کد خبر: ۷۲۰۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴

چه کسانی برای تحلیف رییسی می‌آیند؟

در حاشیه این خبر اعلام شد دو طرف آماده بازگشایی سفارت‌های خود در پایتخت‌های یکدیگر نیز هستند. این خبر البته بسیار خبر غافلگیرکننده‌ای بود و حاکی از جهشی اساسی در مسیر بهبود روابط ایران و عربستان سعودی به نظر می‌رسید؛ اما مذاکراتی که در ماه‌های آخر دولت حسن روحانی بین تهران و ریاض و البته پشت در‌های بسته و با وساطت طرف‌های ثالثی مثل عراق برگزار شده بود، باعث شد به نظر برسد این نتیجه پیشرفت اساسی در مذاکرات بوده است.
چه کسانی برای تحلیف رییسی می‌آیند؟
آفتاب‌‌نیوز :

میهمانان مراسم تحلیف همواره هنگام شروع دوره‌های ریاست‌جمهوری مورد توجه رسانه‌ها بوده‌اند. حضور یا عدم حضور کشور‌ها و نیز سطح مقامی که حاضر می‌شود، به‌عنوان یکی از نشانه‌های سطح روابط کشور‌ها در هنگام شروع دولت ارزیابی می‌شود.از‌این‌رو است که فهرست و تعداد میهمانان احتمالی در روز‌های گذشته مورد توجه بوده است. شنیده‌های رسمی و غیررسمی و گزارش‌ها، چشم‌اندازی از این میهمانان احتمالی ارائه می‌دهد که مرور آن‌ها در آستانه مراسم تحلیف رئیسی خالی از لطف نیست.

پرسروصداترین خبر درباره تحلیف رئیسی که می‌توانست معنادارترین خبر در‌این‌باره نیز باشد، به نظر خالی از حقیقت بوده است. چند هفته پیش رسانه‌ها نوشتند قرار است عربستان سعودی نماینده‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران به تهران بفرستد.

در حاشیه این خبر اعلام شد دو طرف آماده بازگشایی سفارت‌های خود در پایتخت‌های یکدیگر نیز هستند. این خبر البته بسیار خبر غافلگیرکننده‌ای بود و حاکی از جهشی اساسی در مسیر بهبود روابط ایران و عربستان سعودی به نظر می‌رسید؛ اما مذاکراتی که در ماه‌های آخر دولت حسن روحانی بین تهران و ریاض و البته پشت در‌های بسته و با وساطت طرف‌های ثالثی مثل عراق برگزار شده بود، باعث شد به نظر برسد این نتیجه پیشرفت اساسی در مذاکرات بوده است.

به‌ویژه اینکه در همان زمان مذاکرات هسته‌ای ایران با حضور حامی اصلی عربستان یعنی ایالات متحده نیز در آستانه موفقیت به نظر می‌رسید؛ اما همان‌طور که در نهایت، مذاکره هسته‌ای در مسیر خود متوقف شد و به نتیجه نرسید، ظاهرا خبری از حضور نماینده عربستان در مراسم فردا هم نیست.

چند روز پیش هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه این هفته در آخرین نشست خبری‌اش در‌این‌باره با احتیاط گفته بود: «من در لیست هیئت‌ها حضور نماینده و هیئتی از عربستان سعودی را ندیدم. باید مجددا چک کنم و گزارشی در این زمینه را در‌حال‌حاضر نمی‌توانم تأیید کنم».

حضور کشور‌های حوزه خلیج فارس در سطح بالا
اما در راستای تأکیدی که رئیسی در سخنرانی تنفیذش بر روابط با همسایگان داشت، به نظر می‌رسید شاهد حضور کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایه‌های جنوبی و غربی در سطح بالا خواهیم بود. برجسته‌تر از همه، عراق در سطح رئیس‌جمهور حاضر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در همان نشست در‌این‌باره گفته بود: «سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران در برنامه است و به احتمال زیاد ایشان برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهند آمد و در همین چارچوب سفری دو‌جانبه است».

وزرای خارجه قطر و عمان که دیروز در تهران بودند و دیدار با رئیس‌جمهور جدید ایران را نیز در برنامه داشتند، دیگر میهمانان تحلیف خواهند بود و دیگر کشور‌های منطقه از قبیل کویت و امارات نیز در همین زمینه با نمایندگان سطح بالا حضور خواهند داشت. ایران نیز سال گذشته بعد از فوت سلطان قابوس، حاکم عمان و در هنگام جانشینی او توسط سلطان هیثم، در سطح وزیر خارجه در مراسم حاضر شده بود.

نمایندگان از بیش از ۷۰ کشور و ۱۱ سازمان بین‌المللی می‌آیند
درباره تعداد کلی کشور‌ها و نمایندگان آن‌ها در این مراسم، پیش‌تر علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفته بود: «تاکنون ۷۰ میهمان خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور هشتم اعلام آمادگی کرده‌اند که تعداد آن‌ها به‌سرعت رو به افزایش است»؛ اما کمی بعد از او، سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه، آمار به‌روز‌شده میهمانان خارجی را اعلام کرد. موسوی گفت قرار است در مراسم تحلیف ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان حاضر شوند.

از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی هستند.

رؤسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D ۸ نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. همچنین نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان نیز برای حضور در مراسم تحلیف ابراز آمادگی کردند.

گزارش‌های این هفته رسانه‌ها حاکی از آن بود که رئیس مجلس صربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، حضور خود را به‌عنوان فرستاده «آلکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهور صربستان، در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران تأیید کرده است، روزنامه ایندیا تودی هند نیز نوشت دهلی‌نو دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب را پذیرفته است؛ اما هنوز مشخص نیست قرار است چه مقامی از هند در مراسم حضور داشته باشد.

علاوه‌بر‌این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در جریان سفر به سوریه اعلام کرده است که نخست‌وزیر سوریه برای حضور در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کند.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس البته تأکید کرد: «در برگزاری مراسم تحلیف، دستورالعمل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در‌این‌باره تمهیدات لازم را اندیشیده است».

او با اشاره به حضور میهمانان داخلی و دعوت از مقامات و مسئولان مختلف البته توضیح داد که محدودیت‌های کرونایی روی ترکیب میهمانان خارجی و داخلی تأثیر داشته است: «با توجه به تعداد بالای میهمانان خارجی و محدودیت‌های شرایط کرونا، تعداد کمتری میهمان داخلی نسبت به ادوار گذشته دعوت شده؛ بنابراین از کسانی که در ادوار گذشته به مراسم تحلیف دعوت می‌شدند و در این دوره امکان دعوت از آن‌ها را نداشتیم، عذرخواهی می‌کنیم».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین