کد خبر: ۷۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۵

سید محمود دعایی،سرلیست اعتدال و توسعه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمود دعایی از یاران و شاگردان امام راحل در نجف اشرف که پس از انقلاب سابقه 6 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد، امروز به عنوان سرلیست حزب اعتدال و توسعه معرفی شد.

وی که با حکم امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه، روزنامه اطلاعات را اداره کرده و می‌کند از چهره‌های معتدل و مورد تاییدی است که در لیست انتخاباتی بسیاری از گروههای سیاسی از جمله حزب اعتدال و توسعه ، اعتماد ملی و ائتلاف اصلاح طلبان قرار دارد. 


سید محمود دعایی ، 1320، كرمان ، روحانی شوخ طبع ، لاغر اندام و متواضعی كه روزگار نوجوانی و جوانی را در زارچ یزد و كرمان سپری نمود . دوران طلبگی را نیز در حوزه علمیه همان شهر به پایان آورد و در همان ایام به جرم توزیع بیانیه های امام خمینی و نشریه رسمی طلاب حوزه علمیه قم ( نشریه بعثت) ،كه با مدیریت روحانیونی چون هاشمی رفسنجانی و محمد جواد باهنر منتشر می‌گردید تحت تعقیب قرار گرفت . 

سختی روزگار او را به مهاجرت واداشت و او نیز چون بسیاری در آن روزگار راهی نجف گردید . هرچند در كشاكش این تعقیب سه بار از عراق به ایران آمد و حتی در یكی از سفرهای مخفیانه به مدت سه ماه به نشر نهضت امام خمینی و بخصوص اعلامیه معروف ایشان در مورد جشن های 2500 ساله همت گمارد . زندگی 11 ساله او در عراق و تلاشهای دوچندانش در انعكاس نهضت انقلاب ، سبب ارتقاء جایگاه وی نزد رهبر فقید انقلاب گردید. 

راز دیگر فراگیری شیخ جوان در آن سالها را در دورانی می توان جست كه وی در كسوت سخنگوی روحانیت مبارز هر روز از رادیو نجف اعلامیه هایی عتاب آلود و تهدید آمیز علیه رژیم شاه قرائت می نمود .

تجربه همین سالهای پرتلاش بود كه سبب گردید او در سال 58 به عنوان سفیر ایران در عراق منصوب گردد .مقامی كه به سبب تجاوز عراق به ایران تداومی نیافت و او به میهن بازگشت . بازگشتی كه با خروج از عرصه دولت و ورود به عرصه فرهنگ همراه بود : نمایندگی امام در موسسه اطلاعات ( روزگاری او هر روز شماره همان روز روزنامه اطلاعات را به نزد امام می برد ) همچنان كه دیگر همشهری او ، سیدمحمد خاتمی ، نیز در همین ایام حكم نمایندگی امام در موسسه كیهان را دریافت كرد .

اما ویژگی خاص  او را می توان زندگی ساده و بی آلایش او در طول شش دوره نمایندگی مجلس و سالهای طولانی زعامت روزنامه اطلاعات دانست.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین