کد خبر: ۷۲۰۸۴۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
پایان مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری

آنچه در مراسم تحلیف رئیسی گذشت؛ از غیبت برادران لاریجانی و احمدی‌نژاد تا وعده‌های رئیسی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهور، گفت: شنبه یا یکشنبه اسامی وزرای پیشنهادی برای وزرات خانه‌های دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلام داده خواهد شد.این مراسم با حضور ۲۶۵ نماینده برای برگزاری با حضور رییس قوه قضائیه، مقامات ارشد کشور و روسا و نمایندگان برخی کشورهای خارجی برگزار می‌شود. در این مراسم محمود احمدی نژاد، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور ندارند. مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری دقایقی پیش در مجلس پایان یافت.
آنچه در مراسم تحلیف رئیسی گذشت؛ از غیبت برادران لاریجانی و احمدی‌نژاد تا وعده‌های رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

میهمانان مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از دقایقی پیش در محل صحن علنی مجلس شورای اسلامی مستقر شدند. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ورودی مجلس از مهمانان استقبال می کند.

همچنین خبرنگاران و تصویربرداران که برای پوشش مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حضور دارند از دقایقی پیش وارد جایگاه تماشاچیان صحن علنی شدند. گروه موزیک ارتش در جایگاه تماشاچیان برای نواختن سرود ایران مستقر شد. پرچم کشورهای حاضر در مراسم در صحن علنی به چشم می‌خورد. جایگاه هیات رئیسه نیز به شکل پرچم ایران گل‌آرایی شده است.در حال حاضر و پیش از آغاز رسمی مراسم گروه سرودی در حال اجرای سرودهایی با مضمون «وطن» هستند.

آغاز مراسم تحلیف رئیسی| ورود میهمانان به مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-خیر مقدم و نطق رئیس مجلس شورای اسلامی

-سخنرانی رئیس قوه قضائیه

-انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور

-سخنرانی رئیس جمهور

-نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی

علی نیکزاد پیش از مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: رأس ساعت ۱۷ بعد از ظهر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد. پس از قرائت قرآن سخنرانی رئیس قوه مقننه را خواهیم داشت. سپس رئیس قوه قضائیه سخنرانی خواهند کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سپس سخنرانی تحلیف رئیس جمهور دولت سیزدهم آغاز می‌شود که سخنرانی سید ابراهیم رئیسی را به دنبال خواهد داشت. در پایان نیز رئیس قوه مقننه جلسه را جمع بندی خواهند کرد.

نماینده اردبیل در مجلس در مورد کابینه سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: احتمالا شنبه یا یکشنبه اسامی وزرای پیشنهادی برای وزرات خانه‌های دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلام داده خواهد شد. هفته آینده مجلس دو جلسه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه بیشتر ندارد. رئیس جمهور محترم قانونا دو هفته وقت دارد که اسامی را ارائه کنند اما قطعا زودتر این کار را انجام خواهند داد. تلاش مجلس این است که تا قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا جلسات سه شیفته تشکیل دهیم تا هر چه سریع‌تر صلاحیت اعضای دولت را به اتمام برسانیم.

آغاز مراسم تحلیف رئیسی| ورود میهمانان به مجلس

رئیسی وارد مجلس شد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم تحلیف خود وارد مجلس شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی قرار است در این مراسم و در حضور رییس قوه قضاییه رسما به عنوان رییس جمهور سوگند یاد کند.

در دقایق پیش همچنین حسن روحانی، رییس جمهور دولت دوازدهم به همراه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه و اسحاق جهانگیری وارد صحن علنی مجلس شدند.

در این مراسم اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان رییس‌جمهور و همچنین میهمانان و مقامهای ارشد کشورهای خارجی شرکت دارند.

رؤسای جمهور، نخست وزیران، رؤسای پارلمان‌ها، معاونین رئیس جمهور، معاونین نخست وزیر، معاونین پارلمان‌ها، وزرای خارجه، فرستادگان ویژه و عالیرتبه رؤسای کشورها، رؤسا و دبیران کل دفاتر و سازمانهای بین المللی و سفرای خارجی مقیم تهران، مقامات و شخصیت های خارجی شرکت کننده در این مراسم هستند.

عراق، فلسطین، لبنان، سودان، بحرین، یمن، بوسنی، ترکیه، روسیه، کرواسی، آرژانتین، کوبا، برزیل، ونزوئلا، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، سوریه، ترکیه، بروندی، پاکستان، صربستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مالزی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، بلاروس، ترکمنستان، زنگبار، گینه کوناکری، گینه بیسائو، بنین، نیجر، امارات، ایتالیا، قطر، نیجریه، سریلانکا، غنا، بنگلادش، کره جنوبی، توگو، شیلی، گرجستان، بورکینا فاسو، مالت، ایرلند، عمان، کویت، هند، بولیوی، نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، یونان، اندونزی، اردن، استرالیا، اسلوونی، اوگاندا، برونئی، تایلند، تونس، چین، دانمارک، رومانی، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، نیوزیلند، سیرالئون، سنگال، فنلاند، فیلیپین، قبرس، لهستان، کوبا، کره شمالی، هلند، مالی، مصر، ویتنام و همچنین واتیکان (فرستاده ویژه عالیجناب پاپ) از کشورهایی هستند که شخصیت‌های برجسته سیاسی و نمایندگان عالیرتبه آنها در این مراسم حضور دارند.

دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نماینده ویژه آقای جوزپ بورل، رئیس IPU، دبیرکل OPEC، دبیرکلAPA، دبیرکل PUIC، دبیرکل ALBA، دبیرکل ECO، دبیرکل سیکا (CICA)، دبیرکل اوپک گازی (GECF)، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در تهران و معاون دبیرکل D۸ رؤسا و مقامات سازمانهای بین المللی و منطقه ای هستند که برای حضور در مراسم تحلیف رئیسی به ایران سفر کرده‌اند.

عکس یادگاری مهمانان مراسم تحلیف با رئیسی

مهمانان مراسم تحلیف با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری گرفتند.

آغاز مراسم تحلیف رئیسی| ورود میهمانان به مجلس

رئیسی سوگند یاد کرد

سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، با حضور در مجلس شورای اسلامی و در آیینی که در آن روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم و جمعی از مقامهای ارشد کشوری و لشگری حضور داشتند، متن سوگندنامه را قرائت و امضا کرد.

متن سوگند به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

مراسم تحلیف رییسی پایان یافت

مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران در ساعت 18:24به کار خود پایان داد.

در این مراسم که از ساعت 17:150 امروز پنجشنبه در مجلس آغاز شد، پس از سخنرانی روسای قوای مقننه و قضاییه، سید ابراهیم رییسی برای پاسداری از اسلام، نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد و رسما اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس‌جمهوری ایراد کرد.

این مراسم با اعلام رییس مجلس پایان یافت.

به گفته وی جلسه بعدی مجلس یکشنبه 17 مرداد با دستور کار عادی مجلس خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
28
23
بعنوان یک ایرانی امیدوارم به حرفهایی که زد فقط عمل کند تا4سال دیگر مردم مایوس وسر خورده نشوند وباآرائ بیشتری مجددا انتخاب شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
12
67
به عنوان یک ایرانی امیدوارم رییس جمهور بعدی منتخب واقعی مردم باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
6
62
لاریجانی و احمدی نژاد تا دیروز محبوب و امروز مغضوب شدند چه زود دیر میشود جذب حداقلی و دفع حداکثری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
یعنی لاریجانی و احمدی نژاد حداکثری بودن ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
7
32
آنچه در مراسم تحلیف گفته شد تماما شعار بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین