کد خبر: ۷۲۱۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

غذا‌هایی که کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند

برخی از افراد به دلیل حساسیت نمی‌توانند شیر بنوشند و هضم آن برایشان دشوار است، بنابراین به دنبال منابع دیگری برای تامین کلسیم هستند.
غذا‌هایی که کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از وب سایت پزشکی"Healthshots"، کلسیم برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، ارسال و دریافت سیگنال‌های عصبی، انقباض ماهیچه ها، ترشح هورمون ها، جلوگیری از لخته شدن خون و حفظ ضربان قلب طبیعی عمل مؤثر است.

محصولات لبنی یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم هستند اما کارشناسان معتقدند که وقتی از حساسیت به شیر رنج می‌برید، بسیاری از منابع دیگر را می‌توان با این محصولات جایگزین کرد، مانند:

۱- جو دوسر: نصف فنجان جو دوسر حاوی بیش از ۲۰۰ میلی گرم کلسیم است که برای کاهش وزن ایده آل است.

۲- دانه‌های چیا: دانه‌های چیا را می‌توان به اسموتی یا ماست اضافه کرد. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی ۱۷۹ میلی گرم کلسیم است.

۳- شیر سویا: شیر سویا جایگزین سالم تری است؛ زیرا شیر سویا دستکم ۵۰۰ میلی گرم کلسیم در هر وعده دارد.

۴- توفو: توفو یا کشک لوبیا حاوی مقدار کمی کلسیم است اما منبع خوبی از پروتئین و هر ۹ اسید آمینه ضروری است.

۵- تخمه آفتابگردان: یک فنجان تخمه آفتابگردان حاوی ۱۰۹ میلی گرم کلسیم و سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و آنتی اکسیدان‌هاست.

۶- کلم بروکلی: کلم بروکلی سزاوار توجه است؛ زیرا سرشار از کلسیم، فیبر، پروتئین، آهن، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم و همچنین ویتامین‌های A، C، E، K و گروه B و اسید فولیک است.

۷- پرتقال: کارشناسان پرتقال را یکی از غنی‌ترین میوه‌ها می‌دانند؛ زیرا یک پرتقال ۱۵۰ گرم حاوی حدود ۶۰ میلی گرم کلسیم است.

۸- شلغم: ۲ فنجان کلم پیچ حاوی ۱۸۰ میلی گرم کلسیم و سرشار از ویتامین C و K، اسید فولیک و منگنز است.

۹- لوبیا: لوبیا قدرت کلسیم را افزایش می‌دهد. یک فنجان لوبیا سفید حاوی ۱۹۱ میلی گرم کلسیم است و این بیش از نصف فنجان شیر است که ۱۴۹ میلی گرم کلسیم دارد.

۱۰- ویتامین D: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم به همراه ویتامین D دارای مزایایی فراتر از سلامت استخوان است؛ به گونه‌ای که در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا محافظت می‌کند. ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را جذب و ذخیره کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین