کد خبر: ۷۲۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
زیر سایه پاندمی کرونا

حاشیه‌های مراسم تحلیف رئیسی

مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که پاندمی کرونا روی آن سایه انداخته بود.
حاشیه‌های مراسم تحلیف رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی که قرار بود ساعت ۱۷ امروز پنج‌شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود با حدود یک ربع تاخیر آغاز شد.

پیش از آغاز این مراسم و از ساعت ۱۴ امروز درهای مجلس شورای اسلامی به روی خبرنگاران باز شد. حدود ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این مراسم حضور داشتند؛ همچنین هیات‌های پارلمانی به تدریج وارد مجلس شدند.

راهروهای مجلس شورای اسلامی با فرش‌های قرمز پوشانده شده بود و علی‌رغم شرایط ویژه کرونا میزهای پذیرایی از میهمانان در راهروهای منتهی به صحن مجلس شورای اسلامی و همچنین جایگاه تماشاچیان وجود داشت. البته بسته‌های ماسک بهداشتی نیز روی میزها در دسترس میهمانان بود.

ساعاتی پیش از آغاز مراسم و در حالی که خبرنگاران به دنبال تماشای مسابقه کشتی حسن یزدانی در المپیک توکیو بودند برای دقایقی این مسابقه از مانیتور استقرار خبرنگاران پخش شد، اما با ورود گروه موزیک ارتش به جایگاه تماشاچیان پخش مستقیم مسابقه متوقف شد.

از حدود ساعت چهار و نیم درهای صحن علنی به روی میهمانان و خبرنگاران باز شد و میهمانان به تدریج در محل خود مستقر شدند. جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شکل پرچم ایران گل آرایی شده و پرچم کشورهای حاضر در این مراسم نیز در اطراف صحن به چشم می‌خورد.

همچنین پیش از آغاز رسمی مراسم گروه سرودی در حال اجرای سرودهایی با مضامین «وطن» بود و گروه تواشیح نوجوانان نیز قطعاتی را اجرا کرد.

در جایگاه خبرنگاران نیز برای رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا بین هر صندلی خبرنگاران دو صندلی فاصله گذاشته شده بود.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در ورودی صحن به میهمانان خوشامد می‌گفت. وی تقریبا با همه میهمانان حاضر در مراسم مصافحه کرد. همچنین در زمان ورود روحانی و جهانگیری به مجلس شورای اسلامی، قالیباف دقایقی آنها را مشایعت کرد.

روحانی، محسنی اژه‌ای و جهانگیری به همراه یکدیگر وارد صحن مجلس شدند.

ناطق نوری، حداد عادل، آیت‌الله جنتی و جمعی دیگر از مقامات کشوری و لشگری و همچنین هیات‌های خارجی در این مراسم حضور داشتند. بالاترین مقامات شرکت کننده در این مراسم اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و برهم صالح رییس جمهور عراق بودند.

علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسبق از غایبان مراسم بودند.

قالیباف در سخنرانی آغازین خود به محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و آملی لاریجانی رییس مجمع نشخیص مصلحت نظام نیز خیرمقدم گفت.

همچنین سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس با لباس غیرنظامی در مراسم حاضر شد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی خواستار استقرار میهمانان شد تا مراسم آغاز شود.

پیش از آغاز رسمی مراسم حاجی عضو هیات رئیسه چند بار با حضور در پشت تریبون به میهمانان و نمایندگان حاضر تذکر داد و از آنها خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند و وضعیت کرونا را مدنظر داشته باشند؛ با این حال، تجمع میهمانان و ازدحام آن ها برای معاشرت با یکدیگر قابل توجه بود.

علاوه بر صندلی‌های معمول مجلس شورای اسلامی که محل استقرار نمایندگان است سه ردیف صندلی جلوی صندلی‌های سبز مجلس و دو ردیف در اطراف و یک ردیف در انتها اضافه شده بود اما تا دقایقی پیش از شروع مراسم همچنان به تعداد این صندلی‌ها افزوده می‌شد.

درست پیش از شروع مراسم رئیسی با همراهی قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد صحنی علنی شد و حاضرین صلوات فرستادند.

حدود ساعت ۱۷:۱۵ و با نواختن سرود ایران مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری رسما آغاز شد و زنگ آغاز مجلس شورای اسلامی توسط قالیباف به صدا درآمد. رئیس مجلس تعداد نمایندگان حاضر در مجلس را ۲۶۵ نفر عنوان کرد.

در ادامه حاجی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار مجلس را قرائت کرد و گفت که تلاوت قرآن، خیرمقدم و بیانات رئیس مجلس، بیانات رئیس قوه قضاییه، انجام مراسم تحلیف، بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دستور مراسم تحلیف قرار دارد.

در ادامه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامدگویی به میهمانان در سخنانی ابراز امیدواری کرد که دوره جدید مدیریتی کشور به دوره کارآمدی و پاسخگویی تبدیل شود و تمرکز بر کارآمدی اصل قرار گیرد.

او همچنین گفت که مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌داند تمامی ظرفیت‌های کارشناسی را برای تدوین و تنظیم کوتاه مدت و برنامه پنج ساله هفتم به کار گیرد.

در ادامه محسنی اژه‌ای در سخنانی از حضور مردم پای صندوق‌های رای علی‌رغم تلاش دشمنان تشکر کرد و از کسانی که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری خدمت صادقانه به نظام و مردم داشتند قدردانی کرد.

رئیسی در ادامه در حضور رئیس قوه قضاییه براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برای خواستاری از قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی سوگند یاد کرد. در ادامه متن سوگندنامه به امضای روسای سه قوه و دبیر شورای نگهبان رسید.

رئیسی در اولین سخنرانی رسمی خود به عنوان رئیس جمهور سیزدهم گفت در کنار مظلومان از آفریقا تا سوریه خواهیم ایستاد. دولت خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت و همچنین گفت که او خادم همه جمهور و بیش از ۸۰ میلیون نفر از مردم ایران خواهد بود که این سخنان وی مورد استقبال حضار قرار گرفت و در واکنش به این اظهارات حاضرین با صدای بلند احسنت گفتند.

قالیباف نیز در بخش پایانی این مراسم در اظهاراتی با اشاره به فرصت دو هفته‌ای دولت برای معرفی کابینه گفت که علی‌رغم وجود این فرصت قانونی با توجه به تاکید رهبری قرار است در ابتدای هفته آینده اعضای کابینه معرفی شوند.

در نهایت قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و گفت که جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ۱۷ مردادماه برگزار خواهد شد.

با پایان این مراسم میهمانان صندلی‌های خود را ترک کردند و مجددا ازدحام چشم‌گیری در هنگام خروج میهمانان ایجاد شد و تعداد زیادی از میهمانان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اطراف رئیس جمهور جدید حلقه زدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین