کد خبر: ۷۲۱۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

ناوگان حمل و نقل کرونا!

به لحاظ شیوع بیماری کرونا به مانند اکثر نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار دارد، اما ظاهر شهر چیز دیگری می گوید، گویا شرایط، سفید و عادی است، مردم زندگی عادی خود را در پیش گرفته اند، اغلب ماسک نمی زنند و رعایت فاصله اجتماعی هم دیگر معنایی ندارد.
ناوگان حمل و نقل کرونا!
آفتاب‌‌نیوز :

اوایل شیوع کرونا نگرانی را می شد در چهره مردم دید، همه به دنبال ماسک و الکل بودند، به یکدیگر تذکر می‌دادند که مراقبت باشید، فاصله را رعایت کنید و ماسک بزنید، اما امروز بعد از گذشت حدود ۵۴۰ روز از آن روزها به شهر که نگاه می‌کنی، گویی کرونایی در کار نیست، همه در رفت و آمد و خرید و گشت و گذارند و سوال اینجاست که نکند کرونا رفته و ما خبر نداریم.

قطعا نمی توان زندگی را تعطیل کرد، اما باید زندگی کردن با کرونا را یاد گرفت، شرایط قرمز است، اما تاکسی‌ها چهار مسافر سوار می‌کنند، صندلی های اتوبوس‌ها پر است و بعضا در ساعات شب هم جای خالی در اتوبوس ها نیست، آنها هم که صندلی گیرشان نیامده در فضای بین صندلی ها ایستاده اند و این وضعیت هر روز همه اتوبوس هاست.

طبق پروتکل‌های بهداشتی شرایط قرمز، تاکسی‌ها باید دو مسافر در صندلی عقب سوار کنند و برای اینکه متضرر نشوند، قدری کرایه‌های تاکسی افزایش یافت تا با حذف یک مسافر، رانندگان به لحاظ مالی زیان نبینند، اما این روزها نه تنها دو نفر سوار نمی کنند، بلکه سه نفر سوار می کنند و همان کرایه افزایش یافته را هم از مسافر طلب می کنند.

رانندگان اتوبوس که کم مانده در برخی ساعات مسافر را روی سقف سوار کنند، نیز دغدغه‌ای درخصوص شرایط قرمز ندارند و تا جایی که راه بدهد مسافر سوار می کنند، در حالی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی بویژه در فضاهای بسته عمومی مثل اتوبوس همواره تذکر داده شده است، اما مسافران به راحتی کنار هم می‌نشینند. البته بخش عمده ای از این وضعیت محصول بی تفاوتی مردم و عادی انگاری کروناست، آنها از کنار ویروسی که بدون اغراق می توان گفت، وحشی شده ساده می‌گذرند.

آنها می گویند چاره ای جز تردد با اتوبوس ندارند و اشکال از اتوبوسرانی است که تعدادی از اتوبوس ها را در برخی خطوط کاهش داده! و همین امر باعث شلوغی اتوبوس ها شده است.

البته بخشی از این وضعیت هم به بی تفاوتی راننده بازمی گردد که نگرانی نسبت به سوار کردن مسافران بیشمار و نشستن و ایستادن آنها کنار هم ندارد و حتی در برخی موارد علامت نشستن ممنوع هم روی صندلی‌ها دیده نمی شود که حداقل به صورت غیرمستقیم به یاد مردم بیاورد که کرونا هنوز هم بین ماست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افت شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف و مردم، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به رقمی حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد رسیده و در استان مرکزی نیز این میزان حدود ۴۴ درصد است.

دکتر علی علیمحمدی تصریح کرد: بارها در جلسات ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی تاکید و مصوب شد که شهرداری اراک با کمک فرمانداری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر با جدیت ورود کند، ولی متاسفانه بخشی از شرایط موجود حاصل عملکرد مسئولان است در حالی که لازم است که شرایط قرمز کرونایی دغدغه مندانه تر تحت کنترل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از آنچه امروز شاهدیم نیز به بی تفاوتی و عادی‌انگاری مردم باز می‌گردد، افزود: متاسفانه مردم نسبت به شرایط خطرناک موجود کم توجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ نکته قابل توجه که در روزهای اخیر در روند کاری اتوبوس‌های شهر اراک دیده شده، غیرفعال شدن فراکارت‌هاست که باعث شده مردم کرایه اتوبوس را نقدا پرداخت کنند! در واقع در این شرایط قرمز کرونایی همه چیز دست به دست داده است که هم تجمعات بیشتر شکل گیرد و هم پول نقد که عامل مهم انتقال بیماری هاست در یکی از شلوغ ترین وسایل حمل و نقل شهری دست به دست شود و کرونا را دست به دست کند.

سرپرست سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری اراک در خصوص وضعیت فعلی تاکسی ها و اتوبوس‌های این شهر به ایسنا گفت: اینکه پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی اراک رعایت نمی شود درست نیست، اخیرا کارشناسان مرکز بهداشت از ناوگان حمل و نقل عمومی بازدید داشتند و پس از بررسی اعلام کردند که مشکلی از حیث عدم رعایت پروتکل ها نیست و اتوبوس‌ها همچنان هرشب گندزدایی و ضدعفونی می‌شوند.

رضا عزیزمحمدی تصریح کرد: تعداد اتوبوس ها نیز در سطح شهر کم نشده است و حتی اخیرا هفت تا هشت دستگاه به ناوگان اضافه شده و با بهسازی ناوگان که در حال انجام است تا مهرماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه می‌شود تا در صورت بازگشایی مدارس مشکلی در تردد بروز نکند.

وی در خصوص شلوغی بیش از حد برخی اتوبوس‌ها در ساعاتی از روز و شب اظهار کرد: در برخی ساعات پیک شبانه به شکل محدود، شاهد شلوغی اتوبوس ها هستیم و البته کاری نمی توانیم کنیم، نمی توان جلوی مردم را گرفت تا سوار نشوند و قطعا برخورد این چنینی واکنش مردم را نیز به همراه خواهد داشت ولی امیدواریم با افزایش تعداد اتوبوس‌ها این مسئله رفع شود.

عزیزمحمدی در خصوص قطع بودن سیستم فراکارت اتوبوس‌ها نیز بیان کرد: فعالیت این سیستم حاصل همکاری و قرارداد یک شرکت با شهرداری اراک بوده است که فعلا این قرارداد به مشکل برخورده و در مرحله داوری قرارداد قرار داریم، البته کارت‌هایی که تا پایان ماه شارژ دارند قابل استفاده هستند.

وی با اشاره به پیگیری سازمان به جهت راه‌اندازی یک سیستم هوشمند در ناوگان حمل و نقل شهر اراک که شامل کارت پول هم می‌شود، گفت: این سیستم در مسیر انجام مراحل قانونی است و به زودی مناقصه آن برگزار می شود تا خدمات گسترده‌تری به مسافران ناوگان ارائه شود.

سرپرست سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری اراک در خصوص وضعیت تاکسی‌ها تصریح کرد: بازرسان مرکز بهداشت و مسئولان کنترل خط به صورت مستمر از وضعیت تاکسی‌ها بازدید دارند، اما اگر تخلفی از سوی راننده‌ای صورت می‌گیرد شهروندان حتما کد تاکسی را به مسئول کنترل خط یا ایستگاه‌های بازرسی فعال در سطح شهر ارائه کنند و مطمئن باشند که حتما شکایات مورد بررسی قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

عزیزمحمدی تاکید کرد: مسلما فعالیت ها و اقدامات بدون عیب و نقص نیستند و گاهی اتفاقاتی خارج از کنترل رخ می‌دهد، اما نزدیک به ۹۰ درصد خطوط تاکسی در اراک فاقد مشکل هستند و پروتکل‌ها را رعایت می کنند ولی در صورت وجود شکایت با اعلام آن به مسئول کنترل خط، قطعا رسیدگی لازم انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، قطعا برای کنترل کرونا همکاری بی قید و شرط مردم لازم است و باید هشدارهای جدی برای سلامت مردم داد، اما زمانی که مردم مسئولانه رفتار نمی‌کنند، این مسئولین هستند که باید از اهرم‌های بازدارنده استفاده کنند، شاید ممانعت از سوار شدن بیش از حد مردم به اتوبوس‌ها واکنش‌هایی به همراه داشته باشد، اما قطعا اگر توجیه لازم صورت گیرد یا تعداد اتوبوس‌های سطح شهر افزایش و زمان انتظار کاهش یابد، واکنش خاصی از سوی مردم رخ نمی‌دهد. اگر با تاکسی‌های سطح شهر مثل تاکسی های ابتدای خیابان محسنی که در همین لحظه سه مسافر در صندلی عقب سوار می‌کنند، برخورد شود و از این تخلف آشکار چشم پوشی نشود قطعا می‌توان سروسامانی به این وضعیت آشفته ناوگان حمل و نقل مسافر شهر اراک و وضعیت قرمز کرونایی داد.

مسافران در مقابل اعتراض به سوار شدن چهار مسافر در تاکسی های اراک این پاسخ را از راننده می شنوند " کرایه نفر چهارم را حساب کن، تا سوار نکنم!" در حالی که براساس مصوبه موجود، در حال حاضر هم مسافران این اضافه هزینه را پرداخت می کنند، اما باز هم باید جمع تر بنشینند تا نفر چهارم هم سوار شود، در واقع معلوم نیست در شرایط موجود، تکلیف اضافه پرداخت مسافران که همچنان به امید خلوت تر شدن تاکسی ها انجام می شود چه می شود و در این میان، کرونا هم که همچنان مسافر مجانی تاکسی ها و اتوبوس هاست!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین