کد خبر: ۷۲۰۴۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۹
عضو شورای عالی فضای مجازی:

اینترنت ماهواره‌ای ممکن است تا یکسال دیگر به ایران ما بیاید

عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه نباید به واسطه فناورهای نوین مانند اینترنت ماهواره‌ای توسعه، تنظیم گری و مقررات گذاری فضای مجازی را کند یا متوقف کنیم، اظهار کرد: همواره فناورهای جدید عالم گیر در راه هستند و خواهند بود، بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجهه قانونی با این پدیده‌ها شکل خواهد گرفت.
اینترنت ماهواره‌ای ممکن است تا یکسال دیگر به ایران ما بیاید
آفتاب‌‌نیوز :

رسول جلیلی با بیان اینکه نمی‌توان ظهور فناوری‌های جدید مانند اینترنت ماهواره‌ای را از نظر دور داشت، اظهار کرد: اینکه فناوری‌های نوین در کوتاه مدت یا بلند مدت به کشور ما هم بیایند متصور است و نمی‌توان آن‌ها را دور از نظر داشت.

وی ادامه داد: اینترنت ماهواره‌ای ممکن است تا یکسال دیگر به کشور ما بیاید، اما نباید به واسطه آن، توسعه، مقررات گذاری و انتظام فضای مجازی، کند یا متوقف شود. به عبارت دیگر نباید بگذاریم ترس از فناوری نوین قدرتمند، قانونگذاری را متوقف کند.

به گفته جلیلی؛ البته در قانونگذاری سازگاری و همسو بودن آن با فناوری نوین باید مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت عملی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: مردم طبیعتا آزاد هستند از هر فناوری، متناسب با نیاز یا علاقمندی خود استفاده کنند، مشهود است این آزادی عمل برای آحاد مردم وجود دارد، اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که هر فناوری تهدیدات و امکان سوء‌استفاده به همراه دارد.

جلیلی از جمله مواردی که می‌تواند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و تهدید محسوب شود را آزادی فردی، حریم خصوصی و همچنین امنیت شخصی یا اجتماعی را برشمرد.

وی معتقد است؛ وجود قانون و مجاری قانونی برای مقابله با این سوء استفاده‌ها ضروری است.

جلیلی افزود: برای مردم باید این شرایط را فراهم کنیم که بر اساس قانون در هنگام وقوع هر کدام از موارد عنوان شده، محلی برای رجوع و دادخواهی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه این حداقل انتظار مردم از مراجع قانونگذار و قانونی برای حمایت است، اظهار کرد: اگر قانون مورد نیاز برای حمایت از مردم در هنگام خطر یا احساس خطر یا نقض حریم خصوصی یا سوء استفاده یا جرم وجود نداشته باشد، آن‌ها در معرض ظلم قرار می‌گیرند و ظالم متکلی بر قدرت و ثروت و اقتدار فناوری یا رسانه‌ای، خود را پاسخگو نمی‌داند.

جلیلی به ذکر مثالی در این ارتباط پرداخت و گفت: به طور مثال تا قبل از آنکه قانونی در خصوص رمز دوم یا به اصطلاح رمز پویا در نظام بانکی تصویب نشده بود و بانک‌ها ملزم به رعایت این فناوری نشده بودند، بسیاری هدف کلاهبرداری و سرقت قرار می‌گرفتند، این قانون چتر حمایتی را برای مردم برای محفاظت در برابر جاعلان و سارقان فراهم کرد.

وی با یادآوری اینکه تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای فقط مختص ایران نیست، اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا با توجه به وسعت و همه‌گیری این فناوری در معرض تهدید نقض حکمرانی هستند و بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجه قانونی با این پدیده ‌ها شکل خواهد گرفت.

جلیلی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌پذیرد، یک شرکت امریکایی بیاید و سرویسی ارائه دهد که بی‌هیچ چارچوبی حاکمیت کشورشان را نقض کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: این نگاه نیز نباید وجود داشته باشد که اگر فناوری نوظهوری بیاید کشور ما مقهور واقع می‌شود و به عنوان یک ملت سرافراز، تسلیم حکمروایی بیگانه می‌شود.

جلیلی تاکید کرد: علاوه بر راه حل‌های بومی خود که از استعدادهایمان بر خواهد آمد، در تعامل بین المللی همراه دیگر کشورها در مواجهه با تهدید احتمالی این فناوری بر خواهیم آمد، بنابراین نیاز است علاوه بر تلاش در همکاری در تدوین قوانین بین‌المللی، قوانین و مقررات ملی خود را داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
2
چرا مردم را دلسرد میکنید که از همه شما ها بدشان بیاد.
حداکثر دو سال دیگر سرعت انترنت آنچنا ن در سرتاسر کره زمین توسعه میابد که ایرانیها با اکانت دولت ایران کار نمیکنند. هرچه شماها محدودیت بگذارید آنها برای کشور خاص مثل ایران انترنت رایگان در اختیار مردم میگذارند.
کجای کارید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین