کد خبر: ۷۲۱۶۳۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
مشهد، در صدر بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی

پروتکل بی پروتکل!

نمایندگان مجلس هم به هنجارشکنی‌های بهداشتی در مشهد معترض شدند/سازمان تبلیغات اسلامی به برگزارکنندگان مراسمی در تهران تذکر داد
پروتکل بی پروتکل!
آفتاب‌‌نیوز :

انتشار ویدیویی از برگزاری هنجارشکنانه یک مراسم ایام محرم در شهر مشهد در شامگاه ۱۸ مرداد سال جاری، بازتاب‌های فراوانی داشت.

ویدیویی که روز سه‌شنبه از مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) «هیات علمدار مشهد الرضا» در کانال تلگرامی این هیات پخش شد، نشان می‌داد که صد‌ها مرد عزادار در حسینیه حضرت زینب (س) واقع در چهارراه شهید شیرودی مشهد، بدون پیراهن، بدون ماسک، نزدیک به یکدیگر مشغول عزاداری و همراهی با سخنران و مداحان این مراسم؛ شیخ مهدی شریف، حاج مهدی اکبری و حاج سعید قانع بودند.

بنا به اطلاعاتی که خبرنگار کسب کرده، این مراسم چند ساعت پس از تماس تلفنی رییس‌جمهوری با استاندار خراسان به منظور دریافت آخرین گزارش از شیوع بیماری در استان خراسان رضوی و شهر مشهد و صدور دستورات جدید و تاکید بر ضرورت محدودیت‌های بیشتر برای کنترل بیماری برگزار شده است. به دنبال انتشار این ویدیو، خبرگزاری صدا و سیما هم تصویری تار از این مراسم پخش کرد و علیرضا رییسی؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در گفت‌وگوی زنده با خبرنگار این شبکه تلویزیونی و سراسری، مشهد را صدرنشین هنجارشکنی‌های بهداشتی کشور معرفی کرد. علیرضا رییسی در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «شهر مشهد نمونه‌ای از کم‌توجهی به مقابله با بیماری کروناست چنانکه در حال حاضر، با وجود شلوغی بسیار زیاد بیمارستان‌های مشهد از بیماران کرونایی، هتل‌های مشهد هم ۷۰ درصد پر است و البته ۳۰ درصد بیماران بستری در مشهد از خارج از استان هستند که در این شهر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.» در مراجعه به وب‌سایت این هیات مذهبی، هیچ تصویری از مراسم شامگاه ۱۸ مرداد دیده نمی‌شود جز آنکه در یک تبلیغ کوتاه صرفا به فراخوان شرکت در مراسم سوگواری دهه اول محرم اکتفا شده است. در بخش تصاویر در وب‌سایت این هیات هم، عزادارانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی - استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی - ذدر مقابل دوربین ایستاده اند، اما اخبار و تصاویر واقعی، در مراجعه به کانال مجازی این هیات قابل مشاهده است؛ همان تصاویر مراسم سوگواری شامگاه ۱۸ مرداد که همگی حاکی از صفر بودن توجه به پروتکل‌های بهداشتی است.

به دنبال برگزاری این مراسم و تخلف آشکار برگزار‌کنندگان، مجمع نمایندگان مشهد در نامه‌ای به رییس‌جمهوری، خواستار اقدامی ویژه برای مشهد با توجه به آمار بالای مبتلایان کرونا در این شهر شدند. در نامه‌ای که به امضای امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، جواد کریمی قدوسی، فاطمه رحمانی، نصرالله پژمانفر و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رسیده، خطاب به ابراهیم رییسی آمده است: «به‌رغم نامه هشدارآمیز شماره ۵/۱۵۱۱ مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ نمایندگان مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهور محترم سابق، تصمیم مقتضی در ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت بحرانی شهر مقدس مشهد و مراکز درمانی مملو از بیماران کرونایی اتخاذ نشد. در نتیجه هر روز شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی در این شهر مقدس بوده و هستیم. عبور از این بحران، تصمیم قاطع و فوری جنابعالی مبنی بر تفویض اختیارات ویژه به استان و تامین فوری نیاز‌های دارویی، تجهیزاتی و بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌طلبد.» امضا‌کنندگان نامه، از رییس‌جمهوری خواسته‌اند که علاوه بر تحویل فوری امکانات و نیرو به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تخصیص فوری بودجه مورد نیاز و دارو و تجهیزات پزشکی، ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد مشهد مقدس، الزام به رعایت پروتکل‌ها در ادارات، واحد‌های صنفی و...؛ تعطیلی موقت یا کاهش ساعت فعالیت آن‌ها به صلاحدید استاندار، تفویض اختیار تعطیلی موقت اماکن و تجمعات مذهبی به نماینده محترم ولی فقیه در استان هم اجرا و الزامی شود.

به گفته امضاکنندگان این نامه، در حال حاضر آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری و مرگ ناشی از آن در مشهد بسیار بالاتر از میانگین کشوری است و دیروز هم یکی از مسوولان استانی، از سه رقمی شدن آمار فوت در استان خراسان رضوی ابراز نگرانی کرده بود. طی دو روز گذشته هم استاندار خراسان رضوی با ارایه گزارشی از وخامت شیوع بیماری در استان و به خصوص، شهر مشهد خبر داد. محمد صادق معتمدیان، در این گزارش‌های تلویزیونی که طی روز‌های ۱۷ و ۱۸ مرداد ماه از شبکه خبر پخش شد اعلام کرد: «از هفته چهارم خرداد، استان و شهر مشهد وارد پیک پنجم کرونا شدند و در حال حاضر، ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی استان، در اختیار مبتلایان کروناست. تا دهه اول مرداد ماه، هر هفته بیش از ۱۳۰۰ پرواز مسافربری، بیش از ۴۹۰ رام قطار با ظرفیت بیش از ۷۰ هزار مسافر و حدود ۳۰۰۰ اتوبوس مسافربری، وارد شهر مشهد می‌شدند که از دیروز مقرر شد تعداد خطوط پروازی تا ۵۰ درصد کم شود ولی در هفته‌های اخیر، به دلیل موج سفر‌ها و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد، با افزایش ابتلا و بستری و فوتی کرونا مواجه شدیم و از ۳۳ شهر استان، ۲۵ شهر به وضع قرمز و ۷ شهر به وضع نارنجی رسیده و فقط یک شهر در وضعیت زرد است. تا امروز بیش از ۲۷۰۰ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند و در هفته اخیر، روزانه ۶۰۰ بیمار ورودی به مراکز درمانی استان داشتیم علاوه بر اینکه در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ بیمار، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند و روزانه هم به‌طور میانگین، ۵۰ فوتی کرونا داریم که ۷۰ درصد از همه آمار‌ها هم مربوط به شهر مشهد است که ۵۲ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.»

شامگاه دوشنبه یک مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط یکی از هیات‌ها در تهران برگزار شده که به دنبال این هنجارشکنی، سازمان تبلیغات اسلامی به برگزارکنندگان تذکر داده و پلیس امنیت هم برگزارکنندگان را احضار و تهدید به تعطیلی هیئت کرده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
5
خلایق هر چه لایق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
5
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
3
کسانی که به توصیه های وزارت بهداشت توجه نمیکنند .باعث بیماری دیگران میشوند نمیدانم چه جوابی روزقیامت خواهند داد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین