کد خبر: ۷۱۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

تغییر آرایش ضدبرجامی صهیونیست‌ها

همراه با تغییر کابینه صهیونیستی، برخی ناظران می‌گویند تاکتیک‌های ضدبرجامی تل‌آویو هم دستخوش تغییراتی خواهد شد. از این منظر، برخلاف «بنیامین نتانیاهو» که بر ابزارهای تروریستی و خرابکارانه متکی بود، «نفتالی بنت» جدالی متفاوت را درپیش گرفته‌است.
تغییر آرایش ضدبرجامی صهیونیست‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

دعوای سیاسی در اراضی اشغالی در نهایت به عمر یک دهه ای کابینه نتانیاهو پایان داد و به دنبال روی کار آمدن نخست وزیر جدید، موضوعات مختلفی همچون نوع مواجهه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. چندی پیش پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» نوشت که بنت خواستار بازنگری سیاست تل آویو در قبال تهران پیش از ملاقات با «جو بایدن» شده است.

از نگاه ناظران و با توجه به رصد مواضع بنت و نتانیاهو، تردیدی وجود ندارد که راهبرد آن دو در قبال برجام و برنامه هسته ای ایران یکسان است و آنها موضعی تند در مواجهه با تهران اتخاذ کرده‌اند اما بنت به تاکتیک های متفاوتی نسبت به نخست وزیر قبلی روی آورده است.

در دوره نتانیاهو، تلاش های فراوان جهت کارشکنی و اقدامات تروریستی و خرابکارانه رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران و مذاکرات برجامی بر کسی پوشیده نبود. به موازات پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین و نزدیک شدن به احیای توافق، تبلیغات فراوانی در زمینه قدرت ضربه‌زنی صهیونیست ها به فعالیت های هسته ای ایران به راه افتاد.

بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه یعنی ماه نخست برگزاری مذاکرات در وین نیز عملیاتی خرابکارانه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌ سازی نطنز انجام گرفت. رسانه های صهیونیستی این اقدام خرابکارانه را به حساب خود نوشتند و تاکید کردند اخلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی ‌سازی نطنز از طریق یک حمله سایبری انجام شده است. هم‌زمان، این رسانه‌ها (همچون شبکه کال) و نیز آمریکایی‌ها (مانند روزنامه نیویورک تایمز) سعی در بزرگ‌نمایی رخداد و خسارات ناشی از آن را داشتند.

این نخستین بار نبود که تاسیسات هسته ای نطنز مورد حملات خرابکارانه قرار می گرفت. پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ نیز یکی از ساختمان‌های این تاسیسات دچار آتش‌سوزی شد.

رژیم اشغالگر قدس که تاکنون عامل به شهادت رساندن چندین دانشمند برجسته هسته ای کشورمان بوده، آذرماه پارسال به ترور «محسن فخری‌زاده» رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در شهر آبسرد شهرستان دماوند اقدام کرد. شهادت فخری زاده در برهه ای انجام گرفت که روابط ایران و آمریکا در دوره ترامپ به ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی بسیار تیره بود. مقامات رژیم صهیونیستی با شهادت فخری زاده در پی راه اندازی جنگ بودند تا هزینه نبرد با ایران را بر دوش ترامپ بیافکنند؛ نقشه ای که با تصمیمات سنجیده و غیرشتاب زده مسوولان جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شد.

بنت به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل اما تلاش می کند با توسل به راه های جدید و اتخاذ سیاست نرم، چهره ای موجه و مشروع از خود به جا بگذارد. از این رو چندی پیش عملکرد نخست وزیر قبلی را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد که نتانیاهو ۱۲ سال در مقام نخست‌وزیری فعالیت کرده اما نه تنها نتوانسته مانع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود بلکه ایران هیچ گاه تا به امروز این چنین به ساخت جنگ افزار هسته‌ای نزدیک نبوده است.

این جملات بنت در خصوص سرعت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، تکرار یک بازی است که از دهه ها پیش علیه ایران به راه افتاده اما بی نتیجه مانده است. با وجود اینکه گفته می‌شود صهیونیست‌ها بالغ بر ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند و با توجه به عضویت نداشتن تل آویو در پیمان «ان پی تی» سه دهه است که مقامات رژیم صهیونیستی در مجامع گوناگون فعالیت های هسته ای ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان معرفی می کنند؛ موضوعی که در سال ۱۹۹۲ میلادی از سوی «شیمون پرز» وزیر امور خارجه وقت این رژیم کلید خورد که در مصاحبه با تلویزیون فرانسه مدعی دستیابی ایران تا سال ۱۹۹۹ به بمب هسته ای شد و تا امروز که این اتهام زنی فصل مشترک سیاست خارجی نتانیاهو و بنت است.

افزون بر ادعاهای واهی و پرتکرار نتانیاهو در یک دهه گذشته، تیرماه پارسال نیز «الکس فیشمان» تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل مدت زمان دستیابی ایران به بمب اتم را سه ماه اعلام و تاکید کرد که ایران تنها سه ماه دیگر با رسیدن به هدف غنی سازی ۲۵ کیلوگرم اورانیوم تا ۹۰ درصد، فاصله دارد و این نسبت لازم برای ساخت یک بمب اتمی است.

بهمن ۱۳۹۷ چند ماه پس از خروج آمریکا از برجام نیز شاهد ادعایی از سوی دایره جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی بودیم که در گزارشی ادعا کرد «برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران تا زمان انعقاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ به قدر کفایت توسعه یافته بود و از این رو ایران قادر است که ظرف تنها دو سال به سلاح هسته ای دست یابد!»

اما نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی از آنجا راه خود را از نتانیاهو جدا می کند که در صدد بهره گیری از سازوکارهای دیپلماتیک برای اثرگذاری بر کشورها و سازمان های اثرگذار بین المللی است. تاکتیک این روزهای رژیم صهیونیستی نزدیک ساختن خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا کاهش همکاری تهران و آژانس را در پی مصوبه اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی خطرناک جلوه دهد.

ضمن اینکه نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی سعی در القاء این گزاره دارد که توقف مذاکرات وین بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ایران و در راستای نزدیک شدن به نقطه گریز هسته‌ای است. این در حالی است که بعد از احیا نشدن برجام در ۶ دور مذاکره، سونوشت توافق به دولت سیزدهم سپرده شده و آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رییس جمهوری جدید چهاردهم ماه جاری سوگند یاد خواهد کرد. بنابراین موضوع عجیبی نیست که تا انتخاب کابینه و استقرار تیم دولت جدید، چند هفته ای در گفت وگوهای هسته ای وقفه ایجاد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین