کد خبر: ۷۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۵

ادامه تشنج در مرز لبنان و سوریه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سارا معصومی: در حالی که پس از مرگ رفیق حریری و به دنبال تشنجات به وجود آمده میان لبنان و سوریه، این کشور نیروهای خود را پس از چند دهه استقرار در لبنان از خاک این کشور خارج کرد، مرز مشترک این دو کشور هنوز پس از گذران چند ماه از این حوادث، رنگ آرامش را به خود ندیده است. 

ادامه درگیری ها در مرز دو کشور که روزانه بیش از سیصد هزار دلار برای لبنان هزینه سازی می کند، بیانگر این واقعیت است که در کشور با وجود 15 سال همکاری مسالمت آمیز به هیچ وجه قصد ندارند به روابط خصم آمیز خود پایان دهند. 

تمامی افرادی که به عادت سال های گذشته از مرز مشترک بین دو کشور برای رفت و آمد خود استفاده می کنند،‌ ساعت ها پشت مرز کشور مقصد خود منتظر می مانند تا تمامی بازرسی ها و مراحل صحت هویت وارد شوندگان به پایان رسد. 

دمشق علت اصلی این تاخیر را کند بودن پروسه بازرسی وسایل شخصی مسافران جهت جلوگیری از قاچاق اسلحه به سوریه می داند. البته این در حالی است که بسیاری از لبنانی هایی که برای ورود به سوریه ساعت ها در مقابل مرز این کشور صف می کشند، اعتقاد دارند که مقامات مرزی تنها برای انتقام جویی از لبنانی ها، دست به بازرسی های طولانی مدت می زنند. 

سوریه اخیرا و پس از خروج کامل نیروهای این کشور از لبنان، 1300 شبه نظامی عرب از کشورهای متفاوت که ساکن این کشور بودند را شناسایی و از کشور اخراج کرده است. 

در حالی که دولت جدید لبنان در حال شکل گیری است یکی از اصلی ترین مشکلات این دولت نوپا، رفع سوءتفاهم ما با لبنان و عادی کردن روابط با این کشور است.
با توجه به حضور پانزده ساله نیروهای سوری در خاک لبنان، ‌روابط تجاری فراوانی میان دو کشور برقرار شده بود. سال گذشته، لبنان صادراتی به ارزش 145 میلیون دلار به سوریه داشته است. کارشناسان اقتصادی نیز اعتقاد دارند که عادی شدن روابط میان دو کشور،‌ بی شک از لحاظ اقتصادی به نفع لبنانی ها خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین