کد خبر: ۷۱۹۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

خوزستان آب مازاد ندارد

نمایندگان و مسئولان خوزستان می بایست با مبنا قراردادن نامه استاندار سابق خوزستان و پیگیری آن، تلاش کنند تا بر طرح های انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های استان مهر پایان بزنند و با استفاده از این داده های کارشناسی و علمی، مسئولان ارشد کشور را نسبت به وضعیت آبی خوزستان در کوتاه مدت و بلدمدت حساس کنند.
خوزستان آب مازاد ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

مسئولان وزارت نیرو و استاندار کنونی خوزستان- سلیمانی دشتکی- با این استدلال که آب در طرح بهشت آباد از طریق تونل منتقل نخواهد شد سعی در توجیه و دفاع از این طرح انتقال آب خطرناک برای حال و آینده خوزستان را دارند در حالیکه کاهش یک میلیارد متر مکعب از آب ورودی به استان نه تنها در سالهای خشکسالی همچون امسال، بیشتر از حال برای خوزستان دردسرساز خواهد شد بلکه آورد آب به استان را در بازه بلندمدت هم کاهش خواهد داد و چنین اقدامی صدمات جبران ناپذیری را به خوزستان، محیط زیست و کشاورزی و حتی نیاز آشامیدنی آن وارد خواهد نمود.

علیرضا جعفری فعال محیط زیست در یادداشتی نوشت:

بر اساس نامه ای که استاندار سابق خوزستان- غلامرضا شریعتی- در پاسخ به ادعاهای وزارت نیرو و در پی برخی مجادلات با مدیران این وزارتخانه، به وزیر نیرو نوشته و این روزها در فضای عمومی منتشر گردیده، نیاز آبی کنونی خوزستان، ۳۲۲۹۳ میلیون مترمکعب اعلام شده است، این در حالی است که صرف نظر از ورودی کنونی آب در استان که بدلیل خشکسالی به شدت کاهش یافته، حتی ورودی آب در بازه زمانی بلندمدت-حدودا ۵۰ساله- به خوزستان بر اساس این نامه، ۳۱۷۸۰میلیون مترمکعب است.

در واقع بر اساس این نامه که به تدوین سند برنامه سازگاری با کم آبی استان اشاره دارد، حتی اگر میانگین بلندمدت ورودی مجموع آب به استان را ملاک قرار بدهیم، باز هم نه تنها نیاز آبی خوزستان مرتفع نخواهد شد بلکه در بهترین شرایط هم خوزستان چیزی بالای ۵۱۳ میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

- این نامه، ادعاهای مقامات پیشین و کنونی وزارت نیرو مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان را باطل می کند و بخوبی نشان می دهد حتی ورودی آب در بازه بلند مدت هم کفاف نیازهای آبی استان را نمی دهد چه برسد به سالهای خشکسالی همچون ۹۷ و ۱۴۰۰ که کمبود آبی استان، بسیار بیشتر از اینهاست.

در واقع استاندار سابق خوزستان با استناد به گزارش کارشناسی که حاصل جلسات متعدد کارشناسی و علمی برای انجام تمهیدات لازم جهت سازگاری استان با شرایط کم آبی بوده و برنامه آن به تصویب کارگروه استانی نیز رسید، به وزارت نیرو اعلام کرده است که آب مازادی در خوزستان وجود ندارد و نه تنها این، بلکه خوزستان برای پوشش نیاز آبی خود با کمبود هم مواجه است. تازه، این کل ورودی آب به خوزستان شامل رودخانه های کارون و کرخه و دز و... است. بر همین اساس می توان بخوبی تشخیص داد که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز، چه مشکلاتی را برای خوزستان ایجاد نموده است.

- این نکته که گاها از زبان مقامات وزارت نیرو، مدیران آب اصفهان و حتی استاندار کنونی خوزستان گفته می شود که آب انتقالی در طرح بهشت آباد (و لو با حذف تونل) چیزی در حدود یک میلیاردمترمکعب است اینجاست که مخاطرات خود برای خوزستان را نشان می دهد.

مسئولان وزارت نیرو و استاندار کنونی خوزستان- سلیمانی دشتکی- با این استدلال که آب در طرح بهشت آباد از طریق تونل منتقل نخواهد شد سعی در توجیه و دفاع از این طرح انتقال آب خطرناک برای حال و آینده خوزستان را دارند در حالیکه کاهش یک میلیاردمترمکعب از آب ورودی به استان نه تنها در سالهای خشکسالی همچون امسال، بیشتر از حال برای خوزستان دردسرساز خواهد شد بلکه آورد آب به استان را در بازه بلندمدت هم کاهش خواهد داد و چنین اقدامی صدمات جبران ناپذیری را به خوزستان، محیط زیست و کشاورزی و حتی نیاز آشامیدنی آن وارد خواهد نمود.

-نمایندگان و مسئولان خوزستان می بایست با مبنا قراردادن نامه استاندار سابق خوزستان و پیگیری آن، تلاش کنند تا بر طرح های انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های استان مهر پایان بزنند و با استفاده از این داده های کارشناسی و علمی، مسئولان ارشد کشور را نسبت به وضعیت آبی خوزستان در کوتاه مدت و بلدمدت حساس کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین