کد خبر: ۷۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
در میزگرد شکوری راد، صدر، خانجانی و حجتی مطرح شد؛

در انتخابات آزاد ما پیروزیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ میزگردی پیرامون انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور جهانبخش خانجانی، محمد صدر، علی شکوری راد و رضا حجتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این مراسم که به عنوان اختتامیه سمینار «دمکراسی در بستر این رحمانی» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان عصر دیروز «دوشنبه» برگزار شد، شرکت‌کنندگان به ابراز نظرات خود پیرامون سه موضوع «دولت هادی، دولت ناظر»، «انتخابات حزبی و حزب انتخاباتی» و «تحریم در تعلیق؟!» پرداختند.

در ابتدای میزگرد خانجانی عضو شورای مرکزی کارگزاران در مورد بحث "دولت هادی، دولت ناظر" گفت: «بعضی از دولت‌ها برای مردم نقش حداقلی قائل‌هستند و حتی در مسایل سیاسی و اجتماعی و حتی فکر کردن خود را هادی مردم می‌دانند. در حالی که برخی دولتها برای خرد جمعی احترام قائل‌اند و بستری را برای مردم فراهم می‌کنند تا به تعیین سرنوشت خود بپردازند».

سپس محمد صدر کاندیدای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجاربش در زمان نخست‌وزیری رجایی و نیز در وزارت امور خارجه گفت: « در زمان که جهان دوقطبی بود و نوع حکومت‌ها در کشورهای کمونیستی تک حزبی و بدون حضور نقش مردم بود در حالی که در بلوک غرب، انتخابات و احزاب آزاد و مطبوعات بود. به طور واضح در آن زمان با یک نگاه جامع شناسانه شکست بلوک شرق احساس می‌شد چون این دیکتاتوری حاکم بر کشورهای بلوک شرق با فطرت انسان سازگار نبود».

سپس علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در پاسخ به برخی از مسایلی که در سخنرانی قبل از میزگرد توسط حجت‌الاسلام مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی ابراز شده بود، گفت: «حرفهای آقای کروبی جواب دارد و بهتر است ما به مسایلی بپردازیم که امروز یقه ما و اقای کروبی را گرفته است و به بخشی از ملت که اینجا هستند پاسخ بدهیم نه به یکدیگر».

شکوری راد با اشاره به رفتار محافظه‌کاران با جناح خط امام(ره) بعد از رحلت ایشان در انتخابات گذشته مجلس گفت: «بعد از انتخابات مجلس چهارم یک فقیه‌ای که الان مرحوم شدند،‌گفت باید خون ریخته شود، تا خون دلی که اینها از جناح خط امام(ره) خورده بودند پاک شود و کسی تصور نمی‌کرد که ما روزی مثل دوم خرداد را ببینیم». 

وی افزود: «در جنبش دوم خرداد درست است که خاتمی رای آورد ولی سمبل آن نبود و نمایندگان این جنبش با نمایندگان دوره‌های عادی متفاوت بودند و جوش و خروش مجلس ششم برای این بود که مردم در جامع احساس آرامش کنند و نمایندگان مجلس ششم جز در برابر مردم به کسی پاسخگو نبودند».

در ادامه بحث رضا حجتی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با انتقاد از سوالاتی که در مراسم سخنرانی کروبی از وی شد گفت: «فرض ما بر این بود که صدا و سیما و رسانه‌های منسوب به آنها این حرف‌ها را مطرح کنند ولی تعجبم از این بود که چرا این سوالات از سوی این جمع مطرح می‌شود».

وی ادامه داد: «علیرغم همه شعارها، ملت هیچگاه به حقوق اساسی خویش که حقوق اقتصادی است توجه نکرده است و دولتی که پول نفت دارد و توجیه ایدئولوژیک نیز دارد نیازی به مردم ندارد. در این دولت‌ها که به دولت رانتی معروفند سند نانوشته‌ای بین مردم و دولت نوشته می‌شود که در آن دولت از مردم مالیات نمی‌گیرد و در عوض از آنها می‌خواهد که حقوق سیاسی خود را فراموش کنند».

حجتی افزود: «اکثریت این جامعه با فکر کمیته امدادی اداره می‌شود و در سفرهای استانی احمدی‌نژاد چه صحنه‌های رقت‌باری از نیاز ملت به دولت شکل می‌گ یرد و متاسفانه هیچ کاری بر آن نمی‌شود و اگر قرار باشد دولت سرش را در برابر ملت خم کند باید حوزه اقتصاد مال ملت باشد و دولت مواجب بگیرمردم شود». 

در ادامه این میزگرد خانجانی در پاسخ به سوالی درمورد عملکرد هیات ‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات گفت: «اگر بپذیریم که ما در یک جامعه جهان سومی که استعمار زده و عقب مانده به لحاظ تکنولوژیکی است پس باید بپذیریم در عرصه سیاسی هم عقب مانده‌ایم».

خانجانی افزود: «تمامی این ردصلاحیت‌ها و حرف‌های پیرامون آن همان نگاه قدسی در آن وجود دارد. دایره‌ای که یک حاکمیت باید تشکیل دهد باید وسیع باشد در حالی که آنها آنقدر این دایره را تنگ می کنند که خودشان هم در آنجا نشوند».

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی گفت: «در عملکرد هیات‌های اجرایی در این دوره انتخابات که منجر به ردصلاحیت 45 درصد داوطلبان شد و بعد از آن شورای نگهبان 1570 نفر را به صحنه انتخابات برگرداند دو نکته حائز اهمیت است، اول اینکه هیات‌های اجرایی حذف را بنا به سلیقه انجام داده یا واقعا اشتباه کرده‌اند. دوم اینکه افراد را بی‌دلیل رد کرده‌اند و واقعا نگاه شورای نگهبان چیست؟».

وی ادامه داد:«واقعیت دردناکتر از این ردصلاحیت‌ها اظهارات آقای پورمحمدی وزیر کشور است که آرزو می کند شورای نگهبان خیل عظیمی از این ردصلاحیت شدگان را به انتخابات برگرداند، جناب آقای رئیس جمهور چرا شما اعضای هیات‌های اجرایی را توبیخ نمی‌کنید؟!».

در ادامه میزگرد محمد صدر اظهار کرد: «‌از آنجایی که این دولت در همه چیز اول است در عملکرد هیات‌های اجرایی هم اول است حقیقتا این برای اولین بار است که هیات‌های اجرایی این گونه عمل کردند تا جایی  که عملکرد وزیر کشور زیر سوال برود و بدتر از آن اینکه در مرحله بعدی هیات‌های نظارت و شورای نگهبان یک عده ای را تایید و یکسری دیگر را ردصلاحیت کردند. 

صدر با اشاره به ردصلاحیت یکی از بچه‌های انقلاب و جبهه و جنگ در یکی از شهرستان‌ها گفت: «ایشان را ردصلاحیت کرده‌اند و بعد به وی گفته‌اند ما که می‌دانیم شما هیچ مشکلی ندارید، پس ما شما را تایید صلاحیت می‌کنیم به شرطی که قبل از آن انصراف کتبی خود را به ما بدهی!! این کارها واقعاآدم را تکان می‌دهد. این حرکت‌ها برای نظام بسیار ضرر دارد و من چون خودم آخوندزاده‌ام و خیلی متاسفم که این کار و خوردن حق مردم به این صورت به دست یک روحانی انجام می‌شود».

صدر با مطرح کردن این پرسش که آیا این کار دانسته انجام می‌شود یا نه گفت: «اصلا برای همین انجام می‌شود تا کسی که مورد نظرشان است، پیروز شود. شمایی که در رادیو به بررسی دوره‌های مختلف مجلس در زمان شاه می‌پردازید که وکیل‌الدوله و وکیل المله در آن حضور داشتند، شما که خودتان این روش‌ها را نقد می‌کنید چرا این طوری برخورد می‌ کنید؟‍! ».

معاون سابق وزارت امور خارجه ادامه داد: «اگر حق انتخابات را از مردم بگیریم و به آن‌ها اجازه انتخاب در درون نظام را ندهیم با این مشکل مواجه خواهیم شد که مردم به طرف خارج از این مرزهای مقدس جمهوری اسلامی بروند».

در ادامه میزگرد شکوری راد نماینده سابق مجلس ششم با اشاره به روند ردصلاحیت ها در هیات‌های اجرایی گفت: آن‌ها ثابت کردند که یک دولت کاملا عرفی هستند و یک عملکرد کاملا عرفی مربوط به جهان سوم را از خود نشان دادند و برای حفظ قدرت این کار را کردند.

وی با اشاره به عملکرد هیات اجرایی در گذشته که بر طبق یک روال قانونی بوده است،‌گفت: ‌این بار در تشکیلات هیات‌های اجرایی جوری عمل کردند که این هیات‌ها گوش به فرمان آنها هستند و حالا هم از آن‌ها تبری می‌جویند و هیچ کس مسئولیت آنرا برعهده نمی‌گیرد پس آیا باید تلقی کرد که کانون آن در خارج از کشور است!

چطور همه هیات‌های اجرایی در همه شهرها یک اشتباه انجام دادند، آن هم یک احتمال بزرگ و قوی که از نظر علم آمار قابل قبول نیست و کانون هماهنگ‌کننده‌ آن هر کسی بوده کارش خلاف قانون بوده است.

امروز کسی تردید ندارد که محبوب‌ترین چهره کشور آقای خاتمی است و ائتلاف اصلاح‌طلبان هم حول محور ایشان شکل گرفته است و اگر انتخابات آزاد باشد ما پیروز خواهیم شد و برای همین است که این قدر انقباضی عمل می‌کنند.

شکوری راد در ادامه افزود:‌ «هیچ چشمداشتی به این انتخابات نداریم اینکه ما اکثریت شویم، اینکه در شمارش آرا ممکن است آرای ما خوانده نشود، اینکه اگر رای بیاوریم آرای ما را باطل اعلام می کنند ولی ما می خواهیم وجود خودمان را به رخ کسانی بکشیم که خواهان نابودی ما در عرصه سیاسی هستند».

سپس در ادامه میزگرد رضا حجتی با اشاره به سیاست‌های حزب اعتماد ملی در عرصه انتخابات مجلس هشتم گفت: ما معتقدیم که باید برای اقتصاد مردم فکر کنیم و باید اقتصاد را به مردم واگذار کرد.

در ادامه میزگرد خانجانی با اشاره به ظرفیت‌های نهادمند شدن جامع نسبت به ادامه رفتارهایی نظیر رد صلاحیت‌های گسترده این چنینی در عرصه‌های انتخاباتی به محافظه‌کاران هشدار داد و گفت: بدانید که شکارچی امروز شکار فرداست.

سپس محمد صدر در رابطه با بحث «تحریم در تعلیق» گفت: ما در سیاست خارجی می گوییم، دولت‌های فعال هیچ وقت سیاست میزهای خالی را دنبال نمی‌کنند و اگر فعال سیاسی به قدرت و سیاست توجه نکند، منزوی می‌شود.

سپس شکوری‌راد در پاسخ به سوالی در مورد بحث خروج از حاکمیت گفت: این بحث هرگز به صورت عملیاتی مطرح نشده بلکه بیشتر یک بحث تئوریک بر مبانی درست بود که شروط تحقق آن یعنی اتحاد اصلاح‌طلبان، عدم امید به اصلاحات و حمایت مردمی وجود نداشت.

در پایان میزگرد خانجانی و صدر توضیحاتی در مورد دلایل حضور در عرصه سیاست انتخابات ارائه دادند و رضا حجتی نیز با اشاره به ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان در انتخابات پیش رو گفت: بنده به هیچ عنوان نه در این دنیا و نه در آخرت از آقای جنتی نمی‌گذرم و معتقدم باید یکسری روش‌ها و منش‌ها در چارچوب همین نظام سیاسی باید تغییر کند و تنها امکانی که می‌تواند این را محقق کند اصل جمهوری اسلامی است.

با پایان میزگرد سمینار «دمکراسی در بستر این رحمانی» نیز خاتمه یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین