کد خبر: ۷۲۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰

دوپینگ زنبورهای کارگر با کافئین!

طبق گفته محققان، زنبورهای کارگری که به سراغ گل‌های کافئین‌دار می‌روند و از این ماده مصرف می‌کنند، کارایی بیشتری در گرده افشانی دارند.
دوپینگ زنبورهای کارگر با کافئین!
آفتاب‌‌نیوز :

زنبورها گرده افشان‌های اصلی زمین هستند و وجودشان برای طبیعت حیاتی است، چرا که آنها هستند که سبزیجات و میوه‌های مورد علاقه ما را برای ما ممکن می‌سازند. اما زنبورها همیشه در مسیر درستی گرده افشانی نمی‌کنند و گاهی اوقات جاهایی گرده افشانی می‌کنند که برای انسان فایده‌ای ندارد.

به گزارش آی‌ای، اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که کافئین قادر است زنبورها را به کارگران سازنده‌تر و متمرکزتری تبدیل کند.

محققان در مطالعه خود آورده‌اند: در اینجا ما بررسی کردیم که آیا زنبورها می‌توانند آموزش ببینند تا منبع غذایی را با استفاده از بوی کافئین پیدا کنند یا خیر. به همین منظور ما آنها را در معرض ترکیب محلول قند و بوی مصنوعی و محلول قند کافئین‌دار و بوی مصنوعی قرار دادیم.

آنچه که محققان انجام دادند در واقع این بود که گروه خاصی از زنبورهای کارگر را در حالی که به آنها کافئین می‌دادند، در معرض بوی خاصی قرار دادند. محققان سپس دریافتند که این زنبورها وقتی پس از آن در مزرعه آزمایشگاهی رها می‌شوند، بیشتر به دنبال آن بو هستند.

به عبارت دیگر، کافئین به آنها کمک می‌کند تا در مسیر صحیح خود باقی بمانند.

"سارا آرنولد" اکولوژیست دانشگاه "گرینویچ" و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید که کافئین به زنبورها کمک زیادی می‌کند.

این اولین بار نیست که رابطه مثبتی بین زنبورها و کافئین پیدا می‌شود. در سال 2013 نیز یک مطالعه نشان داد که کافئین با افزایش حافظه پاداشی زنبورها، رفتار گرده افشانی آنها را تغییر می‌دهد.

البته تاثیر کافئین از لحاظ تولید عسل خبر خوبی برای زنبورها نیست، چرا که گرچه موجب می‌شود زنبورها سخت‌تر کار کنند، اما باعث می‌شود آنها در مورد کیفیت غذایی که جمع آوری می‌کنند، قضاوت نادرستی داشته باشند و در مجموع تولید کمتری داشته باشند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین