کد خبر: ۷۱۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

آیت‌الله علم‌الهدی: اگر مستضعفان نبودند، چگونه به این مقامات می‌رسیدیم؟

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: امام علی (ع) همیشه با ناداری، رنج و سختی مردم زندگی کردند؛ این رنگ دوم زندگی امیرالمؤمنین است که ما می‌توانیم از ایشان تأسی بگیریم، نه این‌که همانند ایشان باشیم ولی درعین‌حال به رنگ زندگی امام علی (ع) دربیاییم.
آیت‌الله علم‌الهدی: اگر مستضعفان نبودند، چگونه به این مقامات می‌رسیدیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در آیین تجلیل از حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین که پیش از ظهر امروز برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر، اظهار کرد: این شعائر روز غدیر است که می‌گویند وقتی به یکدیگر می‌رسید این حمد را بخوانید «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی بابیان این‌که این‌یک نوع سپاس و تشکر از پروردگار است که ما را متمسک به ولایت مولا قرار داد، ادامه داد: تمسک به ولایت مولا این است که عمدتاً زندگی ما رنگ زندگی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، وی تصریح کرد: زندگی امامت که جایگاه مخصوص خودش را داشته است اما زندگی طبیعی ما دورنگ دارد، یکرنگ آن رنگ «زهد» است که ما ‌توانیم همانند ایشان زاهدانه زندگی کنیم که خود امام علی (علیه‌السلام) نیز فرمودند «اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک» غیر از مولا و فرزندانشان کسی نمی‌تواند این‌گونه زاهدانه زندگی کنند، رنگ دوم زندگی امیر مؤمنان (علیه‌السلام) این بود که هیچ‌وقت تنها زندگی نکردند.

با مردم بودن، سیره رفتاری امیرالمؤمنین است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: امام علی (علیه‌السلام) همیشه با مردم زندگی کردند یعنی با ناداری، رنج و سختی مردم زندگی کردند؛ این رنگ دوم زندگی امیرالمؤمنین است که ما می‌توانیم از ایشان تأسی بگیریم، نه این‌که همانند ایشان باشیم ولی درعین‌حال به رنگ زندگی امام علی (علیه‌السلام) دربیاییم.

وی بابیان این‌که نقطه عشق و گرمی خانواده، فرزند است خاطرنشان کرد: معمول در خانواده‌ها اگر فرزند نباشد حتی بین زن و شوهر هم فاصله‌ای ایجاد می‌شود و صمیمیت کم‌رنگ می‌شود، این فرزند است که به زندگی گرمی می‌بخشد؛ یکی از ابعاد تمسک به امیرالمؤمنین این است که پسر و دختری که از نعمت پدر و مادر برخوردار نیست را جای فرزند خود قرار بدهیم و با او همدردی کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این تمسک به ولایت است زیرا حساسیت مولا در مسئله ایتام بسیار زیاد است که خداوند نیز در قرآن بیشتر بر روی مسئله «یتیم» در موارد احسان و همدردی با جامعه تأکید می‌کند؛ همان‌طور که خداوند درآیات ۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه فجر می‌گوید، بنایش در زندگی انسان‌ها، آزمایش آنان است.

شادی و غم در دنیا، آزمایش خداوند است

وی بیان کرد: یک عده با پول آزمایش می‌شوند و یک عده با فقر، این‌گونه نیست که شما تصور کنید خداوند بین بندگانش فرق بگذارد بلکه آزمایش است یعنی در این زندگانی گذرانی این جهانی، مبنا و بستر زندگی، لذت، خوشی، شادی یا درد و رنج است و قبل از اینکه به سرای جاوید برسند، امتحان می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آزمایش و امتحان انسان‌ها در زندگی دنیا، اضافه کرد: آن فردی که دارای ثروت است به‌گونه‌ای امتحان می‌شود و آن فردی که دچار فقر می‌شود، می‌گوید «خدا چرا با من این‌گونه کرد» درحالی‌که خداوند نه آن پولدار را خوشبخت کرد و نه آن فقیر را بدبخت کرد زیرا ارزیابی زندگی در آخر عمر است، بنای خداوند این نیست که کسی را بدبخت کند، خداوند عرصه‌ای برای بندگی ما درست کرده است که اگر ما در این عرصه پیش‌روی کنیم به تعالی می‌رسیم منتهی برای اینکه عیار ما تعیین شود، ما را امتحان می‌کنند.

وی تصریح کرد: امام راحل (رضوان‌الله علیه) در اولین جلسه‌ای که با حاشیه‌نشینان و مستضعفان داشتند، بیان کردند «شما ولی‌نعمت ما هستید» که به ایشان گفتند این تعبیر را در مورد هیچ گروهی نداشتید، چون آنی که ما را به تعالی می‌رساند به‌واسطه مستضعفان است تا ما کمک کنیم و به آنان خیر برسانیم تا خداوند ما را در زندگی آخرت کمک کند، اگر آنان نبودند که بخواهیم اکرام و احسانی برسانیم، چگونه به این مقامات می‌رسیدیم؟

نتیجه معامله باخدا

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: مهم این است من به‌عنوان بنده خدا که می‌خواهم خدا را بندگی کنم، با سرمایه‌ای که دارم چقدر می‌توانم بندگی خدا را انجام بدهم و سرمایه‌ام را صرف و خرج آخرت خودم بکنم، یک معامله که معامله‌گر آن خدا است و واسطه آن نیز وجود مقدس پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) است، قطعاً سود و برکات زیادی دارد، خداوند در قرآن نرخ معامله را هم روشن کرده است که اگر بنا شد از امکانات و سرمایه خود، یک تومانش را برای خدا خرج کنید، خدا هفت‌صد برابر چیزی که خرج کرده‌ای به تو می‌دهند.

وی بابیان این‌که یتیم‌داری کار دشواری است، اظهار کرد: فردی خدمت مولا علی (علیه‌السلام آمد و عرض کرد «یا امیر، شما آدم ولخرجی هستید که همه ثروت‌هایتان را برای فقرا خرج می‌کنید، مولا فرمودند اشتباه می‌کنی زیرا من خرجم همان نان جویی هست که می‌خورم، بقیه اموالم را برای خودم پس‌انداز می‌کنم»؛ این اعتقاد ما به قرآن و وحی پیامبر است و خوشبحال شما عزیزانی که موفق به انجام این معامله شدید.

یتیم‌داری، تنها حمایت مالی نیست

امام‌جمعه مشهد خطاب به حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین، متذکر شد: تصور نکنید که فقط با هزینه کردن می‌شود یتیم‌داری کرد بلکه باید خلأ عاطفی یتیمان را نیز از بین ببریم، باید جوری یتیم‌داری بشود که آن فرزند احساس خلأ نداشته باشد، اگر عزیزان ما در کمیته امداد بخشی را مخصوص به امداد ایتام تشکیل بدهند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی اضافه کرد: اگر خانواده‌های یتیم کفیل پیدا کنند، این خلأ عاطفی از بین می‌رود زیرا وقتی آن فرد وارد خانه شود، آن فرزند می‌داند که این فرد صاحب این خانه است و نیازهایش را تأمین می‌کند، اگر در کمیته امداد این بستر فراهم بشود که کفالت ایتام صورت بگیرد، می‌تواند بسیاری از خلأها را جبران کند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: در مسئله یتیم‌داری، اکرام مطرح است، قرآن می‌فرماید «کَلَّا ۖ بَلْ لَا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ» امیدواریم که عزیزان در این بخش برنامه‌ریزی کنند تا این اتفاق مبارک صورت بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین