کد خبر: ۷۲۰۵۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

تصاویر| جنجال گور دسته‌جمعی قربانیان کرونا در کرمان

حامد حسینی پناه کرمانی، مدیرمسئول نشریه عصرکرمان با انتشار تصاویری از گور دسته جمعی قربانیان کرونا در کرمان نوشت: مصیبت در کرمان یعنی گور‌ دسته‌جمعی فوتی‌های کرونا اما طبق معمول، مسئولان روایت متفاوتی از این تصاویر و مطرح کرده اند.
تصاویر| جنجال گور دسته‌جمعی قربانیان کرونا در کرمان
آفتاب‌‌نیوز :

انتشار چند تصویر از نحوه دفن اموات در حاشیه جنگل دست‌کاشت قائم حاشیه مسجد صاحب الزمان کرمان این روزها در کشور در حالی خبرساز بوده که حتی عده‌ای مدعی گور دسته‌جمعی کرونایی‌ها نیز در این محل شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی در این خصوص نوشته است: آمار فوتی های کرونای اعلامی در استان کرمان طی روز دوشنبه ۱۸ نفر گزارش شده و این آمار نیز طی روزهای اخیر با تفاوت اندکی تغییر یافته و این درحالی است که طی یکی دو هفته پیش حتی در روزهایی که بیشترین فوتی کرونایی گزارش شده، عدد فوتی ها در کل استان کرمان به ۳۰ نفر نرسیده بود و موضوع جنجالی کنونی بحث بر سر دفن اموات شهر کرمان است.

نحوه متفاوت و پرسش برانگیز دفن

اما از جمله مسائلی که سبب جنجالی شدن این موضوع شده نحوه دفن در عکس های منتشر شده است که مشخص است کانالی حفر شده تا اموات در کنار یکدیگر در طول کانال در آن دفن شوند. این شیوه دفن با شیوه‌های معمول دفن در سایر نقاط همین آرامستان نیز متفاوت است و پرسش برانگیز که مسئولان متولی علت آن را نبودن جا و شرایط خاص آنجا عنوان می کنند.

تصاویر| جنجال گور دسته‌جمعی قربانیان کرونا در کرمان

سلمان متحدین مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرمان در این زمینه توضیح داد: این اقدام به علت کمبود فضا برای ایجاد قبر در کنار سایر قبور در آرامستان فعلی بوده است. باتوجه به این ملاحظه که نباید به درختان جنگل نیز آسیب وارد می آمد یا برخی از آنها قطع می شدند، لذا در کنار آن مجموعه که از قبل محل دفن چند کوهنورد و قبرستان بوده، این کانال حفر شده است تا هم آسیبی به جنگل وارد نشود و هم بتوان اموات را تا بهره برداری آرامستان جدید در آنجا دفن کرد. البته این محل که اموات در آنجا دفن شدند خود قبلا محل دفن و قبرستان بوده، درواقع ظرفیت جدیدی ایجاد نشده چون چند نفر از کوهنوردان نیز آنجا دفن شده بودند.

در این شرایط و با استناد به این شیوه دفن بوده که برخی فعالان رسانه‌ای عکسی از محل جدید دفن اموات در نزدیکی مسجد صاحب الزمان و در دامنه کوه را نشان داده و این افراد یا دیگر شهروندان به استناد آن عکس ها مدعی گورهای دسته جمعی شده اند.

اصل موضوع آرامستان به کجا بر می گردد؟

ایرنا در ادامه نوشته است: اصل موضوع اما به پر شدن ظرفیت محل دفن اموات در محل موسوم به مسجد صاحب الزمان کرمان و چانه زنی بر سر افتتاح آرامستان جدید باز می گردد که چند سال است احداث آن و محل آن محل بحث قرار دارد و گمانه زنی برای احداث آرامستان جدید هم توسط شهرداری دنبال شده و آنطور که مسئولان شهری گفته اند به مرحله بهره برداری رسیده است. نکته مهمی که طی چندروز گذشته خبرساز شد این بود که درحالی که شهرداری کرمان اعلام کرده بود آرامستان بهشت کریمان کرمان (آرامستان جدید) در نزدیکی کوه های مسجد صاحب الزمان به عنوان محل جدید دفن اموات آماده بهره برداری است و حتی واگذاری تعدادی قبر به صورت رایگان نیز به عنوان زمینه ترغیب شهروندان اطلاع رسانی شده بود، افتتاح نشد یعنی در خبری اعلام شد که برخی، مانع بهره برداری آن شده اند.

در این حین بود که مسئولان استان در گفت و گو با رسانه ها وارد عمل شدند و توضیح دادند که بخشی از زمین آرامستان متعلق به ارتش و قرار بوده که در نتیجه همکاری شهرداری با ارتش و دادن زمین معوض یا دیگر تعهدات، آرامستان جدید بهره برداری شود که در این حین به علت انجام نشدن بموقع برخی تعهدات در قبال ارتش، بهره برداری آرامستان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

شهردار کرمان البته در این روزها که روزهای پایانی مسئولیتش را می گذارند و با استعفایش در ۱۴ مردادماه جاری موافقت شده و تلاش دارد که طرح های در دست اجرایش را نیز تا در این مسئولیت هست به سرانجام برساند و شهروندان نیز منتفع شوند، روزهای پیش هشدار داده بود که آرامستان قدیم جا ندارد و باید با فوریت بهره برداری آن که مقدماتش انجام شده، انجام شود.

در این حین و به دنبال رسانه ای شدن این موضوع، البته جلسات شورای تامین استان نیز برگزار و همه ارکان به میدان آمدند تا مشکل پیش آمده در جریان بهره برداری آرامستان جدید حل شود و کار به جایی رسید که مسئولان استان روز گذشته گفتند مشکلات حل شده و آرامستان در هفته جاری ( تا چندروز آینده) آماده دفن اموات خواهد شد.

تصاویر| جنجال گور دسته‌جمعی قربانیان کرونا در کرمان

با این حال و در این شرایط بود که طی چندروز اخیر بویژه امروز انتشار برخی عکس ها با عنوان و ادعای گورهای دسته جمعی، جریان سازی خبری در این زمینه شکل گرفت و برخی نیز آن را به افزایش و جهش آمار فوتی های کرونا در کرمان نسبت دادند؛ درحالی که براساس اعلام مدیران علوم پزشکی استان کرمان، هرچند موارد ابتلا در این دوره از همه گیری کرونا رشد قابل ملاحظه ای داشته اما فوتی های آن به علت افزایش واکسیناسیون و عوامل دیگر نسبت به دوره های قبلی همه گیری کاهش هم داشته است.البته این سخنان درحالی بوده که همواره مسئولان بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه از سوی مردم تاکیدکرده اندتا با شرایط مناسب بتوان از این مرحله از همه گیری ویروس کرونا از نوع هندی دلتا نیز بگذریم.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان کرمان در واکنش به انتشار عکس های مربوط به دفن اموات و ادعای گورهای دسته جمعی گفت: تعداد فوتی های کرونا را بزرگنمایی کردند طبق آمار رسمی چنین چیزی وجود ندارد.

عباس تقی زاده افزود: طی چند روز اخیر و به منظور بهره برداری آرامستان جدید چندین نشست در کرمان برگزار شد و انتظار می رود طبق مصوبات، بهره برداری از آرامستان جدید کرمان بزودی آغاز شود.
وی با بیان اینکه آرامستان جدید کرمان ظرف چند روز آینده افتتاح می شود اظهار داشت: این مهم در شورای تامین این استان بررسی شده است.

چگونگی حل مشکل آرامستان جدید

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی روز گذشته پس از برگزاری نشست شورای تامین استان گفت که مشکل آرامستان جدید شهر کرمان رفع شده است.

محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اختلافاتی که بین شهرداری کرمان و فرماندهی جنوبشرق ارتش در کرمان اتفاق افتاده بود، علی رغم صورتجلسات و توافقات قبلی در این خصوص، این مشکل تا چند روز قبل حل نشده و موجب دغدغه مردم کرمان شده بود.خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و تصمیم بموقع استاندار کرمان و همچنین با تشکیل شورای تامین و توافقات انجام شده در این شورا این مشکل با همکاری قابل تقدیر ارتش برطرف شد. مصوبه شورای تامین استان کرمان در زمینه رفع مشکل مذکور نهایی و تا پایان هفته امکان بهره گیری از ظرفیت آرامستان جدید فراهم خواهد شد.

نظر استاندار کرمان

استاندار کرمان نیز دیروز در جریان دیدار با مدیران شهری در خصوص آرامستان جدید کرمان و حواشی رسانه‌ای آن گفت: روند غیرطبیعی اتفاق نیفتاده است، یکسری کارهای اداری باید انجام می‌شد. ایجاد آرامستان جدید تدبیر خوبی بوده زیرا ظرفیت آرامستان کنونی تکمیل است و دیگر جایی برای دفن اموات ندارد.

علی زینی وند از همکاری ارتش در موضوع آرامستان جدید کرمان قدردانی کرد و گفت: سند زمین آرامستان به اسم ارتش بوده و بدون اینکه روند اداری طی شود و به دلیل ضرورت شهر، اجازه دادند کار انجام شود.

زینی‌وند به اختلافات حقوقی در زمینه بهره برداری از آرامستان جدید شهر کرمان اشاره کرد و افزود: همه ما به واسطه مسئولیت‌ها باید پاسخگوی تصمیمات خود در آینده باشیم. در این زمینه با قدری پیچیدگی در نحوه واگذاری‌ها مواجه بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته در آستانه حل شدن است و کوتاهی از شهرداری و ممانعتی از طرف ارتش نبوده است. یکسری اسناد باید جابجا و صورت جلسات باید تنظیم می‌شد که هم آرامستان بتواند به بهره‌برداری برسد و هم ارتش به حق و حقوق خود برسد.

ناهماهنگی از کجا نشات گرفت؟

درباره چرایی شکل گیری این ناهماهنگی که البته الان مسئولان می گویند حل شده معاون عمرانی استاندار کرمان چندی پیش چنین توضیح داد: از جمله تعهدات این بود که شهرداری متعهد شده بود در قبال زمین برای برخی ساختمان های طرف مقابل عدم خلافی صادر کند اما زمانی که نزدیک افتتاحیه آرامستان شد طرف مقابل به علت بموقع انجام نشدن تعهدات طرف مقابل از بهره برداری جلوگیری کرد.

هشدار شهردار

سیدمهران عالم‌زاده شهردار کرمان نیز دیروز از افتتاح رسمی آرامستان کرمان طی هفته جاری خبر داد و گفت: آرامستان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که سال ها بر زمین مانده و جنگل قائم نیز به عنوان بزرگترین جنگل دست کاشت باید حفاظت شود.

این سخنان شهردار بعد از جلسات شورای تامین و زمانی بود که مسئولان گفتند که مشکلات حل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
4
راستی اسم اون کشوری که به نمکی نامه زده بود چی بود؟
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
این ها انسان هستند مسلمان هم هستند جنازه هایشان حرمت دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین