کد خبر: ۷۱۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳
در اختتامییه همایش «هست پنهان»

شهرام ناظری: بر سر خوان مولانا بزرگ شده‌ام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهرام ناظری روز گذشته لوح تقدیر همایش «هست پنهان» را با حضور محمدعلی اسلامی ندوشن و بهاءالدین خرمشاهی - از اهالی ادبیات - و احمد جلالی - رییس كتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی و نماینده‌ی پیشین ایران در یونسكو - در دانشگاه امیركبیر دریافت كرد.
 
به گزارش ایسنا، وی پس از خواندن آواز، در سخنانی درباره‌ی جایزه‌هایی كه در سال مولانا گرفته است، گفت: این هدایا باران رحمت مولانا و هدیه‌ی مولوی به من بودند. من از كودكی تا امروز بر سر خوان مولانا بزرگ شده‌ام، كه اول‌ مرد بشریت است. این جوایز صرفا به‌خاطر موسیقی به من ارایه نشدند؛ بلكه به‌خاطر نوع تفكر و عمل من در زندگی، كه همیشه سعی كرده‌ام با مولانا در ارتباط دائم باشم، به من اهدا شدند. من این را یك هدیه‌ی آسمانی می‌دانم و همیشه سپاسگزارم كه مرا به‌عنوان یك فرزند كم‌ترین برای دریافت این هدیه لایق دانسته‌اند. 

شهرام ناظری گفت: هنرمندان بزرگ و متعهد به مردم عشق می‌ورزند و مهم‌ترین انگیزه‌ی زندگی هنری من این است كه برای مردم كار كنم. ناظری حضور در جمع دانشجویان را افتخاری بزرگ برای خود دانست و گفت: حضور در جمع شما حس روان‌تری به من می‌دهد؛ زیرا دانشجویان قلب تپنده‌ی جامعه هستند. هدف اصلی هنرمند، ارتباط با اجتماع است و دانشجویان به‌عنوان قلب تپنده و موتور حركت جامعه در اولین رده‌ی انتخاب‌ها قرار دارند. 

او افزود: از من خواسته‌اند درباره‌ی خداوندگار مولانا سخن بگویم؛ اما گفتار از من قشنگ نیست؛ زیرا استادان بنام در این باب سخن‌ها گفته‌اند. من ترجیح می‌دهم با این قضیه موسیقیایی برخورد كنم. 

ناظری در پاسخ به این پرسش كه درك شخصی‌اش از شعرهای مولانا تا چه حد به انتقال حس شعرهای مولانا كمك كرده است، گفت من از دوران نوجوانی كه به آموزش موسیقی مشغول شدم، متفاوت از دیگران اندیشیدم. سعی كردم تا لحن حماسی گم‌شده‌ای را كه در موسیقی ما وجود داشت، زنده كنم. دغدغه‌ی من این بود كه چرا این لحن حماسی در فضای موسیقی سنتی ما حضور ندارد. از این راه اشعار مولانا به من یاری رساندند. من از كودكی به‌علت شرایط خانوادگی با مولانا مأنوس بوده‌ام. 

این هنرمند در ادامه افزود: شعر مولوی با من سازگارتر است. موسیقی سنتی ما 95درصد بر روی اشعار سعدی كار می‌كند؛ اما فردوسی و مولانا در موسیقی سنتی ما حضور ندارند. احساس كردم شعر مولانا با روح و طرز تفكر من سازگارتر است. با برنامه‌ریزی‌هایی كه در سال‌های اخیر صورت گرفته است و به مدد تلاش‌های مولوی‌پژوهان ایرانی، مولانا در سطح جهان شناخته شد، من هم در بخش موسیقی سهم كوچكی داشتم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین