کد خبر: ۷۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۳:۴۶

ونزوئلا و کلمبیا در آستانه جنگ تمام عیار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استقرار نیروهای ونزوئلا در امتداد مرز مشترك با كلمبیا تنش میان دو كشور همسایه آمریكای لاتین را تا آستانه آغاز یك جنگ تمام‌عیار بالا برده است.

به گزارش سه‌شنبه‌شب تلویزیون بی‌بی‌سی از كاراكاس، شش هزار نیروی نظامی ونزوئلا اكنون در امتداد مرز كلمبیا مستقر شده و به حال آماده‌باش كامل جنگی درآمده‌اند.

در سوی دیگر تنش در امتداد مرز مشترك كلمبیا با اكوادور نیز افزایش یافته و موجب استقرار نیروهای اكوادوری در مرز شده است. علت این تنشها عملیات ضربتی نیروهای كلمبیایی علیه چریكهای گروه"فارك" درون خاك اكوادور است، عملیاتی كه علنا نقض حاكمیت ملی اكوادور تلقی شده است.

براساس این گزارش، كلمبیا انجام این عملیات را حق مشروع خود برای مبارزه با نیروهای تروریستی دانسته است كه از خاك كشورهای همسایه برای مخفی شدن و انجام عملیات استفاده می‌كنند اما افزون بر تنشها دراین خصوص آنچه بویژه تنش‌زا شده است طرح این ادعا از سوی مقامات كلمبیایی است كه از رایانه كیفی همراه رهبر كشته شده فارك در اكوادور اطلاعاتی دال بر حمایت ونزوئلا از گروه فارك بدست آمده، ادعایی كه موجب خشم مقامات كاراكاس شده است.

به گفته بی‌بی‌سی، مقامات كلمبیایی از كشف اطلاعاتی از فارك سخن گفته‌اند كه مبین تلاش این گروه ماركسیستی برای دستیابی به اورانیوم است. در پی طرح اتهامات سنگین كلمبیا علیه رهبران ونزوئلا دال بر حمایت ونزوئلا از فارك سفیر كلمبیا از كاراكاس اخراج و سفارت ونزوئلا در بوگوتا نیز بسته شد.

در پی افزاییش شدید تنش میان دو كشور همسایه عضو سازمان كشورهای آمریكایی این سازمان در واشنگتن تشكیل جلسه اضطراری داده است تا مانع آغاز جنگ میان دو كشور شود.

براساس این گزارش، "چاوز" رهبر ونزوئلا اخیرا در آزادی برخی گروگانهای گروه چریكی فارك فعال بود و از همان زمان مقامات كلمبیا از نفوذ ونزوئلا كه رهبر آن دارای گرایشهای چپ سیاسی است بر رهبران ماركسیست فارك سخن گفتند.

اما اكنون عملیات نیروهای كلمبیا در خاك اكوادور كه آن نیز دولتی متمایل به چپ دارد زمینه‌ساز افزایش تنش فعلی و طرح اتهامات بی‌سابقه میان بوگوتا و كاراكاس شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین