کد خبر: ۷۱۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

بایدن: اگر جنگی رخ دهد، دلیلش حملات سایبری است/بیش از هر شخص دیگری با شی جینپینگ وقت گذرانده‌ام

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که اگر ایالات متحده درگیر "یک جنگ واقعی با یک قدرت مهم" شود، این می‌تواند نتیجه یک حمله سایبری بزرگ علیه کشورش باشد؛ او بر آنچه واشنگتن به عنوان رشد تهدید روسیه و چین اشاره می‌کند، تاکید کرد.
بایدن: اگر جنگی رخ دهد، دلیلش حملات سایبری است/بیش از هر شخص دیگری با شی جینپینگ وقت گذرانده‌ام
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از چند حمله جدی به نهادهایی نظیر شرکت شبکه‌ای سولارویندز، شرکت کلونیال پایپ‌لاین، شرکت صنایع غذایی جی.بی.اس و شرکت نرم‌افزاری کاسیا که بیش از انتظار به آمریکا لطمه زد، بحث امنیت سایبری به صدر دستورکار دولت بایدن رسید. برخی از این حملات روی تامین سوخت و مواد غذایی در بخشهایی از ایالات متحده تاثیر گذاشت.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه در سخنرانی یک ساعته حین بازدید از دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) گفت: فکر میکنم احتمال اینکه در نهایت به یک جنگ برسیم، یک جنگ واقعی با یک قدرت مهم، زیاد است و این قرار است تبعات یک نفوذ سایبری باشد.

در جریان نشست ۱۶ ژوئن در ژنو میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بایدن فهرستی از زیرساختهای حیاتی که آمریکا برای عوامل ملت-کشوری ممنوع میداند، ارائه داد. به گفته کاخ سفید، از آن زمان، اعضای ارشد تیم امنیت ملی دولت بایدن در تماس مداوم با اعضای ارشد کرملین درباره حملات سایبری به ایالات متحده هستند.

بایدن همچنین به تهدیداتی از جانب چین اشاره کرده و شی جینپینگ، رئیس جمهوری آن را "برای تبدیل شدن به قدرتمندترین نیروی نظامی در جهان و همچنین بزرگترین و پرنفوذترین اقتصاد جهانی در دهه ۲۰۴۰ میلادی به شدت مصمم" توصیف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در صحبتهای روز سه شنبه خود خطاب به ۱۲۰ کارمند دفتر مدیر اطلاعات ملی و تعدادی مقام ارشد همچنین از نهادهای اطلاعاتی کشورش قدردانی کرده و اعتماد خود را به کار آنها ابراز داشت و گفت که او به آنها فشار سیاسی وارد نخواهد کرد. این نهاد بر ۱۷ سازمان اطلاعاتی آمریکا نظارت میکند.

او گفت: من هرگز کاری که شما انجام میدهید، سیاسی نخواهم کرد. شما قول مرا دارید. این برای کشور ما بسیار مهم است.

صحبت‌های بایدن به وضوح با اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که روابط پرتنشی با نهادهای اطلاعاتی داشت، خصوصا بر سر مسائلی نظیر ارزیابی اینکه روسیه برای کمک به پیروزی انتخاباتی او در ۲۰۱۶ مداخله کرده بود و نقش اطلاعات آمریکا در افشای فشار ترامپ بر اوکراین برای تحقیق درباره بایدن، متفاوت بود. ترامپ در چهار سال ریاست خودش، چهار مدیر موقت یا دائم به عنوان مدیر اطلاعات ملی انتخاب کرد.

جو بایدن در بخشی از صحبتهایش که با خنده حضار همراه شد، گفت: و همانطور که همگی شما میدانید، من یک نشست جالب با دوست بسیار نزدیکم ولادیمیر پوتین داشتم. میتوانم یک چیز را به شما بگویم. خیلی وقت است با رهبران جهان سر و کار دارم و من هم مثل شما زنان و مردان، بعد از مدتی میتوانم به نوعی دیگران را حس کنم. او میداند که شما بهتر از تیم او هستید و این او را به شدت ناراحت میکند. این شوخی نیست. اصلا شوخی نیست. و او به خاطر حضور شما، فکر میکند ما قابلیتی داریم که او حتی میتواند در آن اغراق کند. این چیز خوبی است.

جو بایدن افزود: شما میدانید که در این ۲۰ سال گذشته، بیشتر کار روی مبارزه با تروریسم متمرکز بود، اینکه اطمینان یابیم ایالات متحده دیگر تجربه وحشتناک دیگری نظیر آنچه در یازده سپتامبر رخ داد، نخواهد داشت. و آن کار باید ادامه یافته و برای مقابله با شکل در حال تغییر تروریسم، آن طور که ما امروز میبینیم، ارتقا یابد. و این از نظر من چشم‌انداز خوبی نیست، بلکه تغییر چشمگیری میکند. این به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: اما خب ضرورت دارد که ما اطمینان حاصل کنیم که در موقعیتی بالاتر از چالشهای امنیتی پیش رو قرار خواهیم گرفت. ما شاهد بوده ایم که چطور تهدیدات سایبری شامل حملات اخاذی، به طور روزافزونی می‌توانند خسارت وارد کرده و اختلال در دنیای واقعی ایجاد کنند. من نمیتوانم این را تضمین کنم و شما هم به اندازه من آگاه هستید، اما من فکر میکنم احتمال اینکه ما در نهایت به یک جنگ، جنگی واقعی با یک قدرت مهم برسیم، زیاد است و این قرار است پیامد یک نفوذ سایبری با تبعات بزرگ باشد.

او افزود: و من با آقای پوتین بودم که یک مشکل واقعی دارد. او در صدر اقتصادی نشسته است که تسلیحات هسته‌ای، چاه های نفتی و نه چیز دیگر دارد. هیچ چیز دیگری. اقتصاد آنها چیست؟ هشتمین مورد کوچک در جهان امروز- بزرگترین در جهان؟ او میداند که با مشکل واقعی روبروست که از نظر من، او را بسیار خطرناک تر هم میکند. به چین نگاهی بیندازید. من بیش از هر شخص دیگری با شی جینپینگ به عنوان یکی از رهبران جهان وقت گذرانده‌ام. وقتی معاون رئیس جمهور بودم، ۲۵ ساعت تنهایی با او بودم چون به اعتقاد اوباما، لازم است که کسی بداند شخص تازه وارد کیست و این شخص نمیتواند رئیس جمهور باشد. شی به شدت درباره اینکه قدرتمندترین ارتش جهان و همچنین بزرگترین و پرنفوذترین اقتصاد جهان تا دهه ۲۰۴۰ میلادی را میخواهد، مصمم است. این واقعی است. همانطور که ما برای آینده قرن بیست و یکم با چین و دیگر کشورها رقابت میکنیم، باید برتری خودمان را در علوم و فناوری حفظ کنیم.

در همین حال رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گفت که او گزارشی اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه در انتخابات میان دوره ۲۰۲۲ در ایالات متحده مداخله میکند، دریافت کرده است. او گفت: ببینید روسیه از حالا برای انتخابات ۲۰۲۲ و اطلاعات غلط چه میکند. این نقض فاحش حاکمیت ماست.

او درباره اینکه مسکو احتمالا چطور میتواند در انتخابات میان دوره آتی آمریکا مداخله کند، جزئیاتی ارائه نکرد. انتخابات میان دوره آمریکا قرار است هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شود و برای انتخاب ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سناست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین