کد خبر: ۷۲۰۵۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳

افزایش تعداد زمین‌خواری نسبت به ماه قبل

در تیرماه ۱۴۰۰ تعداد ۷۱۳ مورد تعرض به اراضی دولتی اتفاق افتاده که از نظر تعداد تقریبا دو برابر خردادماه بوده اما مساحت آن حدود نصف ماه گذشته است.
افزایش تعداد زمین‌خواری نسبت به ماه قبل
آفتاب‌‌نیوز :

تیرماه ۱۴۰۰ تعداد ۷۱۳ مورد تعرض در اراضی دولتی به مساحت ۵۶ هکتار به ارزش بیش از ۸۳۴ میلیون تومان رخ داده است. با توجه به وقوع ۳۱۴ مورد تعرض در خردادماه زمین خواری از نظر تعداد طی یک ماه اخیر افزایش داشته است. با این حال در خردادماه مساحت اراضی تصرف شده ۱۲۷ هکتار بود که در این زمینه با کاهش ۵۶ درصدی مواجه بوده‌ایم. از نظر ارزش نیز با توجه به رقم ۱۲۰۷ میلیارد تومان خردادماه، نسبت به ماه قبل شاهد کاهش۳۰ درصد بودیم.

در استانهای مرکزی، فارس و تهران طی تیرماه ۱۴۰۰ به ترتیب بیشترین تعداد زمین خواری اتفاق افتاد؛ به طوری که در استان مرکزی ۱۱۲ مورد، فارس ۵۰ مورد و تهران ۲۸ مورد رفع تصرف فوری صورت گرفت. نکته جالب تعداد پایین رفع تصرف در استانهای شمالی بود و در استانهای گلستان، گیلان و مازندران به ترتیب یک مورد، ۲ مورد و ۴ مورد رفع تعرض طی تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفت.

همچنین جمع اجرای احکام در کل کشور ۵۷ مورد به مساحت ۲۰۸ هکتار و ارزش بیش از ۸۳۴ میلیارد تومان بوده است. بهترین علمکرد در رفع تعرض را استان‌های مرکزی، فارس و تهران و بهترین عملکرد در اجرای احکام را نیز استان‌های تهران، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، و سمنان به خود اختصاص دادند.

بنا به گفته جواد خردمند ـ فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ـ تیرماه امسال میزان دریافت گزارش مردمی از وقوع تصرف را ۹۲۴ مورد بوده است.

وی اظهار کرد: تعرض به اراضی دولتی در استان‌های مختلف و عملکرد یگان حفاظت سازمان خرداد امسال (۱۴۰۰)، شاملِ رفع ۵ مورد تعرض از ۲۰ هزار و ۵۳۳ مترمربع اراضی در آذربایجان‌شرقی، رفع ۲ مورد تعرض از ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع اراضی در آذربایجان‌غربی، رفع ۱۱ مورد تعرض از ۲۷ هزار و ۱۹ مترمربع اراضی در اصفهان، رفع ۷ مورد تعرض از ۷ هزار و۹۱۱ مترمربع اراضی در البرز است.

همچنین، رفع ۲۴ مورد تعرض از ۸ هزار و ۱۵۰ مترمربع اراضی در ایرانشهر، رفع ۸ مورد تعرض از ۶ هزار و ۳۶۰ مترمربع اراضی در ایلام، رفع ۱۵ مورد تعرض از اراضی به مساحت ۲۶ هزار و ۴۰ مترمربع اراضی در بوشهر، رفع ۲۸ مورد تعرض از اراضی به مساحت ۳۱ هزار مترمربع در استان تهران، رفع ۶ مورد تعرض از ۴ هزار و ۲۵۰ مترمربع اراضی در جنوب کرمان، رفع ۲ مورد تعرض از ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع اراضی در چهارمحال و بختیاری، رفع ۲ مورد تعرض از ۵۲۶ مترمربع اراضی در خراسان‌جنوبی، رفع ۷ مورد تعرض از ۲۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع اراضی خراسان‌رضوی، رفع۴ مورد تعرض از ۴ هزار و ۲۹۰ مترمربع اراضی خراسان‌شمالی، رفع فوری تعرض از ۱۳ مورد تعرض از ۵ هزار و ۴۱۸ مترمربع زمین در استان خوزستان بخش دیگری از عملکرد یگان حفاظت در تیر ۱۴۰۰ گزارش شد.

خردمند همچنین، رفع یک مورد تعرض از اراضی به مساحت ۳ هزار مورد تعرض در زنجان، رفع ۴ مورد تعرض از یکهزار و ۵۱۷ مترمربع اراضی در استان سمنان، رفع ۲ مورد تعرض از ۸ هزار و ۲۰۰ مترمربع اراضی در سیستان‌وبلوچستان، رفع یک مورد تعرض از ۲۲۰ مترمربع اراضی در شرق سمنان، رفع ۵۰ مورد تعرض از ۱۲۱ هزار و ۷۱۰ مترمربع اراضی در فارس، رفع یک مورد تعرض از ۲۵۰ مترمربع اراضی در استان کردستان، رفع ۲ مورد تعرض از ۷۷۵ مترمربع اراضی در کرمان را از جمله تلاش‌های یگان در این استان‌ها برشمرد.

به گفته وی، رفع ۳ مورد تعرض از ۵۵۰ مترمربع اراضی استان کرمانشاه، رفع ۸ مورد تعرض از یکهزار و ۷۷۰ مترمربع اراضی در کهگیلویه‌وبویراحمد، رفع یک مورد تعرض از ۶۰ مترمربع اراضی در گلستان، رفع ۲ مورد تعرض از ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع در استان گیلان، رفع ۲ مورد تعرض از ۳۰ هزار و ۳۶ مترمربع اراضی در لارستان، رفع ۷ مورد تعرض از ۶۲۰ مترمربع اراضی در لرستان، رفع ۴ مورد تعرض از ۴۹ هزار و ۷۹۸ مترمربع اراضی مازندران، رفع ۱۱۲ مورد تعرض از ۲۷ هزار و ۱۳۰ مترمربع اراضی در مرکزی، رفع ۵ مورد تعرض از ۷ هزار و ۶۵۰ مترمربع اراضی در هرمزگان، رفع ۲ مورد تعرض از اراضی دولتی همدان به مساحت یکهزار و ۹۵ مترمربع، و رفع تعرض از ۲۱ مورد اراضی دولتی به مساحت ۶۲ هزار و ۸۷۵ مترمربع در استان یزد از دیگر مواردی است که یگان در استان‌ها برای تیر ۱۴۰۰ به انجام رسانده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین