کد خبر: ۷۲۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

افغانستان:تنگ شدن محاصره3 شهر توسط طالبان/شکنجه خبرنگار کشته شده رویترز/حمایت از دولت و نظامیان

در شهر هرات درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و سربازان دولتی شدت یافته است. به گزارش تلویزیون طلوع، طالبان وارد بخش‌های جنوبی شهر شده‌اند و گزارش‌ها از نبرد در پنج نقطه مختلف این شهر حکایت دارد.
افغانستان:تنگ شدن محاصره3 شهر توسط طالبان/شکنجه خبرنگار کشته شده رویترز/حمایت از دولت و نظامیان
آفتاب‌‌نیوز :

از زمان اعلام خروج همه نیروهای خارجی تا ماه سپتامبر از افغانستان، نیروهای طالبان در مناطق روستایی به‌سرعت پیشروی کرده‌اند. اما بنابر این گزارش، سرنوشت سه شهر عمده‌ای که اکنون نبرد بر سر تصرف آن‌ها جریان دارد، حیاتی خواهد بود.

روشن نیست نیروهای دولت چه مدت بتوانند در برابر حملات طالبان تاب بیاورند. در عین حال، بیم از وقوع بحران انسانی در افغانستان بالا گرفته است.

گل احمد کمین، یک نماینده پارلمان افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که قندهار در خطر سقوط است و هزاران نفر آواره شده‌اند. اوضاع هر ساعت بدتر می‌شود، و شدت نبرد در داخل شهر، در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است. قندهار از دید طالبان نقشی اساسی دارد، زیرا آن را به عنوان پایتخت موقت خود در نظر گرفته‌اند. در صورت سقوط قندهار، پنج یا شش ولایت آن منطقه نیز از دست خواهد رفت.

نیروهای آمریکا هنوز برای پشتیبانی از دولت افغانستان، از راه هوا به طالبان حمله می‌کنند.

اما امروز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه خبرنگار هندی رویترز ، دانش صدیقی که در افغانستان کشته شد، توسط طالبان شکنجه شده بود.

این خبرنگار هندی ۳۸ ساله که برای خبرگزاری رویترز کار می‌کرد، ‌۱۶ ژوئیه سال جاری میلادی و حین پوشش خبری درگیری‌ها بین نیروهای ارتش افغانستان و طالبان در ناحیه "اسپین بولدک"، در ولایت قندهار کشته شد.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جسد این روزنامه نگار برنده جایزه معتبر پولیترز ظاهرا سالم به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شد. اما یکی از مقام‌های افغان گفته که بر روی جسد این مرد آثاری از چندین گلوله وجود داشت و حتی روی صورت و قفسه سینه‌اش آثار و رد لاستیک خودرو دیده می‌شود به طوریکه یکی از مقام‌های بهداشت در قندهار اعلام کرد صورت این خبرنگار غیر قابل تشخیص بود.

طالبان این اقدامات را رد کرد و گفت که آنها دستور دارند تا با اجساد به احترام رفتار کنند.

۱۳ ژوئیه، صدیقی در توئیتی نوشت که خودروی ارتش که با آن در حرکت بود هدف حمله سه نارنجک قرار گرفت.

در پی این گزارش‌ها در تاریخ ۱۶ ژوئیه، طالبان هویت صدیقی را پیش از کشتنش تایید کرد.

وقتی که نیروهای افغان از سوی طالبان هدف حمله قرار گرفته بودند، این خبرنگار در یک مسجد پناه گرفته بود. پس از آنکه خبری درباره حضور یک خبرنگار در مسجد اعلام شد، طالبان به مسجد حمله کرد و او را کشت.

صدیقی شب ۱۸ ژوئیه در یک قبرستان در دانشگاه "جماعت ملی اسلامی" که از آن فارغ‌التحصیل شده بود، دفن شد.

دانش صدیقی در طول ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای خود در چندین درگیری حضور داشت که شامل نبرد موصل در ۲۰۱۵، زمین‌لرزه خانمان برانداز ۲۰۱۵ نپال، اعتراضات هنگ کنگ و شورش‌های ۲۰۲۰ دهلی‌نو می‌شود.

در تحولی دیگر، روز شنبه،کاخ ریاست جمهوری افغانستان شاهد گردهمایی بزرگی از رهبران و سیاسیون افغان بود. آنان در آن نشست حمایت خود را از نظام موجود و دستاوردهای چندین دهه گذشته جامعه افغانستان و نظامیان آن اعلام کردند.

رهبران افغان صلح و آشتی ملی را خواست همگانی و اولویت مردم آن کشور خواندند و تاکید کردند که به روند صلح و تلاش برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی برای بحران موجود در میهن‌شان متعهدند و در آن زمینه تلاش می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در آن نشست تاکید کردند که از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مبارزات نظامیان افغان، دستاوردهای چندین دهه گذشته و استقلال افغانستان حمایت و دفاع می‌کنند و اجازه نخواهند داد که افغانستان بار دیگر تجربه تلخ و دردناک گذشته را شاهد باشد و به گذشته تاریک و قهقرا برگردد.
در پایان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به‌ نمایندگی از دولت دفاع از جان و مال مردم، استقلال و تمامیت ارضی، نهادهای ملی، ارزش‌های مشترک، حقوق زنان، و سایر حقوق و آزادی‌هایی که در قانون اساسی کشور مسجل شده است را وظیفه دولت خود دانست و تاکید کرد که در برابر هر گونه تعرض ایستادگی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین