کد خبر: ۷۱۹۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی به‌صورت رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در برخی استان‌های کشور هشدار داد.
هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است: امروز (۲ مرداد) بارش شدید باران به‌صورت رگبار باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی فارس و جنوب غرب سیستان و بلوچستان ‌پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی و تخریب سازه‌های سست و موقت انتظار می‌رود. بنابراین اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها توصیه می‌شود.

در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی نیز آمده است: از امروز (۲ مرداد) رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعد از و اوایل شب و وقوع رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ دور از انتظار نیست.

فعالیت این سامانه بارشی امروز (۲ مرداد) در شمال آذربایجان شرقی، گیلان، غرب مازندران و اردبیل و فردا (۳ مرداد) در استان‌های گیلان، غرب مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب و جنوب شرق فارس، شمال و غرب هرمزگان ‌پیش‌بینی می‌شود.

در چنین شرایط جوی احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا وجود دارد. از این رو احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت سازه‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار هواشناسی نیز آمده است: وزش باد شدید همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، شرق کرمان، قم، نیمه جنوبی خراسان شمالی، شرق و شمال اصفهان طی امروز (۲ مرداد) و علاوه‌بر مناطق ذکر شده در خراسان رضوی طی فردا و دوشنبه‌ (۳ و ۴ مرداد) دور از انتظار نخواهد بود.

وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پرواز احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی در چنین شرایط مورد انتظار است و نسبت به خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه ها، احتیاط در تردد جاده ای، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین