عصر امروز، پروازی از مبدا کشور امارات متحده عربی و فرودگاه دبی به مقصد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران آغاز شد که در زمانی بسیار کوتاه، به نقطه پایان رسید؛ پایانی از جنس نقص فنی جدی در هواپیما که خلبان شرکت هواپیمایی ایران ایرتور» را مجاب به بازگشت به فرودگاه دبی کرد.
آن گونه که خبر میرسد، دلیل این بازگشت سریع پرواز B۹۹۷۲۰، نقص فنی در موتور ایرباس A۳۰۰ این شرکت بوده که ساعاتی قبل از تهران عازم آن سوی خلیج فارس شده بود و حالا در برگشت به وطن، از شرایط پرواز خارج شده است. نقصی که موجبات وحشت مسافران این پرواز را به دنبال داشت تا جایی که با فرود این پرنده، مقدمات شکل گیری تشنج در هواپیما فراهم آید.
ماجرا از این قرار است که بعد از فرود در دبی، خدمه هواپیما اقدام به تخلیه مسافران وحشت زده نکرده و ترجیح دادند که همه را در صندلی هایشان چشم انتظار رفع نقص هواپیما نگه دارند. موضوعی که برای برخی مسافران بدحال و انبوه مسافران نگران و هراسان قابل قبول نبود و به دنبال آن، درگیریهایی در هواپیما شکل گرفت که خیلی زود ابعادش از هواپیما فراتر رفت!
درگیری در پرواز و گزارش آن به پلیس امارات، آنها را مجاب به دخالت میکند تا جایی که با دخالت پلیس فرودگاه، درهای هواپیما حدود یک ساعت بعد از فرود پرنده، باز میشود و مسافران را به سالن انتظار هدایت میکنند. مسافرانی که هنوز منتظر هستند تا تکلیف شان مشخص شود، در حالی که نه به ایشان توضیح داده شده که نقص فنی چه بوده و نه اطلاعی از باقی مسائل دارند!
نکته قابل تامل اما، عدم اطلاع رسانی در خصوص این پرواز و مشکلاتی حین آن پیش آمده است تا جایی که تماس با دفتر شرکت ایران ایرتور و برخی دیگر از مراجع مرتبط در کشورمان در این خصوص هم راه به جایی نمیبرد و پاسخها محدود به «این پرواز تاخیر دارد» و «از علت تاخیر بی اطلاعیم» است، بی آنکه از نقص فنی و بازگشت هواپیما به فرودگاه پس از پرواز اشارهای شود یا دلیل ممانعت کادر پرواز از خروج مسافران هراسان که زمینه ساز شکل گیری تشنج در پرواز بوده، سخنی به میان آید.
من بارها مسافران سرگردان رو دیدم که باخطوط هواپیمایی ایران از دبی یا استامبول قصد بازگشت به کشور داستند. خطوط هوایی هیچ کشوری این رفتار رو با مسافرانش نداره که حداقل یک جواب ساده و یا پیگیری انجام نده