کد خبر: ۷۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

بیانیه اروپا علیه ایران درباره حمله به نفکتش مرسر استریت

اروپا حمله به نفکتش «مرسر استریت» را رسما محکوم و آن را به ایران منسوب کرد
بیانیه اروپا علیه ایران درباره حمله به نفکتش مرسر استریت
آفتاب‌‌نیوز :

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای حمله روز ۲۹ ژوئیه به کشتی «مرسر استریت» را در آب‌های دریای عمان به‌شدت محکوم و مدعی شد که تمامی شواهد آشکارا به دست‌داشتن ایران در این حمله اشاره می‌کند.

مقامات ایران بارها این ادعاها را رد کرده اند و نسبت به هرگونه اقدام علیه کشورمان هشدار داده‌اند.

در بیانیه دفتر نمایندگی ارشد اتحادیه اروپا آمده است که «این حمله که در آن یک شهروند رومانی و یک شهروند بریتانیا کشته شدند هیچگونه توجیهی ندارد.»

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند که «چنین رفتار بی‌ملاحظه و یک‌جانبه‌ای علیه قانون بین‌الملل و تهدید صلح جهانی پذیرفتنی نیست و باید متوقف شود.»

نویسندگان این بیانیه در پایان از طرف‌های درگیر خواسته‌اند برای توسعه صلح و ثبات در منطقه نقش سازنده ایفا کنند و خاطرنشان کرده‌اند که اتحادیه اروپا در این رابطه «به تلاش منسجم دیپلماتیک برای رسیدن به راه‌حل‌‌های مناسب و مؤثر از طریق گفتگو ادامه می‌دهد.»

حمله به کشتی مرسر استریت پیش از این از سوی مقامات اتحادیه اروپا بدون اشاره به نام ایران و بدون صدور بیانیه رسمی محکوم شده بود.

نفتکش مرسر استریت متعلق به ایل اوفر، تاجر اسرائیلی که با پرچم لیبریا از تانزانیا به‌سوی امارات در حرکت بود، روز ۲۹ ژوئیه در آب‌های دریای عمان مورد حمله پهپادی قرار گرفت و یک نگهبان بریتانیایی و یک خدمهٔ رومانیایی آن جان باختند.

آمریکا، بریتانیا و اسرائیل پیش از این ایران را عامل این حمله برشمرده و خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور شده‌ بودند. ایالات متحده همچنین پیشتر اعلام کرد که به این اقدام ایران «پاسخی جمعی» داده خواهد شد. مقامات ایران هر گونه دخالت این کشور را در حمله اخیر تکذیب کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین