کد خبر: ۷۲۰۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری از امروز

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ از امروز آغاز شد.
آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری از امروز
آفتاب‌‌نیوز :

نتیجه اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت کارنامه از روز یک شنبه ۱۰ مرداد روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و تمامی داوطلبان نسبت به مشاهده کارنامه خود در سامانه اقدام کردند.

بر همین اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ۱۴۰۰ برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال حاوی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی) به تفکیک هر پنج گروه آزمایشی از روز سه شنبه ۱۲ مردادماه در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org منتشر شد.

طبق اعلام سازمان سنجش کشور انتخاب رشته کنکور سراسری کارشناسی برای تمامی داوطلبان رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه از امروز یعنی پنج شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و همه داوطلبانی که متقاضی ورود به دانشگاه هستند، می‌توانند نسبت به انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

انتخاب رشته برای همه متقاضیان (جهت انتخاب کدرشته محل‌های با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون») در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود.

داوطلبان باید کدرشته محل‌های انتخابی را به مدت پنج روز از روز امروز مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۴ لغایت روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۸ براساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی، کدرشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه خود ثبت کرده و نسبت به تکمیل فرم مذکور در مدت زمانی که در نظر گرفته شده است اقدام کنند.

پذیرش در کدرشته‌محل‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۴۰۰ برای متقاضیان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می‌شود که متقاضی می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

متقاضیانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده و غایب جلسه آزمون (در روز‌های چهارشنبه ۹ تیر تا شنبه ۱۲ تیر) بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

متقاضیانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند براساس اطلاعیه چهارشنبه ۱۳ مرداد، از روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند.

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کرده و هم در مرحله ثبت نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها کند، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

یک امکان مجزا برای مجاز نشده‌ها

متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی علاقه‌مند به رشته‌های با آزمون علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشده‌اند، در روز‌های ۳۱ مردادماه و اول و دوم شهریورماه در آزمون عملی شرکت کنند؛ به این دسته از داوطلبان اجازه انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم فقط در این رشته‌ها داده شده است.

امکان اعلام علاقه مندی به رشته‌های پیام نور و فرهنگیان

همچنین متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقه مندی نکرده اند، در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقه مندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دوره‌ها اقدام کنند.

متقاضیان علاقه‌مند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتی که مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته‌های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقه مندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان از طریق سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان (بخش خرید کارت اعتباری) نسبت به انتخاب رشته از این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری این دفترچه رشته‌های بدون آزمون را هم در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد و در پایان باید گفت که اطلاعات بیشتر درباره نحوه انتخاب رشته در پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین