کد خبر: ۷۲۰۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

جزئیات مراسم تحلیف و سوگند خوردن ابراهیم رئیسی در مجلس

ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر با ادای سوگند در مجلس، کار خود را در قوه مجریه آغاز خواهد کرد.
جزئیات مراسم تحلیف و سوگند خوردن ابراهیم رئیسی در مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران راس ساعت ۱۷ امروز امروز ۱۴ مرداد در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

سوگندنامه

در تعاریف مربوط به مراسم تحلیف آمده است؛ در این مراسم که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود رئیس جمهور منتخب طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.

رئیس جمهور در این مراسم در پیشگاه قرآن کریم سوگند می‌خورد که خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت کند و از هر گونه خودکامگی بپرهیزد.

مطابق این اصل قانونی مراسم باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتما رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند.

جزئیات مراسم

طبق روال مرسوم پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی مجلس و قرائت دستورکار، رییس مجلس ضمن خوشامدگویی سخنانی را ایراد خواهد کرد و در ادامه نیز رئیس قوه قضائیه به ایراد سخنانی می‌پردازد.

ادای سوگند رئیس‌جمهور در حضور رئیس قوه قضائیه بخش اصلی این مراسم خواهد بود که با امضای سوگندنامه از سوی رئیس جمهور و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان همراه خواهد شد.

برای حضور میهمانان خارجی در این مراسم، همانند سایر مراسمات تحلیف برنامه‌ریزی‌های مرسوم از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شد و از چند روز گذشته میهمانان عالی رتبه مراسم تحلیف سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور یک به یک و با استقبال مسئولین، وارد کشور شدند.

حضور ۱۱۵ مقام رسمی در مراسم تحلیف

طبق گفته سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند. سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی این را هم گفت که از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها، همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

تدابیر بهداشتی

با این حال بروز اپیدمی کرونا در یکی دو سال اخیر و دامنه دار شدن این بیماری در جهان مشکلاتی را در سطوح مختلف ارتباطی بین کشورها ایجاد کرده است که ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. این در حالی است که مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهور ایران هم تحت تدابیر بهداشتی برگزار شده و ستاد کرونای مجلس هم برای این مهم برنامه‌ریزی لازم را داشته است.

سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس، در همین زمینه می‌گوید: به طور طبیعی در شرایط فعلی تردد بین کشورها سطح پایینی دارد، اما به رغم این مسئله خوشبختانه میهمانان زبادی به این مراسم دعوت شده اند و ستاد کرونای مجلس هم تدابیر بهداشتی لازم را پیرو برگزاری این مراسم مدنظر داشته است.

۱۷۰ خبرنگار در مراسم تحلیف

موسوی با اشاره به تعداد خبرنگاران در این مراسم تاکید کرد: حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری مراسم تحلیف درخواست داشتند که به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که وجود داشت تنها توانستیم این تمهیدات و بستر لازم را برای حضور ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی فراهم کنیم.

محدودیت‌های تردیدی از کوچه و خیابان تا ایستگاه اتوبوس و مترو

البته در کنار این تدابیر مجلس محدودیت‌های تردد در پایتخت هنگام مراسم تحلیف رئیس جمهوری اجرا خواهد شد.

محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در همین زمینه گفته است: با توجه به مراسم تحلیف سیزدهمین ریاست جمهوری در روز پنجشنبه، تمام فرعی‌های منتهی به مجلس شورای اسلامی و تمامی محدوده‌های اعلامی از ساعت ۲۴ چهارشنبه مسدود می‌شود.

وی همچنین اذعان داشت که تمام کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان «مجاهدین»، حد فاصل خیابان «ایران تا مصطفی خمینی» کامل مسدود خواهد شد؛ و تردد در مسیر جایگزین این محدوده از طریق خیابان «دماوند و انقلاب» صورت خواهد گرفت.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین این را هم گفت که تردد اتوبوس‌های شرکت واحد در خطوط طول خیابان «جمهوری» و طول خیابان «مصطفی خمینی» وجود نخواهد داشت و مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با هماهنگی پلیس راهور تهران بزرگ از مسیرهای جایگزین استفاده خواهند کرد.

همچنین وی گفت که ایستگاه مترو «بهارستان» در روز پنج‌شنبه تعطیل خواهد بود و خدمات‌رسانی ندارد.

تمبر یادبود

همچنین در ادوار گذشته امضای تمبریادبود مراسم تحلیف و گرفتن عکس یادگاری مهمانان حاضر پس از پایان مراسم مرسوم بوده است که باید دید با توجه به شرایط ویژه کرونایی مجلس چه تدابیر برای این مسئله اندیشیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین