کد خبر: ۷۲۱۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

کرونا کارکنان بیمارستان‌ها را خسته کرده است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه کرونا کارکنان بیمارستان‌ها را خسته کرده، نسبت به وضعیت فوق بحرانی کرونا در کشور هشدار داد.
کرونا کارکنان بیمارستان‌ها را خسته کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

محمد میرزابیگی در نشست کارگزاران سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دولت جدید هر چه زودتر باید در جایگاه و ترکیب ستاد ملی کرونا و قرارگاه کرونا بازنگری کند، باید از نمایندگان نیروهای مردمی و نیروهای صف خدمت هم در این ساختار حضور داشته باشند تا ستاد ملی کرونا از کف بیمارستانها از سرپنجه های نظام سلامت و از کف خیابان‌ها و زندگی روزمره مردم؛ به موقع مطلع شود. سازمانهای غیر دولتی مثل نظام پزشکی، نظام پرستاری، نیروهای و بسیج نیز باید در کنار هم قرار گیرند.

وی با اشاره به لزوم تشکیل ستاد به صورت ترکیبی برای حمایت و هدایت بیمارستانها ی خصوصی و دولتی برای استفاده از حداکثر امکانات بیمارستانهای دولتی و خصوصی گفت: همه امکانات درمانی در سازمانها و بخش های مختلف دولتی، غیر دولتی و نیروهای مسلح باید به میدان بیایند.

میرزابیگی ادامه داد: لازم است همه ظرفیت بیمارستانهای دولتی، خصوصی و نیروهای مسلح به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کند و همه بیماران غیر کرونایی ترخیص شوند. همچنین از همه ظرفیت درمانگاهها و کلینیک ها برای ارائه خدمات سرپایی مثل اکسیژن تراپی و تزریق رمدیسیور استفاده شود.

وی افزود: اوضاعی که اکنون در کف بیمارستانها می بینیم به شکلی است که باید برای ساماندهی آن کارهای زیادی انجام شود و قطعا واکسیناسیون و تسریع در افزایش چند برابری واکسیناسیون یکی از این کارهای اساسی و بسیار تاثیرگذار است. در این صورت تامین واکسیناتور میتواند با کمک سیستم پرستاری و نظام پرستاری باشد. و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. حتی اگر به روزی دو میلیون دز تزریق واکسن برسیم نگران واکسیناتور نباشید، جامعه پرستاری این کار را میتواند انجام دهد.

تقویت خدمات مراقبت در منزل

وی ادامه داد: نکته دیگر تقویت سیستم مراقبت در منزل است. باید از این خدمات استفاده کنیم تا مردم کمتر به بیمارستانها مراجعه کنند. بی شک سیستم مراقبت در منزل به میزان زیادی می تواند به این فرآیند کمک کند و می توانیم بیماران را بین مراکز مراقبت در منزل توزیع کنیم.

میرزابیگی با تاکید بر لزوم فعال تر شدن کارخانه های تولید ونتیلاتور و اکسیژن ساز در کشور اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و به خصوص آی سی یوها نیز باید به سرعت تامین شود و اجرای طرح شهید سلیمانی نیز قطعا در کنترل کرونا موثر است و دورکاری و کنترل سفرها برای مردم و کارکنان دولت نیز ضروری است.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در بیمارستانها پرسنل خسته اند، اکثر آنها دو شیفته و سه شیفته کار می کنند، فعالیت طولانی با ماسک N۹۵ و لباس های خاص واقعا سخت است با این وجود استخدام نیرو هنوز انجام نشده است. مجوز استخدام ۵۲ هزار نفر در وزارت بهداشت صادر شد اما بیشتر از هشت هزار نفر در بیمارستانها جذب نشدند و همین تعداد هم بازنشسته شده یا به علل مختلف از سیستم خارج شدند و در عمل نیرویی به سیستم پرستاری در بیمارستانها اضافه نشد.

لزوم افزایش انگیزه خدمت پرستاران
وی ادامه داد: در تعطیلی هایی که اعلام می شود، پرستاران و خانواده نظام سلامت همچنان سر کار هستند و با افزایش بار مراجعات و سختی کار بیشتری هم مواجه هستند لذا باید فعالیت آنها در مراکز درمانی ضریب بالایی بخورد و افزایش دریافتی داشته باشند تا انگیزه خدمت آنها در این شرایط سخت تقویت شود.

میرزابیگی اصلاح پرداخت حقوق و مزایا به پرستاران را بسیار ضروری خواند و گفت: اکنون زمان پرداخت فوق العاده خاص و بخشودگی مالیاتی و اعطای امتیازات ایثارگری به مدافعان سلامت است. دانشگاههای علوم پزشکی باید قوانین مصوب و آیین نامه های ابلاغی دولت و از جمله قانون ارتقای بهره وری را کامل و بدون نقص اجرا کنند و سلیقه ای رفتار نکنند اما متاسفانه سلیقه ای رفتار می شود و با این رفتارها انگیزه کار را از پرستاران می گیرند.

وی با اشاره به لزوم واکسیناسیون خانواده های پرستاران و نیروهای نظام سلامت افزود: اکنون که معلمان و رانندگان تاکسی واکسینه می شوند، ارجح و اوجب است که در این مرحله خانواده های کادر نظام سلامت هم واکسینه شوند و این اقدام مهم در امنیت فکری و انگیزه آنها برای حضور موثر در مراکز درمانی بسیار موثر است.

ممنوعیت تردد بیماران کرونا
رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: همه افراد دارای تست مثبت باید قرنطینه شوند و با همکاری مخابرات ردیابی شوند که در جامعه حرکت نداشته باشند و با همکاری طرح شهید سلیمانی خدمات مورد نیاز به آنها ارائه شود.

وی افزود: در بعد اجتماعی هم پیشنهاد می شود یک شماره ملی برای آموزش و مشاوره به مردم اعلام شود زیرا شماره های متعدد علاوه بر ایجاد رعب و وحشت و ارائه اطلاعات مختلف و متفاوت موجب سردرگمی مردم می شوند. آموزش های عمومی به مردم باید شفاف و گسترده شود و شبکه های اختصاصی در تلویزیون برای آموزش مراقبت و خودمراقبتی به مردم ایجاد شود و پروتکل های مشخصی نیز برای این آموزش ها تعریف شود. سیستم پرستاری برای انجام این کار آمادگی همکاری داشته و نیروی لازم را برای ارائه این آموزش ها در اختیار دارد.

میرزابیگی تاکید کرد: سوپرمارکتها و مراکز خرید مردم باید به نحوی هدایت شود تا مردم کمتر مراجعه حضوری داشته باشند و باید شرایط به گونه ای تعریف شود که از مردم سفارش بگیرند و در خانه تحویل دهند و در صورت لزوم هزینه ارسال را هم از مردم بگیرند.
وی گفت: در شرایط کنونی باید استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی اجباری شود، در برگزاری هر گونه تجمعات بازنگری کنیم، محرم را به مهلکه مردم تبدیل نکنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین