کد خبر: ۷۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
آرمین:

هر گونه خدشه در رای مردم یعنی پارلمانی غیرمردمی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: می‌توان گفت كه پارلمان‌ها به مثابه یك نهاد حكومتی برآمده از رای مردم هستند و دیدگاه‌های مختلف جامعه را نمایندگی می‌كنند، اما اگر در فرآیند رای مستقیم مردم خدشه‌ای وارد شود پارلمان‌ها نیز این خصوصیت خود را از دست می‌دهند. 


به گزارش ایسنا محسن آرمین كه به همراه غلامحسین كرباسچی در نشستی با موضوع "مقایسه مجلس ششم و هفتم و انتخابات مجلس هشتم" به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، با بیان این‌كه پارلمان‌ها در دنیا با سایر مراكز حاكمیتی متفاوت هستند و اساسا در روابط بین‌المللی برای پارلمان‌ها شأن و جایگاه خاصی قائل هستند، اظهارداشت : مجالس به دلیل این‌كه به وسیله‌ی انتخاب بلاواسطه و مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، در مقابل رای مردم متعهد و پاسخگو هستند و بنابراین نیمه حكومتی و نیمه عمومی می‌باشند.

آرمین در ادامه با بیان این‌كه رمز زنده ماندن مجالس نیز در همین امر نهفته است، اظهار داشت: در واقع تضارب آرا، تضاد، دیدگاه‌های متفاوت و آزاد، نشان‌دهنده‌ی حیات، پویایی و مردمی بودن یك مجلس است.

وی ادامه داد: اگر می‌شنوید كه می‌گویند نمایندگان مجلس در دنیا مصونیت دارند به این دلیل است كه هیچ اراده و قدرتی نتواند مانع انجام كار نمایندگی آنها شود و نماینده با فراغ بال و آسودگی به وظایف خود عمل كند و اگر تخلفی كرد مجلس از آن سلب مصونیت می‌كند و این عرف مجالس دنیا است.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان این‌كه در قانون مطرح شده نماینده حق دارد در كلیه‌ی امور كشور اظهارنظر كند، گفت: یك انحراف اساسی و مهمی كه طی چند سال اخیر رخ داده، تضعیف همین ویژگی نمایندگی مجلس است و از 4-5 سال پیش این زمزمه شروع شد كه نظارت شورای نگهبان، مختص نظارت بر انتخابات نمی‌شود و در طول نمایندگی هم این نظارت وجود دارد و باید اعمال شود. البته این حرفی بود كه هیچ وقت عملی نشد.

وی با اشاره به مساله‌ تحصن در مجلس ششم ابراز عقیده كرد: نمایندگان آن زمان تحصن را در دفاع از آزادی انتخابات می‌دانستند تا از كیان مجلس دفاع كنند و هدف آنها این بود كه از قانون اساسی، آزادی انتخابات و جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی دفاع شود. اما انحرافی كه پدید آمد باعث شد كه مجلس دیگر نتواند جایگاه اصلی خود را داشته باشد.

آرمین همچنین با انتقاد از نحوه‌ تصویب بودجه‌ی سال 87 اظهار داشت: با توجه به این‌كه سازمان برنامه و بودجه نیز منحل شد، بنابراین امكان پی‌گیری بودجه و نظارت بر آن هم از بین می‌رود.

در ادامه‌ی این سخنرانی، آرمین در پاسخ به سوال دانشجویی گفت: همسویی مجلس ششم و دولت اصلاحات متعلق به جای خاصی نبود، اما در واقع بیانگر خواست و رضایت بخشی از جامعه بود و به دلیل این‌كه این انسجام به جامعه تحمیل نشده بود، این هماهنگی به حل مسایل كمك می‌كرد؛ مانند تصویب قوانین بنیادی و زیرساختی.

وی افزود : با توجه به این‌كه مشكل ما در نوع نگاه به حكومت، نوع اداره‌ جامعه و یا مسایل فرهنگی و فكری است، می‌توان گفت تا این نگرش‌ها اصلاح نشود این وضع نیز ادامه خواهد داشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین