفاع مقدس به همراه شهید چمران در سوسنگرد به شهادت رسید که بعد از ۴۰۰ روز استخوان های او را تحویل گرفتیم.

معاون اول رئیس جمهوری به جریان شهادت برادر دوم خود و مفقود الاثر شدن وی در جریان عملیات بدر در جزیره مجنون اشاره کرد و گفت: برهمین اساس، مانند هر انسان علاقمند به کشور، خوزستان را دوست داشته و به آن علاقه زیادی دارم.

جهانگیری با بیان اینکه از آخرین سفر خود به خوزستان کمتر از ۶ ماه گذشته است افزود: در دوران خدمتم به عنوان معاون اولی، ۱۰ سفر به خوزستان انجام شده که برخی از آنها مهم و راهبردی بوده است.

وی به بحران ریزگردها در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: همزمان با این بحران، سفری ۲ روزه به خوزستان صورت گرفت تا مشکلات و چالش هایی که به واسطه آب و برق برای مردم ایجاد شده بود را ساماندهی و رفع شوند.

معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهمترین آثار مربوط به اقدامات صورت گرفته از سال ۱۳۹۵ ویژه استان خوزستان را کاهش عوارض ناشی از پدیده گرد و خاک در خوزستان دانست و گفت: علاوه بر این نیز دولت طی مصوبه ای در سال ۱۳۹۶، منابع و برنامه ریزی های بسیار خوبی برای بهبود شرایط زیرساخت ها در استان خوزستان را بتصویب رساند.

جهانگیری اضافه کرد: مصوبات هیات دولت، محدود به یک دولت خاص نیست و همه دولت ها در جمهوری اسلامی مکلف به اجرا و رعایت آنها هستند؛ لذا از همه نخبگان خواسته می شود تا این تعهدات دولت را در آینده نیز پیگیری و دنبال کنند.

وی همچنین به بروز سیلاب در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: قبول داریم که همیشه سدسازی خوب نیست اما باید توجه داشت که اگر این سدها در استان خوزستان ایجاد نشده بود، در جریان سیلاب سال ۱۳۹۸ خسارات به وجود آمده قطعا بیشتر می شد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین به مصوبه اخیر دولت در خصوص اختصاص منابع مورد نیاز برای کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و تنش آبی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز از رئیس جمهور منتخب نیز نظرخواهی شد تا اگر وعده و برنامه ای برای کاهش مشکلات استان دارد نیز در این مصوبات لحاظ گردد.

دولت در جنگ اقتصادی سنگینی به سر می برد

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی استان خوزستان در زمینه تولید نفت و گاز بیان داشت: درست است که استان خوزستان از ذخایر نفت و گاز زیادی برخوردار است اما باید این سوال نیز پرسیده شود که در طول این مدت، درآمد حاصل از فروش نفت دولت چه میزان بوده است. در پاسخ به چنین سوالی باید گفت که بخش مهمی از این درآمد صرف تامین دارو برای کشور شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در شرایط عادی، کشور از ثروت عظیم و بسیار زیادی برخوردار است افزود: لذا حق ایران است که کشوری توسعه یافته باشد و رفاه را برای مردم ایجاد کند.

جهانگیری با تاکید بر اقدامات خصمانه آمریکا مانع از تحقق بسیاری از برنامه ریزی های دولت شد اضافه کرد: با این وجود همواره این اعتقاد وجود دارد که می توان کشوری توسعه یافته داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه کشور در آستانه تغییر دولت قرار دارد گفت: امیدواریم که علیرغم مشکلات زیاد، رئیس جمهوری منتخب بر شرایط فعلی غلبه کند.

آب موجود در پشت سدها متعلق به مردم خوزستان است

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های بسیار مهم برای برنامه ریزی منابع آب موجود کشت پاییزه است گفت: بخشی از این منابع در حال رها سازی است اما ممکن است بر روی الگوی کشت فصل پاییز تاثیراتی داشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: آب موجود در پشت سدها متعلق به مردم استان خوزستان است؛ بنابراین تلاش می شود تا با برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد، آب مورد نیاز کشت شلتوک در سطح یک تا سه هکتار برای هر کشاورز جوابگو باشد.

وی بیان داشت: فردا در نشست مشترک مدیریت بحران با راهکارهایی که وزرای نیرو و کشاورزی ارائه خواهند داد، این بخش از دغدغه حوزه آب مردم رفع خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری از نخبگان استان خوزستان خواست تا برابر با مصلحت استان، با توجه به احتمال بروز محدودیت آب ویژه کشت پاییزه اعلام نظر کنند عنوان کرد: این درحالی است که کشاورزان بر اساس منافع اقتصادی در فصل های مختلف اقدام به کشت می کنند و هیچ مدیری نمی توانند با اعمال دستورات اداری مانعی برای نوع کشت کشاورزان ایجاد کند.

تامین منابع برای پرداخت مابقی خسارات سیلاب ۹۸ به میزان ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد ریال

جهانگیری همچنین به اهتمام دولت برای کاهش مشکلات استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در مصوبه اخیر هیات دولت در هفته گذشته، منابع مالی مربوط به مابقی خسارات باقی از سیلاب ۹۸ تامین و پرداخت شد.

وی بیان داشت: در این بین نیز، دولت خسارات مربوط به احشام و همچنین نخیلات آسیب دیده از خشکسالی و تنش آبی را نیز پرداخت خواهد کرد.

انتقاد حق مردم است

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از این نشست به جوانان خوزستان اطمینان داد که آنها از جمله صاحبان این کشور هستند و باید مطالبه گر باشند.همواره اعتقاد داریم که انتقاد حق مردم است و می توانند در جایی که نارسایی وجود دارد نسبت به آن اعتراض کنند.قبول داریم که ما مسئولان به جهت ایجاد ارتباط و گاهی نیز بخاطر سیاست هایی که اعمال می شود؛ دارای اشکالاتی هستیم.

وی به موضوع توسعه و نوع کارکرد آن در کشور بیان داشت: به عنوان مدیری که بخش زیادی از عمر خود را در حوزه توسعه گذرانده ام، نوعی از توسعه در کشور رقم زده شد که عوارض این چنینی (بروز مشکلات متعدد در زیرساخت های استان خوزستان) را در پی داشته است. توسعه باید همراه با رضایت و نظر مردم باشد و از بروز بی عدالتی و بی توجهی به مردم پیشگیری شود؛ در این صورت توسعه واقعی محقق خواهد شد.

جهانگیری مصداق توسعه نامتوازن در کشور را شرایط به وجود آمده در ماهشهر عنوان کرد و گفت: ماهشهر به عنوان مرکز سرمایه گذاری کشور از نظر صنعتی محسوب می شود اما مردم آن دچار رنج و تبعیض شده اند.

انتقال آب از خلیج فارس به کرمان، یزد و اصفهان گواه رعایت ممنوعیت انتقال آب غیرشرب

وی با بیان اینکه انتقال آب بین حوضه ای (از سرچشمه های کارون به اصفهان) تنها برای شرب صورت گرفته است گفت: گواه این ادعا نیز اقدامات دولت مبنی بر انتقال آب از دریای خلیج فارس و عمان به سمت کرمان، یزد و در آینده نیز اصفهان است.

وی بیان داشت: دولت تاکنون یک قدم برخلاف ممنوعیت انتقال آب غیر شرب برنداشته است به همین منظور برای تامین آب مورد نیاز (غیر شرب) دیگر مناطق، برداشت آب از دریا آغاز شده است.

دولت در اجرای احیاء زمین های کشاورزی خوزستان کار ارزشمندی انجام داده است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده است گفت: پیش از این دولت، بخش محدودی از این طرح اجرایی شده بود.

جهانگیری به اهتمام دولت یازدهم و دوازدهم برای تامین منابع مالی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در بودجه امسال نیز، منابع مورد نیاز برای فاز دوم مطالعه و همچنین اجرای آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه دولت آینده نیز قطعا این راهبرد مهم در حوزه کشاورزی را ادامه خواهد داد گفت: این مطالبه مبنی بر اجرای بخش های دیگری از این طرح در شمال خوزستان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری  با اشاره به اینکه در جلسات سخت زیاد شرکت کرده و مطالب بسیاری را شنیده‌ام، افزود: مراحل مختلفی را برای طی سطوح مدیریتی پشت سر گذاشته‌ام، وقتی می‌بینم مردمی که به مهمان نوازی شهره هستند، صدای خود را بلند می‌کنند می‌دانم که درد و سوز دل دارند و تنها به دنبال بیان مشکلات خود هستند.

وی با بیان اینکه ما نفت داریم و خوزستان روی نفت نشسته است، گفت: اما شما هیچ کدام از من سوال کردید که در این جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ما شروع کرده، چقدر نفت صادر کرده‌اید؟ چگونه توانستید با تحریم‌ها گندم و دارو بخرید؟ شما فکر می‌کنید که ما واقعا نمی‌دانیم مردم از چه چیزی رنج می‌برند؟ در عین حالی که باید چهار چشمی مواظب باشیم که در خوزستان و سیستان اتفاق بدی نیفتد و آمریکا جشن نگیرد که در جنگ اقتصادی پیروز شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات کشور زیاد است، یادآور شد: ایران کشور ثروتمندی است و حق مردم هست که با بهترین امکانات رفاهی زندگی کنند ولی دشمنان نمی‌گذارند که آب خوشی از گلوی ملت پایین برود؛ با کمک همه مردم باید برای حل این مشکلات کنار ما باشند و قطعاً نمی‌توان به تنهایی مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه با دستور هیچ مدیری نمی‌شود جلوی اجرای دستورات رهبری را گرفت، اظهار کرد: منافع ملی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از وزیر نیرو و جهاد کشاورزی درخواست دارم که به خرده کشت‌های شلتوک ایراد نگیرند ولی باید به فصل پاییز و کشت‌های مربوط به این فصل نیز توجه جدی داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۰
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
14
لابد باید کشورهای همسایه می اومدن و برای این استان برنامه ریزی میکردن و مشکلاتش رو حل میکردن و به فکر آبادی اون بودن
عوض این فرمایشات چند جمله در خصوص عملکرد دولت در 8 سال گذشته برای رفع محرومیت خوزستان که مردم آثار اون رو در عمل مشاهده کنند بیان می کردید
اگر مانعی هست اگر مشکلی بود باید توسط خود شما در این مدت طولانی گذشته رفع می شد نه اینکه تازه بیایین سخنرانی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
مشکل خوزستان ۸ سال نیست
بلکه مشکل خیلی سالهاست
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
9
کارون رو با انتقال خشک کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
13
حرف قشنگ عملکرد صفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
دوصد گفته چون نیم کردار نیست.
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
10
به نظرتان چه کسی باید تبیض را درمان میکرد .شما خودتان سالهای سال هست که از بالاترین مقامات و مسئولین کشور هستید بگویید برای رفع تبعیض چیکار کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
13
آقای جهانگیری شما خودت بخشی از مشکلاتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
بخشی از مشکلات خیر ایشان همه مشکلات هستند.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
2
10
آقای جهانگیریشما 8 سال معاون اول رئیس جمهور بودیدو امور کشور تحت امر شما بود. دراین مدت 8 سال برای مردم ایران وخوزستان چکار کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
سوابق قبلی رو هم اضافه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
مشکل خیلی قبلتر از ۸ سال است
ناشناس
|
Poland
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
4
شما که اینهمه دوستای قوی داریم مثل چین وروس و خیلی های دیگه،،،
این چه دشمنی است که خون ملت را تو شیشه کرده وازشماودوستهایتان
کاری برنمیاد ،،،
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
2
4
اقای جهانگیری بخشی از مشکلات مردم خوزستان مربوط به تحریم هاست بخش اعظم ان به مدیریت های تبعیض امیز بر میگردد. لطفا" صریح سخن بگویید و از کلی گویی خودداری کنید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
3
0
مشکل عمده تحریم ها است
دهها میلیارد دلار پول کشور بلوکه شده
امکان انتقال وجود ندارد
دولت هم کاره ای نیست
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
5
شما باید این‌مشکلاتو حل میکردین اما خودتون دامن زدین به این بی ابی و اذیت مردم تو خوزستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
5
شما بگویید در این هشت سال چه قدمی برای مردم برداشتید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
5
اب خوزستان رو برای صنایع کویر انتقال دادن و هنوز هم منکر میشوید .چک ها ی میلیاردی کمک ذوب آهن اصفهان به پروژه های انتقال اب چیز دیگری میگویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
3
هور هم بخاطر چینی ها خشک شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
خوزستان قبل از جنگ استانی بسیار آباد ، که به دلیل اینکه قطب مهم صنعتی کشور بود اقوام مختلفی از سراسر ایران و حتی جهان با فرهنگهای مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کردند مردمش با نشاط و مهربان بودند.خرمشهر و آبادان در آن دوران روزگار خوبی را می گذراندند .شهرهایی زیبا ،آباد،پر رونق با مردمی با فرهنگ و تحصیلکرده.وجود شرکت نفت امکاناتی را در این استان بوجود آورد که در کشور بی نظیر بود.استفاده رایگان از امکان درمان رایگان حتی در صورت لزوم اعزام بیمار به انگلیس برای درمان .وجود درمانگاههای متعدد و بیمارستانهای مجهز در شهرهایی چون آبادان ،مسجدسلیمان ،امیدیه ،اهواز
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین