کد خبر: ۷۱۹۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

هشدار دانشمندان؛ نبض زمین کند می زند

بسیاری از دانشمندان برجسته جهان با اعلام وضعیت اضطراری بحران آب و هوایی هشدار داده اند: علائم حیاتی کره زمین در اثر ضربات اقتصاد جهانی رو به وخامت است.
هشدار دانشمندان؛ نبض زمین کند می زند
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، گروهی از دانشمندان برجسته جهان هشدار داده اند: دولت ها با بهره برداری بیش از حد از زمین در مقابله با علل تغییرات اقلیمی جهانی شکست خورده اند؛ چراکه شواهد فزاینده حاکی از پیشروی سیستم های اقلیمی به سوی تحولات تاثرانگیز، غمبار و غیرقابل جبران است. به عنوان مثال می توان ذوب شدن یخ های گرینلند و قطب جنوب را نام برد که ممکن است قرن ها برگشت ناپذیر باشد.

بر اساس این گزارش، به رغم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به دنبال همه گیری کوید -۱۹، غلظت گاز دی اکسید کربن و متان در جو در سال ۲۰۲۱ به سطح بی سابقه ای رسیده است. همچنین یخچال های طبیعی ۳۱ درصد سریع تر از پانزده سال گذشته در حال ذوب شدن هستند و جنگل زدایی در آمازون نیز در سال گذشته رکورد زده است.

تیم لنتون، استاد دانشگاه اکستر انگلستان در این باره تصریح کرد: باید با اتخاذ اقدامات فوری ازجمله کربن زدایی اقتصاد جهانی و همچنین بازیابی طبیعت و پیشگیری از تخریب روزافزون آن، به علائم هشدار دهنده نابودی زمین به سرعت پاسخ داد.

ویلیام ریپل از دانشگاه ایالتی اورگن (واقع در ایالات متحده آمریکا) نیز خاطرنشان کرد: سیاست های مبارزه با تغییرات آب و هوایی باید با ریشه اصلی این بحران یعنی بهره برداری بیش از حد کره زمین توسط انسان مقابله کنند.

این گروه از دانشمندان با اشاره به افزایش بی سابقه بلایای طبیعی اعم از سیل، طوفان، گرمای شدید و آتش سوزی طی سال های اخیر، خواستار انجام اقدامات فوری و اساسی از جمله حذف سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی هوا، بازیابی اکوسیستم ها از سوی دولت ها شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین