کد خبر: ۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸

دولت ارمنستان و بحران اپوزوسیون

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب-سید بهزاد اخلاقی: طی روزهای گذشته ایروان صحنه زد و خوردهای نیروهای امنیتی و مردم بوده است. هر روز بر تعداد قربانیان این درگیری ها افزوده می شود و لابی ارمنی در اتحادیه اروپا جلو هرگونه اظهار نظر مقامات این اتحادیه را در مقابل این خشونت ها گرفته است.

بیمارستان‌های ایروان مملو از زخمی های است که در درگیری های خیابانی با نیروهای امنیتی ارمنستان یا جان خود را از دست داده اند یا بستری شده و حالشان وخیم گزارش می شود.

طبق گفته منابع خبری روز گذشته 10 تن دیگر جان خود را از دست داده اند و تعداد قربانیان هفته جاری به حدود 20 گشته رسیده است. دولت ارمنستان با تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور اقدام به دستگیری گسترده سران اپوزسیون کرده است.

شاهدان عینی می گویند: در میادین شهر ایروان زره پوش و نظامیان مستقر شده اند. پلها، جاده ها و مراکز مهم دولتی بنا به اعلام وضعیت فوق العاده توسط گشتی های نظامی محافظت می شود. در شهر رژیم بازرسی مدارک تشدید شده و تجمع مردم ممنوع اعلام شده است.

تلویزیون های محلی دومین روز متوالی است که تصاویر خودروهای به آتش کشیده شده و ویترین های شکسته مغازه ها را نشان می دهد. میله های آهنی و تکه های میلگرد، بطری های "کوکتل مولوتوف" تسلیحاتی هستند که با کمک آنها تظاهر کنندگان با پلیس درگیر می شوند.

ایروان شهری که در آن همه چیز تحت کنترل است توسط مامورین امنیتی اداره می شود در این شهر حتی حکم بازداشت "مالخاسیان" نماینده حزب جمهوری خواه ارمنستان نیز صادر شده است که با مخالفت های مردم همراه بوده است. مالخاسیان محکوم به تحریک افکار عمومی تظاهر کنندگان و تلاش رای سرنگونی دولت است.

به نظر می رسد اینگونه اتهامات به دیگر رهبران اپوزیسیون وارد خواهد شد. احتمالا به همین دلیل است که فعالیت بسیاری از آنها در شرایط غیر قانونی قرار گرفته است.

"لئون تر-پطروسیان" رهبر اصلی اپوزیسیون و رییس جمهور اسبق ارمنستان چهارمین روز متوالی است که تحت بازداشت خانگی بسر می برد.

وی متفرق سازی تظاهر کنندگان در میدان تاتر شهر را چنین توصیف می کند که بدین ترتیب حکومت تلاش می کند بر دادگاه قانون اساسی که می توانست رای باطل بودن انتخابات ریاست جمهوری را صادر کند، فشار آورد. به اعتقاد تر-پطروسیان نتیجه تظاهرات میدان تاتر به این منجر شد که قضات دادگاه قصد داشتند خواسته های اپوزیسیون را مستند قبول کنند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نماینده خود را به ارمنستان اعزام کرده و "ایلکا کانروا" رییس این سازمان از حکومت ارمنستان درخواست کرد که بازداشت شدگان را آزاد کرده و جهت اجتناب از قربانی شدن تعداد دیگر از مردم دیالوگ با اپوزیسیون را آغاز نماید. وزارت امور خارجه آمریکا نیز درخواست مشابه ای به ارمنستان ارسال نموده است.

مردم در گوشه و کنار در خصوص این وقایع می گویند: کوچاریان (رییس جمهور کنونی) حکومت را با تانک حفظ نخواهد کرد و 20 روز دیگر همه چیز از اول آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین