کد خبر: ۷۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۰

آیا ایران و عراق محور شرارت جدیدی را تشکیل می دهند؟

آفتاب‌‌نیوز : اکنون معلوم نیست که بوش از دیدار جعفری با رئیس جمهوری جدید ایران و گفتگو درباره روابط اقتصادی چه احساسی دارد. مطمئنا بوش شگفت زده نیست زیرا می داند که جعفری به همراه بسیاری از رهبران سیاسی کنونی عراق در دهه 80 در ایران پناه گرفته بودند زیرا در آن زمان آمریکا در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان از حکومت صدام حمایت می کرد.

بوش هم چنین می داند که در همان برهه زمانی احمدی نژاد، رئیس جمهوری جدید ایران در حال فعالیت برای سازماندهی انقلاب اسلامی سال 1979 بود و ابراهیم جعفری سعی داشت دولت صدام حسین را سرنگون کند و دولتی شیعه را در عراق جایگزین آن سازد. 

رئیس جمهوری آمریکا یا مشاوران وی از چنین وقایع تاریخی کاملا آگاه هستند از این رو دولت او برگزاری انتخابات را در عراق به مدت دو سال پس از سقوط صدام به تعویق انداخت. 

اکنون دولت جدید عراق راه خود را در پیش گرفته است و اثبات کرده که منافع این کشور متفاوت از منافع آمریکا است. به رغم هشت سال جنگ ایران و عراق که صدام حسین آغازگر آن بوده و از حمایت آمریکا نیز برخوردار بود، ایران بهترین دولت و همسایه فعلی عراق بوده و خواستار صلح و دموکراسی در این کشور است. 

با وجود هشدارهای واشنگتن به ایران در مورد دخالت در امور عراق، ‌وزیر دفاع عراق اعلام کرد که هیچ کس نمی تواند نوع روابط این کشور را با کشورهای دیگر تعیین کند.
باید دید که تاثیر این امر در دولت بوش چه خواهد بود. شاید ایران و عراق محور شرارت جدیدی را در نظر آمریکا تشکیل دهند!


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین