کد خبر: ۷۲۰۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸

سی‌ان‌ان: امیدها برای احیای برجام کمرنگ شده

یک رسانه آمریکایی می‌گوید وعده دولت آمریکا برای گسترده‌تر کردن توافق کمکی به چشم‌اندازها برای پیشرفت مذاکرات هسته‌ای وین نکرده است.
سی‌ان‌ان: امیدها برای احیای برجام کمرنگ شده
آفتاب‌‌نیوز :

یک رسانه آمریکایی شامگاه جمعه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی مطلع مدعی شده امیدهای مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام کمرنگ‌تر شده است.

وبگاه شبکه خبری سی.ان‌.ان با اشاره به آغاز به کار دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در ایران به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است: «ما هنوز نمی‌دانیم رئیسی برای آمدن به مذاکرات می‌خواهد آدم‌های خودش را منصوب کند یا اینکه تیم جدیدی روی کار بیاورد.»

سی‌ان‌ان نوشته یک نگرانی در میان مذاکره‌کنندگان این است که اگر رئیس‌جمهور جدید ایران از عملکرد دولت قبلی در مذاکرات چندان رضایت نداشته باشد ممکن است با «انتظارات غیرواقع‌بینانه» به گفت‌وگوها پای گذاشته و پیشرفت‌های حاصل‌شده را به عقب برگرداند.

مقام آمریکایی گفت: «ما به عنوان یک گروه به ایرانی‌ها درباره اینکه چه چیزی می‌توانیم بدهیم و چه چیزی نه، بسیار روشن صحبت کرده‌ایم. تیم روحانی این را درک می‌کرد... باید ببینیم آیا تیم رئیسی هم آن را درک می‌کند یا نه و اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده عوض می‌شود یا خیر.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

سی‌ان‌ان هم تأیید کرده که این موضوع یکی از موانع پیشرفت در مذاکرات وین بوده است. این رسانه نوشته برای ایرانی‌ها یک مسئله مهم تضمین‌ها است. یک مقام آمریکایی گفت: «تهران می‌خواهد مطمئن شود وقتی که توافق را کاملاً اجرا می‌کنند سر و کله ترامپ دومی پیدا نمی‌شود.»

سی‌ان‌ان نوشته آمریکایی‌ها گفته‌اند قادر به ارائه ضمانت درباره اقداماتی که دولت بعدی آمریکا انجام خواهد داد نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین