کد خبر: ۷۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

آیا دلتا پایان همه‌گیری خواهد بود؟

در حال حاضر، این سوال مطرح شده است که چگونه این همه‌گیری در بقیه سال جاری و سال آینده ادامه خواهد داشت؟ در تلاش برای درک این موضوع باید نکات مهمی در مورد بیولوژی ویروس کرونا و تعامل آن با میزبان را دریابیم.
آیا دلتا پایان همه‌گیری خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از نیوز، پل هانتر، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه نوریچ انگلستان اظهار کرد: سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث بیماری کووید می‌شود، از بین نمی‌رود و مانند سایر ویروس‌های کرونا احتمالا همه ما را به‌صورت مکرر در طول زندگی آلوده خواهد کرد (احتمالا هر پنج سال یک‌بار).

البته واکسن‌ها این مسیر را دگرگون خواهند کرد هرچند با گذشت زمان میزان محافظت واکسن در برابر ویروس کاهش می‌یابد (اما همچنان در برابر بستری شدن و مرگ محافظت ایجاد می‌کند).

شایان‌ذکر است، ایمنی جمعی هرگز اتفاق نمی‌افتد اما به تعادل قابل کنترل بین ایمنی و عفونت‌ها خواهیم رسید.

کووید یک بیماری متفاوت خواهد بود. طی چند سال، اکثر قریب به اتفاق عفونت‌ها بدون علامت یا بیماری خفیف شامل بینی و گلو درد خواهند بود. به عبارت دیگر مانند سایر ویروس‌های کرونا به سادگی عاملی برای سرماخوردگی خواهد شد.

در واقع با بررسی علائم برنامه Zoe Covid مشخص شد، در حال حاضر علائم بسیار آشنا شده‌اند همان‌طور که در نوع دلتا به صورت گلودرد و آبریزش بینی ظاهر شده است.

کروناویروس‌های دیگر فصلی هستند و در زمستان به اوج خود می‌رسند. می‌توان انتظار داشت که این ویروس نیز همین مسیر را طی کند بنابراین امسال شاهد افزایش ابتلا در زمستان و ادامه آن در سال‌ها و دهه‌های آینده خواهیم بود اما با مرگ‌ومیر کمتر و کمتر.

در اواخر امسال، سومین واکسن کرونایی که به افراد آسیب‌پذیر ارائه شود همراه با واکسن آنفلوآنزا خواهد بود چون برای کاهش بیماری و محافظت از سلامت ملی (NHS ) ضروری است. با توجه به پاسخ ایمنی بیشتر ناشی از واکسن‌های mRNA، پیشنهادات اخیر مبنی بر این است، افرادی که در فصل بهار واکسن آسترازنکا دریافت کردند برای ایمنی بیشتر باید دوز سوم فایزر یا مدرنا دریافت کنند.

آیا سویه‌های جدید مانع بازگشت به حالت عادی خواهند شد؟

سویه قبلی موجب قرنطینه پنج ماهه در کریسمس گذشته شد، زمانی که واکسن‌ها عرضه شدند. انواع جدید به دلیل عفونی بودن بیشتر یا فرار از مصونیت باعث ایجاد مشکل می‌شوند با این حال، دلایل منطقی وجود دارد که معتقد باشیم نوع دلتا ممکن است نقطه پایانی ویروس باشد.

هانتر توضیح داد: وقتی ویروسی جهش می‌کند فوری به میزبان حمله نمی‌کند. ویروس کلید و میزبان آن قفل است. پس از جهش، تکامل ویروس بسیار سریع رخ می‌دهد تا زمانی که یکی از انواع بهترین گزینه‌ها بین کلید و قفل شود سپس بهترین نوع غالب می‌شود و تکامل به‌طور چشمگیری کند می‌شود. در حالی که ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که دلتا واقعا بهترین گزینه است مطمئنا نزدیک به بهترین گزینه به‌نظر می‌رسد و شکی نیست که شاهد افزایش مشابهی در نسخه دیگر باشیم.

همان‌طور که در مورد سایر ویروس‌های کرونا مشاهده کردیم جهش‌های بیشتری ایجاد می‌شود که ایمنی ایجاد شده کمتر می‌تواند ویروس را کنترل کند اما هر جهش به خودی خود برای فرار کامل از ایمنی قبلی یا واکسن‌ها کافی نیست و حفاظت قابل‌توجهی همچنان باقی خواهد ماند.

وی گفت: «بدترین بیماری همه‌گیر حداقل در انگلستان پشت سر ما قرار گرفته است اما ضروری است که دوزهای واکسن تقویت کننده ارائه شود. اگر این امر خوب پیش برود، بعید است که دوباره به محدودیت‌های طولانی‌مدت نیاز داشته باشیم. ما در موقعیت خوبی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قرار داریم و روزها و سال‌های خوبی در انتظار انگلستان است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین